Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Volkswagen Touran I (2003-2010). Zalety, wady i typowe usterki

MRO, MDO
Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO
Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO
Touran pierwszej generacji to auto o funkcjonalnym nadwoziu. W jego przypadku atutem jest również dostęp do części zamiennych. Minus to na pewno nieco wadliwa elektronika i kilka nieudanych silników.

W rodzinie Volkswagenów z ubiegłej dekady, Touran pozostawał nieco w cieniu Golfa V, czy Passata B5 i B6. Ale to właśnie on jest lepszym wyborem, jeśli ktoś szuka samochodu rodzinnego. Właściciele tego pojazdu mogą jednak trochę narzekać na jego niezawodność.

Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO
Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO

Premiera samochodu miała miejsce w 2003 roku. Pierwszy model cechował się pudełkowatym nadwoziem, a trzy lata później auto przeszło lifting. Zmieniono wtedy przedni zderzak i atrapę chłodnicy, a także przestylizowano przednie i tylne lampy. W 2007 roku pojawiła się wersja z podwyższonym zawieszeniem, czyli Cross. Takie auto pokazujemy w filmie i na zdjęciach. Niestety nie było wersji z napędem na obie osie. Kolejnej, znaczącej modyfikacji Touran został poddany w 2010 roku, a pięć lat później zadebiutowała druga generacja modelu, zbudowana na platformie MQB.

Wnętrze i wyposażenie

Deska rozdzielcza pojazdu jest odbiciem surowego stylu Volkswagena z tamtych lat. Po latach kiepsko prezentują się plastikowe materiały, których użyto do wykończenia wnętrza pierwszych modeli. W niektórych przypadkach zaczynają one piszczeć i trzeszczeć, choć z biegiem lat poprawiono te mankamenty.

Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO
Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO

Największym plusem Tourana jest bez wątpienia przestrzeń, jaką oferuje kabina. Znajdujące się z tyłu trzy siedzenia sprawiają, że auto spokojnie pomieści pięć osób, a także ich bagaż, bo pojemność bagażnika wynosi 695 litrów. Dla bardziej licznych rodzin producent przewidział dodatkowe dwa fotele, które można wyjąć z podłogi (pojemność bagażnika spada wtedy do 121 litrów). Jeśli natomiast podróżujemy w maksymalnie dwie osoby, możemy złożyć tylne fotele, a wtedy pojemność wzrasta do 1900 litrów.

Narzekać nie można na wyposażenie, bo w większości egzemplarzy sprowadzanych zza granicy jest ono dość bogate. W standardzie jest na przykład fabryczny system nawigacji. Polskie wersje z reguły są niestety mocno okrojone. Oprócz tego klienci otrzymują sześć poduszek i kurtyn powietrznych, układ stabilizacji toru jazdy ESP, czy ABS.

Silniki

Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO
Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO

Rodzina silników Tourana jest dosyć liczna, jednak najbardziej godne polecenia są jednostki najstarsze. Wybór nowszych niesie ze sobą ryzyko, szczególnie w przypadku diesli. Przeniesieniem napędu zajmowała się pięcio- lub sześciobiegowa skrzynia ręczna, sześciobiegowa automatyczna Tiptronic, lub sześcio- albo siedmiobiegowa skrzynia DSG. Automatyczne przekładnie są droższe w eksploatacji (np. wymiana oleju w DSG za 1000 zł co 100 tys. km), ale nie są przesadnie awaryjne.

Dobrym wyborem, jeśli chodzi o motory benzynowe, jest starszy silnik 1.6 (MPI), cieszący się opinią dość bezawaryjnego. W dodatku dobrze znosi on montaż instalacji gazowej. Sytuacja wygląda nieco gorzej w przypadku 1.4-litrowej jednostki TSI (140 lub 170 KM), która ma wady w postaci osadzania się nagaru na zaworach, usterek napinacza łańcucha rozrządu czy zawodzących wtryskiwaczy. W niektórych przypadkach zdarzały się również pękające tłoki. W ofercie są również silniki EcoFuel 1.4 TSI i 2.0 TSI, ale pominęliśmy je, ze względu na fakt, iż są mało popularne w naszym kraju.

Wolnossące jednostki 1.6 FSI i 2.0 FSI wykluczają jazdę na LPG, ponieważ posiadają bezpośredni wtrysk. Tu także spotykamy osadzający się na zaworach nagar. Zdecydowanie godny polecenia jest 1.9 TDI, choć i tu zdarzają się wyrabiające się gniazda pompowtryskiwaczy, wycierający się wałek rozrządu i awarie turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek (koszt regeneracji od 1500 zł). Warto szukać auta bez filtra cząstek stałych, który zaczęto montować w niektórych egzemplarzach w 2005 r. W przypadku jednostki 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami również pojawiają się usterki, np. pękające głowice, czy szkodzenia zabieraka napędzającego pompę oleju.

Zawieszenie

Do zawieszenia w przypadku Tourana nie można się przyczepić. Auto prowadzi się komfortowo, dzięki temu, że jest oparte na płycie podłogowej Golfa piątej generacji. Przy zakupie tego samochodu trzeba jednak liczyć się z np. wymianą tulejek przedniego zawieszenia (koszt kilkuset złotych). Dużo więcej problemów przysparza elektryczne wspomaganie kierownicy. Zdarzają się tu niestety awarie, co może prowadzić do konieczności wymiany przekładni kierowniczej (koszt kilku tysięcy złotych). Przyczyną usterek jest też przecieranie się kabli. Czasem zawodna jest również klimatyzacja. Touran jest nieźle zabezpieczony przed rdzą, choć pod listwą umieszczoną nad tablicą rejestracyjną może się ona pojawiać.

Podsumowanie

Ceny Volkswagena Tourana pierwszej generacji zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych. Koniecznością przy zakupie jest sprawdzenie ogólnego stanu auta, w szczególności kondycji silnika. Zwróćmy także baczniejszą uwagę na przebieg. Godną polecenia wersją jest Cross. Mimo braku napędu 4x4, ten model dobrze spisuje się na polskich drogach i prowadzi się lepiej od innych odmian Tourana. Najtańsze Tourany kosztują aktualnie 11-13 tys. zł. Na lepiej utrzymany egzemplarz z udokumentowanym przebiegiem trzeba przeznaczyć 16-18 tys. zł. Egzemplarze po pierwszym liftingu startują z pułapu 20 tys. zł, a do wersji Cross trzeba dołożyć kolejne kilka tysięcy złotych.

Gama silników Volkswagena Tourana I:

Benzynowe:

Rodzaj
silnika
Moc i moment
obrotowy
Przyspieszenie
0-100 km/h
Maksymalna
prędkość
Średnie spalanie
miasto/trasa/mieszane
Oznaczenie silnika
i okres produkcji
1.4 TSI140 KM i 220 Nm9,8 s200 km/h9,7/6,1/7,4 l/100 kmBMY, CAVC, od 02.2006-05.2010
1.4 TSI170 KM i 250 Nm8,5 s212 km/hśrednie: 6,5 l/100 kmb.d.
1.4 TSI
EcoFuel
150 KM i 220 Nmb.d.b.d.b.d.CDGA, od 05.2009 do 05.2010
1.6 MPI102 KM i 148 Nm12,9 s179 km/h10,9/6,4/8,0 l/100 kmBGU, BSE, BSF, od 07.2003 do
05.2010
1.6 FSI115 KM i 150 Nm11,9 s186 km/h9,8/6,4/7,6 l/100 kmBAG, BLF, BLP, od 02.2003 do
01.2007
2.0 FSI150 KM i 180 Nm9,8 s203 km/h9,8/6,5/8,0 l/100 kmAXW, BLR, BLX, BLY, BVY, BVZ, od
10.2003 do 11.2005
2.0
EcoFuel
109 KM i 160 Nmb.d.b.d.b.d.BSX, od 02.2006 do 05.2009

Diesle:

Rodzaj
silnika
Moc i moment
obrotowy
Przyspieszenie
0-100 km/h
Maksymalna
prędkość
Średnie spalanie
miasto/trasa/mieszane
Oznaczenie silnika
i okres produkcji
1.9 TDI90 KM i 210 Nm14,9 s171 km/h7,4/5,2/5,9 l/100 kmBRU, BXF, BXJ, od 11.2004 do
05.2010
1.9 TDI105 KM i 250 Nm13,2 s179 km/h7,4/5,2/5,9 l/100 kmBKC, BLS, BXE, od 08.2003 do
05.2010
2.0 TDI140 KM i 320 Nm10,2 s200 km/h7,6/5,2/6,0 l/100 kmb.d.
2.0 TDI170 KM i 350 Nm9,0 s214 km/h6,7/5,0/5,5 l/100 kmBMN, CFJA, od 12.2005 do
05.2010
2.0 TDI136 KM i 320 Nm10,3 sb.d.b.d.b.d.

[page_break]

Wersje wyposażenia:

Basis (przednie i boczne poduszki, kurtyny powietrzne, ABS, ASR, ESP z kontrolą trakcji, komputer pokładowy);

Conceptline (po liftingu zastąpiła wersję Basis: przednie i boczne kurtyny powietrzne, ABS, ASR, ESP z kontrolą trakcji, komputer pokładowy, tapicerka w paski o wzorach Anthrazit i Ligot Blue, radio na CD i mp3 RCD300, tempomat);

Trendline (po liftingu: klamki i listwy boczne w kolorze nadwozia, czarne relingi dachowe, przednie i boczne kurtyny powietrzne, ABS, ASR, ESP z kontrolą trakcji, komputer pokładowy, tapicerka o wzorze "Energy" w kolorze czarny "Titan" i popielatym "Art. Grey", półautomatyczna klimatyzacja Climatic, zamykany schowek w desce rozdzielczej, składane oparcie przedniego fotela ze stolikiem, składane stoliki w oparciach przednich foteli, przednie fotele z regulacją wysokości, dodatkowe schowki pod przednimi fotelami);

Highline (po liftingu: chromowane elementy wykończenia atrapy chłodnicy i listew bocznych, przyciemnione szyby, aluminiowe felgi w rozmiarze 16 cali, tylne czujniki parkowania, anodowane relingi dachowe, elementy wykończeniowe wnętrza z aluminium, tapicerka "Mando" w kolorze "Anthrazit", "Art. Grey" i "Latte Macchiato", radio RCD300 z wielofunkcyjnym wyświetlaczem, klimatyzacja automatyczna Climatronic);


Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO
Volkswagen Touran I Cross / Fot. MRO

Cross

(podwyższone zawieszenie, zmienione sprężyny i amortyzatory, dodatkowe elementy stylistyczne np. w postaci listew nad nadkolami);

Goal (tapicerka o wzorze "Popcorn", aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 16 cali o wzorze "Hockenheim", klimatyzacja Climatic, system nawigacji RNS300, MFA Plus, współbieżne wycieraczki, 4 głośniki);**

Freestyle (po liftingu, skórzana kierownica, gałka zmiany biegów i uchwyt hamulca ręcznego, aluminiowe dodatki wykończeniowe wnętrza, system nawigacji, silniki: dwa benzynowe o mocach 102 i 140 KM, i dwa diesle o mocach 105 i 140 KM, a także jednostka EcoFuel o mocy 150 KM zasilany gazem ziemnym);

R-line (po liftingu, pakiet stylistyczny R-line: 18 calowe aluminiowe felgi, inna kolorystyka tylnych lamp – ciemnowiśniowe, obniżone o 15 mm zawieszenie, nakładki ochronne w kolorze nadwozia, srebrne relingi dachowe, matowa atrapa chłodnicy, trójramienna wielofunkcyjna kierownica, sportowo wyprofilowane fotele z logo "R", aluminiowe nakładki na pedałach, aluminiowe wstawki wykończeniowe wnętrza, skórzana gałka zmiany biegów i uchwytu hamulca ręcznego).

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty