Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 34680 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI 4Motion. Test Gran Turismo klasy biznes

Data publikacji: Autor: Marcin Rejmer

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer Jeśli nie przeszkadza komuś mało prestiżowe w tej klasie logo, relatywnie tanio można kupić dopracowaną i nowoczesną luksusową limuzynę ze sportowym zacięciem. W naszym teście najnowszy flagowy model Volkswagena w wersji R-Line z dwulitrowym silnikiem TDI z podwójnym turbo o mocy 240 KM i napędem na cztery koła. Auto mierzy ponad 4,8 m długości, ma bagażnik o pojemności 563 l i kosztuje 200 490 zł.

Najpierw jak zwykle trochę historii i podstawowe informacje. Volkswagen Arteon to samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez niemiecki koncern Volkswagen od 2017 roku. Nazwa Arteon pochodzi od połączenia dwóch słów: „art” (sztuka) oraz „eon", który nawiązuje do luksusowego modelu Phideon, następcy Phaetona na rynku chińskim. Arteon jest następcą Volkswagena CC, ale w gamie Volkswagena jest pozycjonowany wyżej. Jest znacznie większy od CC, a tym samym dużo większy od Passata. Na rynku konkuruje m.in. z Audi A5 Sportback i BMW serii 4 Gran Coupe.

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin RejmerPojazd zbudowano na bazie modułowej płyty podłogowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. Audi A3, Audi TT, Seata Leona, VW Golfa, VW Passata B8, Skody Octavii, Skody Karoq i Skody Superb. Coraz więcej samochodów buduje się na wspólnych platformach, aby obniżyć koszty produkcji aut. Dzięki temu i wytwórcy mogą zaproponować korzystniejsze ceny. Powód jest prosty – płyta podłogowa to najdroższy element każdego współczesnego samochodu. Zanim powstanie wymaga ogromnych nakładów finansowych w fazie projektowania i prób. Rozłożenie kosztów na kilka modeli bardzo ułatwia jego skonstruowanie i wprowadzenie na taśmy produkcyjne. Na marginesie warto dodać, że koncern Volkswagena jest prawdziwym rekordzistą w wykorzystywaniu tej samej platformy dla wielu modeli, zmieniane są tylko długości przedniej i tylnej strefy.

Redakcja poleca:

Odcinkowy pomiar prędkości. Czy rejestruje wykroczenia w nocy?
Rejestracja samochodu. Będą zmiany
Te modele to liderzy niezawodności. Ranking

Wracając do Arteona: jest dłuższy od Passata o prawie 10 cm, o prawie 13 cm od Audi A5 Sportback i o 22,5 cm od BMW 4 Gran Coupe. Z zewnątrz wygląda jak coupe, mimo iż ma 4 drzwi. Silnik Arteona zamontowano z przodu poprzecznie do osi samochodu - w ocenie inżynierów taki sposób konstrukcji pozwala zaoszczędzić miejsce. Rozstaw osi wynosi 2841 mm. Masa własna – 1 753 kg. Samochód produkowany jest w niemieckiej fabryce Volkswagena w Wolfsburgu.

Wygląd zewnętrzny

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin RejmerNajbardziej charakterystyczne elementy nadwozia to szeroki grill zachodzący na zderzak, pokrywa silnika spływająca na błotniki i szerokie lampy. Auto posiada opadającą linię dachu jak w samochodzie o nadwoziu coupe oraz pokrywę bagażnika unoszoną wraz z tylną szybą. Obiektywnie rzecz biorąc to liftback (typ nadwozia samochodu osobowego, zbliżonego konstrukcyjnie do samochodu typu hatchback, różniącego się bardziej pochyloną szybą i nawisem nadwozia za tylnym kołem, a szyba unosi się jako integralny element pokrywy bagażnika). Drzwi boczne pojazdu pozbawione zostały klasycznych obramowań szyb.

Wnętrze

W środku jest elegancko, ale zarazem prosto w swojej formie. Wiele elementów pochodzi z Passata i taki jest też klimat w środku. Jak w typowym Volkswagenie. Szlachetności i poczucia luksusu dodaje analogowy zegarek znajdujący się pomiędzy środkowymi nawiewami. Niewątpliwą ciekawostką jest to, że projekt wnętrza nadzorował nasz rodak Tomasz Bachorski.

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin RejmerTrudno cokolwiek zarzucić funkcjonalności. Zarówno z przodu, jak i z tyłu Arteon dysponuje dosyć długimi drzwiami oraz sporą ilością miejsca dla pasażerów. Przednie fotele są wygodne z dobrym trzymaniem bocznym, zastosowano trójramienną spłaszczoną kierownicę i czarną podsufitkę oraz niebieskie podświetlenie na przednich i tylnych drzwiach pod szybą oraz z przodu na desce rozdzielczej.

Nieco ograniczony jest tylko obszar nad głowami pasażerów siedzących z tyłu, a powodem tego jest biegnący niżej dach. Jednak dla osoby o wzroście do mniej więcej 186 cm nie powinno to stanowić problemu. Na tylnej kanapie znajduje się podłokietnik oraz różne gniazda zasilające elektroniczne urządzenia. Kanapa pozwala na wygodne zajęcie miejsca nawet trzem pasażerom.

Trudno mieć zarzuty co do jakości wykonania czegokolwiek w tym aucie. Wszystkie elementy zostały spasowane bardzo dobrze, każdy przycisk i pokrętło pracuje bez zarzutu. Takiego wnętrza nie powstydziłby się żaden z większych graczy rynku premium. Zegary są wirtualne, to znaczy wyświetlane na 12,3-calowym monitorze. Oprócz prędkościomierza i obrotomierza można tu wyświetlić też różnego rodzaju informacje, łącznie z mapą i nawigacją. Wtedy zegary trochę się zmniejszają, po to aby mieć dobry podgląd na samą mapę. Rozwiązanie znane już m.in. z VW Passata, Golfa lub Skody Kodiaq.

Zobacz także: Volkswagen Passat B8 Alltrack w naszym teście

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • mku (gość)

    Gran Turismo z przednim napędem? Bez żartów..... GT to konkretne cechy których Arteon nie posiada. To passat z ładniejszą karoserią i droższy z tego powodu, nie oszukujmy się że jest inaczej.

  • Jj (gość)

    Arteon tylko z zewnatrz dobrze wygląda. Reszta to jeden wielki problem. Błedy komputera, check engine, awarie systemu startstop, niska jakosc wykonania: tylny podłokietnik, ladowanie indukcyjne do telefonów max wielkosci galaxy s5, jakosc dynaudio fatalna- bose w audi to sala koncertowa, elementy w wiekszosci to made in Czech republic itd itp

  • pp (gość)

    Mam Arteona od miesiąca wygląda i jeździ super, no i dodatkowo te wszystkie spojrzenia od właścicieli nudnych A5 , A6 droższych o kilkadziesiąt tysięcy w podobnej konfiguracji.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z moto.gratka.pl

Volkswagen Arteon Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.