Używany Volkswagen Polo V. Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Używany Volkswagen Polo V. Czy warto kupić?Polo w swym piątym wydaniu (2008-2017) bardzo mocno podniósł standardy dla popularnych aut miejskich. Poziom jego wykończenia i wyposażenia jest zaskakująco wysoki. Ale cena również.fot. Volkswagen
Używany Volkswagen Polo V. Czy warto kupić?Polo w swym piątym wydaniu (2008-2017) bardzo mocno podniósł standardy dla popularnych aut miejskich. Poziom jego wykończenia i wyposażenia jest zaskakująco wysoki. Ale cena również.fot. Volkswagen
Polo w swym piątym wydaniu (2008-2017) bardzo mocno podniósł standardy dla popularnych aut miejskich. Poziom jego wykończenia i wyposażenia jest zaskakująco wysoki. Ale cena również.

Polo piątej generacji zbudowano na zupełnie nowej płycie podłogowej PQ25, tej samej, którą wykorzystano w Audi A1, Seacie Ibiza, Seacie Toledo, Skodzie Fabii i Skodzie Rapid.

Używany Volkswagen Polo V. Czy warto kupić?Polo w swym piątym wydaniu (2008-2017) bardzo mocno podniósł standardy dla popularnych aut miejskich. Poziom
Używany Volkswagen Polo V. Czy warto kupić?

Polo w swym piątym wydaniu (2008-2017) bardzo mocno podniósł standardy dla popularnych aut miejskich. Poziom jego wykończenia i wyposażenia jest zaskakująco wysoki. Ale cena również.

fot. Volkswagen

Tworzenie samochodu od zera pozwoliło wyeliminować sporo błędów, nadać autu nowy wizerunek i znacząco podwyższyć jakość wykonania. Dlatego Polo V kompletnie nie przystaje do poprzednika. Karoserię ukształtowano w oparciu o ostre linie, nadając jej wyraźne podobieństwo do VW Golfa VI. Wyraźnie obniżono awaryjność, co pozwoliło zmniejszyć koszty eksploatacji, problematyczne pozostały tylko niektóre wersje silnikowe. Zadbano o bardzo dobre wykończenie wnętrza, zbliżone do poziomu Golfa.

Na liście wyposażenia znalazły się bardzo nowoczesne elementy, takie jak zautomatyzowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG o siedmiu przełożeniach, w pełni diodowe reflektory, reflektory ksenonowe, system ograniczający skutki kolizji, aktywny tempomat czy system automatycznego hamowania zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach. Bardzo wysoki poziom techniczny i niespotykane w popularnych autach miejskich jakość wykończenia i poziom wyposażenia, a także nienaganne prowadzenie, zostały docenione przez jurorów prestiżowego konkursu na Samochód Roku 2010 (Car Of The Year 2010), którzy przyznali Polo V pierwszą lokatę. Niższymi miejscami podium musiały zadowolić się tak prestiżowe modele jak Mercedes-Benz E oraz Audi A5.

Polo piątej generacji jest przestronne, ma wygodne fotele i stwarza miłą atmosferę podróży za sprawą wysokiej jakości materiałów i dobrego wykończenia. Bagażnik ma przeciętne rozmiary (280/952 l) i podczas wyjazdu z kompletem pasażerów bez „box’a” dachowego zapewne się nie obędzie. Koszty utrzymania Polo V zależą od tego, jak właściciel podejdzie do obsługi samochodu. Jeśli będzie korzystał z usług autoryzowanego warsztatu, jego portfel będzie mocno obciążony. W dobrym warsztacie prywatnym, przy wykorzystaniu licznych zamienników oryginalnych części, wydatki można utrzymać na bardzo przyzwoitym poziomie. Oczywiście pod warunkiem, że nie mamy do czynienia z wersjami silnikowymi, znanymi z dużej awaryjności.

Silniki

2009 – benzynowe: 1.2 (60 KM), 1.2 TSI (105 KM), 1.4 (86 KM), turbodiesle: 1.2 TDI Blue Motion (75 KM), 1.6 TDI (75 KM), 1.6 TDI Blue Motion (90 KM), 1.6 TDI (105 KM)

2010 – benzynowe: 1.2 Blue Motion (70 KM), 1.4 Bi Fuel (benzyna/LPG, 86/82 KM), turbodiesel 1.2 TDI (75 KM)

2011 – benzynowe: 1.6 Bi Fuel (benzyna/LPG, 82 KM), 1.2 TSI (90 KM)

2012 – benzynowy 1.4 TSI Blue GT (140 KM)

2013 – benzynowy 2.0 WRC Street (220 KM)

2014 – benzynowe: 1.0 (60 KM), 1.0 Blue Motion (60 KM), 1.0 (75 KM), 1.0 Blue Motion (75 KM), 1.0 TSI Blue Motion (95 KM), 1.0 TSI (110 KM), 1.2 TSI Blue Motion (90 KM), 1.2 TSI Blue Motion (110 KM), 1.4 TSI Blue GT (150 KM), 1.8 GTI (192 KM), turbodiesle: 1.4 TDI Blue Motion (75, 90 i 105 KM)

Używany Volkswagen Polo V. Czy warto kupić?Polo w swym piątym wydaniu (2008-2017) bardzo mocno podniósł standardy dla popularnych aut miejskich. Poziom
Używany Volkswagen Polo V. Czy warto kupić?

Polo w swym piątym wydaniu (2008-2017) bardzo mocno podniósł standardy dla popularnych aut miejskich. Poziom jego wykończenia i wyposażenia jest zaskakująco wysoki. Ale cena również.

fot. Volkswagen

Silniki o mocy poniżej 80 KM nie zapewniają przyzwoitych osiągów. Dotyczy to zarówno benzynowców jak i turbodiesli. Na dodatek słabsze silniki wcale nie zawsze są oszczędniejsze. Do codziennej jazdy w przeciętnym tempie najlepiej wybrać 86-konnego benzynowca 1.4, albo turbodiesla 1.6 TDI o mocy 90 lub 105 KM. Kierowcy z cięższą nogą mogą wybierać wśród licznych odmian w różnym stopniu „usportowionych”. Przy ich zakupie trzeba jednak pamiętać, że są one zazwyczaj mocno wyeksploatowane. Przy większych przebiegach, rzędu 100 tys km, w mocnych benzynowcach z reguły mocno wzrasta zużycie oleju. Zdecydowanie trzeba unikać mocno awaryjnych silników 1.2, 1.2 TSI oraz 1.4 TSI z rozrządem napędzanym łańcuchem. Montowano je do 2014 r.

Eksploatacja

Używany Volkswagen Polo V. Czy warto kupić?Polo w swym piątym wydaniu (2008-2017) bardzo mocno podniósł standardy dla popularnych aut miejskich. Poziom
Używany Volkswagen Polo V. Czy warto kupić?

Polo w swym piątym wydaniu (2008-2017) bardzo mocno podniósł standardy dla popularnych aut miejskich. Poziom jego wykończenia i wyposażenia jest zaskakująco wysoki. Ale cena również.

fot. Volkswagen

Silniki 1.2 TSI i 1.4 TSI cieszą się kiepską opinią. Przede wszystkim ze względu na wadliwy napęd rozrządu. Wadliwe napinacze powodują luzowanie się łańcucha rozrządu, co grozi „przeskoczeniem” łańcucha na kołach zębatych i zderzeniem się tłoków z zaworami. Uszkodzenia mogą być tak rozległe, że naprawa będzie nieopłacalna. Poprawki wprowadzone przez producenta nigdy nie zażegnały do końca tego problemu. Silnik 1.2 TSI ma również nietrwałą turbinę i wtryskiwacze, czasem szwankuje w nim elektronika sterująca silnikiem. Turbodiesel 1.6 TDI jest z kolei polecanym silnikiem, ale trzeba pamiętać, że ma bardzo delikatne, piezoelektryczne wtryskiwacze. Jazda na paliwie kiepskiej jakości może skończyć się ich awarią. W jego przypadku lepiej korzystać z renomowanych stacji paliwa. Dwusprzęgłowe, zautomatyzowane skrzynie biegów DSG znane są z awaryjnej mechatroniki. Problemy pojawiają się zazwyczaj po przebiegu 100-150 tys km. Czasem, by przywrócić prawidłowe sterowanie sprzęgłami wystarczy zmiana oprogramowania, w innych przypadkach konieczna jest poważniejsza, i dużo bardziej kosztowna ingerencja mechaników. Koszty napraw DSG idą często w tysiące złotych.

Podsumowanie

Polo V to godny polecenia samochód na wysokim poziomie technicznym i jakościowym. Wysoka cena może odstraszać, ale z pewnością lepiej warto dorzucić różnicę dzielącą Polo V od tańszych konkurentów. Codzienna jazda udowodni, że było to dobre posunięcie. By uniknąć problemów trzeba unikać wersji 1.2 TSI oraz 1.4 TSI, ale są też inne wersje, które nie są godne polecenia ale nie ze względu na awarie. To najsłabsze (i najtańsze) odmiany silnikowe z fatalnymi osiągami. Doradzamy, by przed zakupem dokonać jazdy próbnej i sprawdzić, czy dynamika silnika nam wystarcza. Dzięki temu można uniknąć bolesnych rozczarowań.

Ważniejsze daty
1975 – Polo I
1981 – Polo II
1994 – Polo III
2001 – Polo IV
2008 – prezentacja PoloV, nadwozie hatchback 3d i 5d
2009 – rozpoczęcie produkcji
2010 – wersja sportowa 1.4 GTI, wersja rekreacyjna CrossPolo, wersja sedan 4d (wybrane rynki)
2012 – wersja sportowa 1.4 Blue GT
2013 – wersja sportowa 2.0 WRC Street
2014 – niewielka modernizacja (zmienione zderzaki z przodu i z tyłu, osłona chłodnicy, tylne lampy, koło kierownicy, zestaw wskaźników, konsola centralna)
2017 – Polo VI

Zalety

  • bardzo bogaty wybór silników
  • dużo mocnych wersji sportowych
  • bardzo dobre własności jezdne
  • przestronne, ładnie wykończone wnętrze
  • bogate wyposażenie

Wady
- wiele silników o słabej dynamice
- wysoka cena

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj. skok (cm3)

Moc maks (KM/obr./min)

Maks. moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

Przysp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

 

 

 

 

 

 

1.0

999

60/5000-6000

95/3000-4300

161

15,5

4,7

1.0

999

75/6200

95/3000-4300

173

14,3

4,8

1.0 TSI

999

95/5000-5500

160/1500-3500

191

10,5

4,1

1.0 TSI

999

110/5000-5500

200/2000-3500

196

9,3

4,3

1.2

1198

60/5200

108/3000

157

16,1

5,5

1.2

1198

70/5400

112/3000

165

14,1

5,2

1.2 TSI

1197

90/4500

160/1500-3500

182

10,9

5,1

1.2 TSI

1197

90/4800

160/1400-3500

184

10,8

4,7

1.2 TSI

1197

105/5000

175/1550-4100

182

10,9

5,3

1.2 TSI

1197

110/5000

175/1400-4000

196

9,3

4,9

1.4

1390

86/5000

132/3800

177

11,3

5,9

1.4 TSI Blue GT

1395

140/4500-6000

250/1500-3500

210

7,9

4,5

1.4 TSI Blue GT

1395

150/5000-6000

250/1500-3000

220

7,8

4,8

1.4 TSI GTI

1390

180/6200

250/2000-4500

229

6,9

5,9

1.8 GTI

1798

192/4200-6200

320/1450-4200

236

6,7

6,0

2.0 WRC Street

1984

220/4500-6300

350/2500-4400

243

6,4

7,5

Silniki wysokoprężne

 

 

 

 

 

 

1.2 TDI

1199

75/4200

180/2000

170

13,9

3,8

1.4 TDI

1422

75/3000-3750

210/1500-2000

173

12,9

3,4

1.4 TDI

1422

90/3500

230/1500-2500

184

10,9

3,4

1.4 TDI

1422

105/3500-3750

250/1750-2500

194

9,9

3,4

1.6 TDI

1598

75/4000

195/1500-2000

170

13,9

4,2

1.6 TDI

1598

90/4200

230/1500-2500

180

11,5

3,7

1.6 TDI

1598

105/4400

250/1500-2500

190

10,4

4,2

Średnie ceny używanych egzemplarzy

Rocznik/

wersja

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

1.0 (60 KM)

 

 

 

 

 

32,0

34,5

38,0

1.0 (75 KM)

 

 

 

 

 

35,5

39,0

40,5

1.2 (60 KM)

18,5

20,5

22,5

25,0

27,0

30,0

 

 

1.2 (70 KM)

19,5

20,0

22,0

24,5

 

 

 

 

1.2 TSI (90 KM)

 

 

 

 

 

38,0

41,0

45,5

1.2 TSI (105KM)

21,5

24,5

26,5

29,5

32,5

36,7

 

 

1.2 TSI (110KM)

 

 

 

 

 

41,5

45,0

50,5

1.4

21,0

23,0

25,0

27,5

30,5

34,0

 

 

1.8 TSI

 

 

 

 

 

52,5

57,0

63,5

1.2 TDI

 

24,0

27,0

29,0

31,5

 

 

 

1.4 TDI (75 KM)

 

 

 

 

 

42,5

46,5

51,0

1.4 TDI (90 KM)

 

 

 

 

 

47,0

52,0

56,0

1.6 TDI (75 KM)

22,0

23,5

 

 

 

 

 

 

1.6 TDI (90 KM)

23,5

26,0

28,0

30,5

33,5

 

 

 

1.6 TDI (105KM)

24,0

26,5

29,0

31,5

34,5

 

 

 

Dane: Info-Ekspert

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty