Polo piątej generacji zbudowano na zupełnie nowej płycie podłogowej PQ25, tej samej, którą wykorzystano w Audi A1, Seacie Ibiza, Seacie Toledo, Skodzie Fabii i Skodzie Rapid.
Tworzenie samochodu od zera pozwoliło wyeliminować sporo błędów, nadać autu nowy wizerunek i znacząco podwyższyć jakość wykonania. Dlatego Polo V kompletnie nie przystaje do poprzednika. Karoserię ukształtowano w oparciu o ostre linie, nadając jej wyraźne podobieństwo do VW Golfa VI. Wyraźnie obniżono awaryjność, co pozwoliło zmniejszyć koszty eksploatacji, problematyczne pozostały tylko niektóre wersje silnikowe. Zadbano o bardzo dobre wykończenie wnętrza, zbliżone do poziomu Golfa.
Na liście wyposażenia znalazły się bardzo nowoczesne elementy, takie jak zautomatyzowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG o siedmiu przełożeniach, w pełni diodowe reflektory, reflektory ksenonowe, system ograniczający skutki kolizji, aktywny tempomat czy system automatycznego hamowania zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach. Bardzo wysoki poziom techniczny i niespotykane w popularnych autach miejskich jakość wykończenia i poziom wyposażenia, a także nienaganne prowadzenie, zostały docenione przez jurorów prestiżowego konkursu na Samochód Roku 2010 (Car Of The Year 2010), którzy przyznali Polo V pierwszą lokatę. Niższymi miejscami podium musiały zadowolić się tak prestiżowe modele jak Mercedes-Benz E oraz Audi A5.
Polo piątej generacji jest przestronne, ma wygodne fotele i stwarza miłą atmosferę podróży za sprawą wysokiej jakości materiałów i dobrego wykończenia. Bagażnik ma przeciętne rozmiary (280/952 l) i podczas wyjazdu z kompletem pasażerów bez „box’a” dachowego zapewne się nie obędzie. Koszty utrzymania Polo V zależą od tego, jak właściciel podejdzie do obsługi samochodu. Jeśli będzie korzystał z usług autoryzowanego warsztatu, jego portfel będzie mocno obciążony. W dobrym warsztacie prywatnym, przy wykorzystaniu licznych zamienników oryginalnych części, wydatki można utrzymać na bardzo przyzwoitym poziomie. Oczywiście pod warunkiem, że nie mamy do czynienia z wersjami silnikowymi, znanymi z dużej awaryjności.
Silniki
2009 – benzynowe: 1.2 (60 KM), 1.2 TSI (105 KM), 1.4 (86 KM), turbodiesle: 1.2 TDI Blue Motion (75 KM), 1.6 TDI (75 KM), 1.6 TDI Blue Motion (90 KM), 1.6 TDI (105 KM)
2010 – benzynowe: 1.2 Blue Motion (70 KM), 1.4 Bi Fuel (benzyna/LPG, 86/82 KM), turbodiesel 1.2 TDI (75 KM)
2011 – benzynowe: 1.6 Bi Fuel (benzyna/LPG, 82 KM), 1.2 TSI (90 KM)
2012 – benzynowy 1.4 TSI Blue GT (140 KM)
2013 – benzynowy 2.0 WRC Street (220 KM)
2014 – benzynowe: 1.0 (60 KM), 1.0 Blue Motion (60 KM), 1.0 (75 KM), 1.0 Blue Motion (75 KM), 1.0 TSI Blue Motion (95 KM), 1.0 TSI (110 KM), 1.2 TSI Blue Motion (90 KM), 1.2 TSI Blue Motion (110 KM), 1.4 TSI Blue GT (150 KM), 1.8 GTI (192 KM), turbodiesle: 1.4 TDI Blue Motion (75, 90 i 105 KM)
Silniki o mocy poniżej 80 KM nie zapewniają przyzwoitych osiągów. Dotyczy to zarówno benzynowców jak i turbodiesli. Na dodatek słabsze silniki wcale nie zawsze są oszczędniejsze. Do codziennej jazdy w przeciętnym tempie najlepiej wybrać 86-konnego benzynowca 1.4, albo turbodiesla 1.6 TDI o mocy 90 lub 105 KM. Kierowcy z cięższą nogą mogą wybierać wśród licznych odmian w różnym stopniu „usportowionych”. Przy ich zakupie trzeba jednak pamiętać, że są one zazwyczaj mocno wyeksploatowane. Przy większych przebiegach, rzędu 100 tys km, w mocnych benzynowcach z reguły mocno wzrasta zużycie oleju. Zdecydowanie trzeba unikać mocno awaryjnych silników 1.2, 1.2 TSI oraz 1.4 TSI z rozrządem napędzanym łańcuchem. Montowano je do 2014 r.
Eksploatacja
Silniki 1.2 TSI i 1.4 TSI cieszą się kiepską opinią. Przede wszystkim ze względu na wadliwy napęd rozrządu. Wadliwe napinacze powodują luzowanie się łańcucha rozrządu, co grozi „przeskoczeniem” łańcucha na kołach zębatych i zderzeniem się tłoków z zaworami. Uszkodzenia mogą być tak rozległe, że naprawa będzie nieopłacalna. Poprawki wprowadzone przez producenta nigdy nie zażegnały do końca tego problemu. Silnik 1.2 TSI ma również nietrwałą turbinę i wtryskiwacze, czasem szwankuje w nim elektronika sterująca silnikiem. Turbodiesel 1.6 TDI jest z kolei polecanym silnikiem, ale trzeba pamiętać, że ma bardzo delikatne, piezoelektryczne wtryskiwacze. Jazda na paliwie kiepskiej jakości może skończyć się ich awarią. W jego przypadku lepiej korzystać z renomowanych stacji paliwa. Dwusprzęgłowe, zautomatyzowane skrzynie biegów DSG znane są z awaryjnej mechatroniki. Problemy pojawiają się zazwyczaj po przebiegu 100-150 tys km. Czasem, by przywrócić prawidłowe sterowanie sprzęgłami wystarczy zmiana oprogramowania, w innych przypadkach konieczna jest poważniejsza, i dużo bardziej kosztowna ingerencja mechaników. Koszty napraw DSG idą często w tysiące złotych.
Podsumowanie
Polo V to godny polecenia samochód na wysokim poziomie technicznym i jakościowym. Wysoka cena może odstraszać, ale z pewnością lepiej warto dorzucić różnicę dzielącą Polo V od tańszych konkurentów. Codzienna jazda udowodni, że było to dobre posunięcie. By uniknąć problemów trzeba unikać wersji 1.2 TSI oraz 1.4 TSI, ale są też inne wersje, które nie są godne polecenia ale nie ze względu na awarie. To najsłabsze (i najtańsze) odmiany silnikowe z fatalnymi osiągami. Doradzamy, by przed zakupem dokonać jazdy próbnej i sprawdzić, czy dynamika silnika nam wystarcza. Dzięki temu można uniknąć bolesnych rozczarowań.
Ważniejsze daty
1975 – Polo I
1981 – Polo II
1994 – Polo III
2001 – Polo IV
2008 – prezentacja PoloV, nadwozie hatchback 3d i 5d
2009 – rozpoczęcie produkcji
2010 – wersja sportowa 1.4 GTI, wersja rekreacyjna CrossPolo, wersja sedan 4d (wybrane rynki)
2012 – wersja sportowa 1.4 Blue GT
2013 – wersja sportowa 2.0 WRC Street
2014 – niewielka modernizacja (zmienione zderzaki z przodu i z tyłu, osłona chłodnicy, tylne lampy, koło kierownicy, zestaw wskaźników, konsola centralna)
2017 – Polo VI
Zalety
- bardzo bogaty wybór silników
- dużo mocnych wersji sportowych
- bardzo dobre własności jezdne
- przestronne, ładnie wykończone wnętrze
- bogate wyposażenie
Wady
- wiele silników o słabej dynamice
- wysoka cena
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.0 | 999 | 60/5000-6000 | 95/3000-4300 | 161 | 15,5 | 4,7 |
1.0 | 999 | 75/6200 | 95/3000-4300 | 173 | 14,3 | 4,8 |
1.0 TSI | 999 | 95/5000-5500 | 160/1500-3500 | 191 | 10,5 | 4,1 |
1.0 TSI | 999 | 110/5000-5500 | 200/2000-3500 | 196 | 9,3 | 4,3 |
1.2 | 1198 | 60/5200 | 108/3000 | 157 | 16,1 | 5,5 |
1.2 | 1198 | 70/5400 | 112/3000 | 165 | 14,1 | 5,2 |
1.2 TSI | 1197 | 90/4500 | 160/1500-3500 | 182 | 10,9 | 5,1 |
1.2 TSI | 1197 | 90/4800 | 160/1400-3500 | 184 | 10,8 | 4,7 |
1.2 TSI | 1197 | 105/5000 | 175/1550-4100 | 182 | 10,9 | 5,3 |
1.2 TSI | 1197 | 110/5000 | 175/1400-4000 | 196 | 9,3 | 4,9 |
1.4 | 1390 | 86/5000 | 132/3800 | 177 | 11,3 | 5,9 |
1.4 TSI Blue GT | 1395 | 140/4500-6000 | 250/1500-3500 | 210 | 7,9 | 4,5 |
1.4 TSI Blue GT | 1395 | 150/5000-6000 | 250/1500-3000 | 220 | 7,8 | 4,8 |
1.4 TSI GTI | 1390 | 180/6200 | 250/2000-4500 | 229 | 6,9 | 5,9 |
1.8 GTI | 1798 | 192/4200-6200 | 320/1450-4200 | 236 | 6,7 | 6,0 |
2.0 WRC Street | 1984 | 220/4500-6300 | 350/2500-4400 | 243 | 6,4 | 7,5 |
Silniki wysokoprężne | | | | | | |
1.2 TDI | 1199 | 75/4200 | 180/2000 | 170 | 13,9 | 3,8 |
1.4 TDI | 1422 | 75/3000-3750 | 210/1500-2000 | 173 | 12,9 | 3,4 |
1.4 TDI | 1422 | 90/3500 | 230/1500-2500 | 184 | 10,9 | 3,4 |
1.4 TDI | 1422 | 105/3500-3750 | 250/1750-2500 | 194 | 9,9 | 3,4 |
1.6 TDI | 1598 | 75/4000 | 195/1500-2000 | 170 | 13,9 | 4,2 |
1.6 TDI | 1598 | 90/4200 | 230/1500-2500 | 180 | 11,5 | 3,7 |
1.6 TDI | 1598 | 105/4400 | 250/1500-2500 | 190 | 10,4 | 4,2 |
Średnie ceny używanych egzemplarzy
Rocznik/ wersja | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
1.0 (60 KM) | | | | | | 32,0 | 34,5 | 38,0 |
1.0 (75 KM) | | | | | | 35,5 | 39,0 | 40,5 |
1.2 (60 KM) | 18,5 | 20,5 | 22,5 | 25,0 | 27,0 | 30,0 | | |
1.2 (70 KM) | 19,5 | 20,0 | 22,0 | 24,5 | | | | |
1.2 TSI (90 KM) | | | | | | 38,0 | 41,0 | 45,5 |
1.2 TSI (105KM) | 21,5 | 24,5 | 26,5 | 29,5 | 32,5 | 36,7 | | |
1.2 TSI (110KM) | | | | | | 41,5 | 45,0 | 50,5 |
1.4 | 21,0 | 23,0 | 25,0 | 27,5 | 30,5 | 34,0 | | |
1.8 TSI | | | | | | 52,5 | 57,0 | 63,5 |
1.2 TDI | | 24,0 | 27,0 | 29,0 | 31,5 | | | |
1.4 TDI (75 KM) | | | | | | 42,5 | 46,5 | 51,0 |
1.4 TDI (90 KM) | | | | | | 47,0 | 52,0 | 56,0 |
1.6 TDI (75 KM) | 22,0 | 23,5 | | | | | | |
1.6 TDI (90 KM) | 23,5 | 26,0 | 28,0 | 30,5 | 33,5 | | | |
1.6 TDI (105KM) | 24,0 | 26,5 | 29,0 | 31,5 | 34,5 | | | |
Dane: Info-Ekspert
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?