Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Van, który sam potrafi parkować

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
VW Touran ma sporo systemów ułatwiających jazdę i zwiększających bezpieczeństwo

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

O tym, że elektronika rządzi w dzisiejszych samochodach, przekonywać chyba nie trzeba. Rzecz zresztą nie w sterowaniu szyb czy podgrzewaniu foteli, ale w skomplikowanych systemach wspomagających kierowcę. Przykładem jest rozwiązanie zastosowane w Touranie.

Układ o nazwie Park Assist (dostępny jako wyposażenie dodatkowe w cenie 3 630 zł) umożliwia automatyczne parkowanie. Uruchamia się go przyciskiem znajdującym się przed dźwignią zmiany biegów. Podczas przejeżdżania z prędkością do 30 km/h i w odległości od 0,5 do 1,5 m od innych zaparkowanych samochodów, czujniki ultradźwiękowe wykrywają wszystkie luki równoległe do drogi, znajdujące się między samochodami z prawej i lewej strony.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Po znalezieniu odpowiednio dużej ilości miejsca, komputer oblicza idealną drogę parkowania. Pozycja początkowa pokazywana jest na wyświetlaczu. Po jej wyświetleniu kierowca włącza bieg wsteczny i… musi jedynie naciskać na pedał gazu, sprzęgła i hamulca (lub tylko gazu i hamulca w przypadku skrzyni automatycznej) - kierownica kręci się sama.

Włączenie po raz pierwszy sygnału ciągłego oznacza osiągnięcie optymalnego odstępu od następnego pojazdu (ok. 20 cm). W przypadku zbyt dużej prędkości jazdy lub jakiejkolwiek ingerencji kierowcy w układ kierowania, następuje dezaktywacja systemu.

Samoczynne parkowanie bywa przydatne, ale elektronice nie należy do końca ufać. Zdarza się, że minimalnie źle ocenia odległość, ale nawet ta minimalna różnica może skończyć się stłuczką.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

W sytuacji niebezpiecznego poślizgu, kierowca Tourana może liczyć na pomoc innego systemu elektronicznego, który wspomaga kontrowanie kierownicą. Polega to na krótkim “szarpnięciu" kierownicą, za które odpowiada program stabilizacji toru jazdy. Celem jest zasugerowanie kierowcy, aby wykonał prawidłowy manewr kontry, który skraca drogę hamowania nawet o 10 proc.

Touranem może podróżować pięć lub siedem osób (w tym drugim przypadku w układzie 2+3+2). Trzy umieszczone obok siebie pojedyncze fotele drugiego rzędu dają się przesuwać do przodu i do tyłu, składać i wyjmować (zewnętrzne ważą 15,9 kg, a środkowy 15,7 kg). Opcjonalnie auto może mieć trzeci rząd siedzeń - dwa pojedyncze fotele chowają się w podłodze bagażnika.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

W klasycznej konfiguracji 5-osobowej przestrzeń bagażowa ma pojemność nawet 695 l. Po wyjęciu foteli drugiego rzędu objętość wzrasta do 1 989 l (1 913 w przypadku wersji 7-osobowej). Zaletą są też sporych rozmiarów schowki wewnątrz auta.

Wnętrze wykonane jest z materiałów dobrej jakości, a jego ergonomii - jak na Volkswagena przystało - trudno coś zarzucić. Przyciski do sterowania urządzeniami pokładowymi znajdują się w zasięgu ręki i są czytelnie opisane. Fotele są wygodne, a ilość miejsca z przodu i w drugim rzędzie jest spora.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Testowany przez nas Volkswagen miał wysokoprężny silnik 2,0 l o mocy 170 KM. To najmocniejszy turbodiesel montowany w Touranie. Współpracując ze zautomatyzowaną skrzynią biegów DSG, pozwala on na rozpędzenie vana do setki w 9,1 sekundy i jazdę z prędkością 212 km/h. Diesel robi się głośniejszy przy ok. 2800 - 2900 obr./min. Zanotowane przez nas zużycie paliwa w trasie wyniosło 5,8 l na 100 km, a w mieście 8,8 l/100 km, czyli praktycznie tyle samo, ile deklaruje producent w danych technicznych.

Sprężyste zawieszenie dobrze tłumi nierówności drogi, chociaż ze względu na wysokie nadwozie samochód lekko przechyla się podczas szybko pokonywanych łuków.

W testowanej, bogato wyposażonej wersji Highline Volkswagen Touran 2.0 TDI 170 KM ze skrzynią DSG kosztuje 120 090 zł.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty