Używany Volkswagen Passat B6 1.9 TDI. Wzór solidności czy model sprawiający problemy?

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Volkswagen Passat B6 1.9 TDI - wzór solidności
Testujemy używane: Volkswagen Passat B6 1.9 TDI - wzór solidności
Wśród użytkowników Passatów dwulitrowy silnik TDI uchodzi za awaryjny. Wielu skarży się na kłopoty z układem wtryskowym, smarowania i głowicą. Czy w takim razie nie lepiej postawić na 105-konną jednostkę 1.9? Przekonajmy się.

Passat to obok Golfa najpopularniejszy model Volkswagena. Samochód jest obecny na rynku od 1974 roku. W tym czasie koncern z Wolfsburga przedstawił już osiem generacji Passata. Aktualnie auto jest oferowane jako sedan i kombi, dostępne także w uterenowionej wersji Alltrack. Wprowadzenie kolejnych generacji Passata wymusiło korektę cen modelu B6, który jeszcze kilka lat temu był zaskakująco drogi. Obecnie egzemplarz z pierwszych lat produkcji i z wysokim przebiegiem można kupić już za 16-18 tys. zł.

fot. Volkswagen
fot. Volkswagen

Passat B6 na rynku jest obecny od 2005 roku. Gama silników na rynek europejski to dziewięć benzyniaków i dziesięć diesli. Wersje na benzynę to dwie odmiany silnika 1.4 TSI (122 i 150 KM), wolnossące 1.6 o mocy 102 lub 115 KM, 1.8 TSI rozwijający moc 160 KM, wolnossące 2.0 FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa (150 KM) i turbodoładowane 2.0 TSI (200 KM). Najmocniejsze propozycje to 3.2 FSI VR6 - o mocy 250 KM i 3.6 FSI VR6 - o mocy 300 KM. Oba z napędem na obie osie 4Motion. Wybór wśród diesli jest znacznie mniejszy i ogranicza się w zasadzie do trzech silników w różnych wariantach mocy. Najnowsza propozycja to 105-konny 1.6 TDI, oferowany w latach 2009-2010. Pozostałe dwie to 1.9 TDI (105 KM) oraz 2.0 TDI (110-170 KM).

W przypadku Volkswagena Passata B6 można polecić następujące silniki:

1.6 - niezbyt mocny (102 KM) i mało popularny motor na rynku wtórnym ma bardzo prostą budowę, co przekłada się na tanie naprawy i łatwość montażu instalacji LPG;
1.9 TDI – ekonomiczny i tani w utrzymaniu;
2.0 FSI – dobry silnik benzynowy, rzadko się psuje. Jedyna wada - zimą w mieście na krótkich trasach potrafi spalić 13 litrów benzyny, co gorsza, paliwo zalecane to Pb98. Ale już w trasie jego zużycie schodzi do 8,5 l, dynamiczny i elastyczny. Bezpośredni wtrysk paliwa podnosi koszt montażu instalacji LPG;
2.0 TDI – godny polecenia pod warunkiem małego przebiegu i udokumentowanej historii serwisowej. W samochodach z większym przebiegiem zdarzają się problemy z głowicą i układem wtryskowym.

Serwis? Tylko na wymianę oleju

fot. Volkswagen
fot. Volkswagen

Auta z początku produkcji dostępne na rynku wtórnym to głównie dwulitrowe, 140-konne diesle. Stosunkowo często można spotkać także 150-konnego benzyniaka 2.0 FSI oraz 105-konne 1.9 TDI. Niedoceniana jest szczególnie ta ostatnia wersja, która zdaniem wielu kierowców cierpi na niedobór mocy. Czy rzeczywiście? Aby się o tym przekonać wypróbowaliśmy takie auto w różnych warunkach drogowych. Testowany samochód to wersja sedan z 2007 roku, kupiona w krajowym salonie. Samochód nie miał żadnych poważnych awarii, wizyty w ASO ograniczały się do wymiany płynów i części eksploatacyjnych. Przy przebiegu 120 tys. km w aucie wymieniono pasek rozrządu. Części i robocizna kosztowały ok. 1100 zł.

Poza tym wydatki ograniczają się do tankowania paliwa. W cyklu miejskim silnik potrzebuje ok. 7-8 litrów na setkę, w trasie wystarcza mu ok. 5 litrów. Autem jeździ się bardzo przyjemnie. Wcześniej miałem SEAT-a Leona 19 TDI, którego też bardzo chwaliłem. Ale ze względu na komfort jazdy nie zamieniłbym z powrotem na niego Passata – zapewnia pan Filip.

Brakuje szóstego biegu

Jak pracuje 105-konny silnik? Stosunkowo kulturalnie, chociaż na wyższych obrotach słychać, że to diesel. Do jazdy po mieście mocy w zupełności mu wystarcza. Pewien niedostatek można odczuć w trasie, kiedy podczas wyprzedzania redukujemy bieg i chcemy szybko przyspieszyć. W odróżnieniu od wersji 2.0 TDI tutaj nie ma także sześciobiegowej skrzyni. Jej brak jest największą wadą układu napędowego. Niedostatek mocy 1.9 TDI rekompensuje jednak niską awaryjnością. Układ wtryskowy auta opiera się na niezawodnych, elektromagnetycznych wtryskiwaczach, które nie lubią złej jakości paliwa, ale też nie psują się po pierwszym tankowaniu na podrzędnej stacji.

W samochodach z przebiegami powyżej 250 tys. km zdarzają się awarie wałka rozrządu, który lubi się wytrzeć. Jeśli dodatkowo trzeba wymienić popychacze, koszt naprawy może sięgnąć nawet 5-6 tys. zł. Ale to jedyna bolączka silnika TDI. Pozostałe awarie z podobną częstotliwością występują również w autach z innymi silnikami. To przede wszystkim usterki systemu doświetlania zakrętów, wynikające zazwyczaj z uszkodzenia modułu. W zależności od tego, czy wystarczy wymienić moduł, czy trzeba kupić całą lampę, koszt naprawy waha się między 1200 a 2500 zł. Drobna, ale denerwująca usterka to uszkodzenie przycisku uruchamiającego hamulec ręczny (koszt wymiany ok. 130 zł). W Passacie B6 stosunkowo często wysiada także elektroniczna blokada kolumny kierowniczej. Zazwyczaj po włożeniu kluczyka do stacyjki kontrolka kierownicy świeci wówczas na czerwono i nie gaśnie. Nowa blokada kosztuje 400 zł. Korozja? Na testowanym aucie nie znaleźliśmy ani śladu, ale na forach internetowych można znaleźć wpisy skarżących się na nią użytkowników. Najczęściej atakuje drzwi i tylną klapę.

[page_break]

Jest klima i elektryka

fot. Volkswagen
fot. Volkswagen

Passat pana Filipa to pośrednia wersja wyposażeniowa Comfortline. Auto ma m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat oraz sterowane elektrycznie wszystkie szyby i boczne lusterka. Te ostatnie są dodatkowo podgrzewane. Oczywiście standardem są systemy ABS i ESP oraz komplet przednich i bocznych poduszek powietrznych. Na zewnątrz od niższej wersji Trendline różnią ją m.in. chromowane listwy wokół okien i na zderzakach.

Miejsce? Jest go bardzo dużo, zarówno z przodu jak i z tyłu. Passatem komfortowo mogą podróżować cztery dorosłe osoby i dziecko. Bagażnik mieści 565 litrów ładunku i bez rozkładania foteli jest tylko o 38 litrów mniejszy od wersji kombi. Wykończenie Passata B6 jest niezłe, chociaż do perfekcji trochę mu brakuje. Część materiałów jest miękka, ale zarówno na kokpicie, jak i tapicerce drzwi nie brakuje też twardych plastików. Ocenę dodatkowo obniża trzeszczenie całości na nierównościach. Tapicerka foteli jest natomiast miękka i ładna.

W środku stawki

Używanego Volkswagena Passata B6 można kupić za niecałe 20 tys. zł. Lepiej dołożyć i wybrać auto nowsze, z mniejszym przebiegiem oraz udokumentowaną historią serwisową. Najlepsze Passaty B6 z końca produkcji kosztują 30-35 tys. zł. W porównaniu do konkurentów ceny Passata nie są wyśrubowane - obniża ja nadszarpnięta przez motory 2.0 TDI renoma modelu. Więcej trzeba zapłacić za Toyotę Avensis, Hondę Accord czy Audi A6. Niższymi cenami kuszą natomiast Ford Mondeo czy Opel Vectra.

Pod względem ceny w zestawieniu najpopularniejszych przedstawicieli klasy średniej Passat plasuje się zatem po środku. Renoma marki wśród polskich kierowców daje mu przewagę nad Fordem i Oplem, ale już z pojazdami japońskimi idzie łeb w łeb. Wersja 105-konna wydaje się rozwiązaniem rozsądnym, jeśli auto ma służyć głównie do jazdy w mieście i niedalekich wycieczek. Na trasie przewaga 140-konnego 2.0 TDI z sześciobiegową będzie widoczna.

Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu:

fot. Volkswagen
fot. Volkswagen

Korozja. Jeśli samochód nie był uszkodzony, małe ogniska mogą pojawiać się w rejonie tylnej klapy i w okolicach ozdobnych listew na drzwiach. Problem klapy dotyczy szczególnie wersji kombi i okolicy świateł oświetlających tablicę rejestracyjną.

Historia wypadkowa. Bardzo ważne! Volkswagen Passat nie jest autem tanim w naprawach, dlatego nieprofesjonalnie naprawione samochód po poważniejszej kolizji może być skarbonką bez dna. Dość powiedzieć, że nowy reflektor ksenonowy kosztuje ponad 2000 zł. Warto sprawdzić, czy działa doświetlanie zakrętów (jeśli jest). Aby sprawdzić, czy samochód nie był rozbity patrzymy na numery szyb, ślady lakierowania na obrzeżach elementów i uszczelkach.

Volkswagen Passat 1.9 TDI
Pojemność silnika: 1896 ccm
Moc: 105 KM
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,1 sek.
Prędkość maksymalna: 188 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 7,8/5,5/6,5 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Wymiary (dł./szer./wys.): 4765 / 1820 / 1472 mm
Pojemność bagażnika: 565 l

Rynkowi konkurenci:
- Toyota Avensis
- Honda Accord
- Opel Vectra
- Ford Mondeo

Średnie części zamiennych ASO (zamiennik, sklep SZiK Rzeszów)
Rozrząd – komplet: 750 zł (630 zł)
Sprzęgło – komplet (bez koła dwumasowego): 1100 zł (700 zł)
Filtr DPF: 2800 zł (brak w ofercie)
Tarcze hamulcowe – przód (szt.): 305 zł (155 zł)
Klocki hamulcowe – przód: 320 zł (145 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 180 zł (39-74 zł)
Łącznik stabilizatora: 125 zł (69 zł)
Amortyzator przedni: 410 zł (165-220 zł)
Przedni reflektor (ksenon): 2550 zł (1350 zł)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty