Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Golf GTE

Janusz Steinbarth
Volkswagen Golf GTE / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf GTE / Fot. Volkswagen
Najnowszy hybrydowy Golf GTE ma wiele wspólnego z wariantami GTI i GTD. Poza sportowymi genami odznacza się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa. 204-konna hybryda „konsumuje” średnio 1,5 litra benzyny na 100 km.
Volkswagen Golf GTE / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf GTE / Fot. Volkswagen

VW Golf GTE jest jednym z najbardziej innowacyjnych kompaktowych modeli na rynku. To trzecia hybryda tego producenta (po modelach Touareg i Jetta) oraz kolejny usportowiony Golf po wersjach GTI, GTD oraz R. Golf GTE otrzymał wiele rozwiązań technicznych oraz zbliżoną stylizację właśnie z tych modeli, jest jednak od nich znacznie oszczędniejszy i lepiej wyposażony. Nabywca hybrydy otrzymuje „kilka aut w jednym”. Najnowszy wariant napędowy może być pojazdem o zerowej emisji spalin (ZEV), ekonomiczną hybrydą zdolną przejechać na jednym baku do 940 km lub - gdy zajdzie taka potrzeba - dynamicznym hatchbackiem niewiele ustępującym osiągami Golfowi GTI i GTD.

Co ciekawe, Golfem GTE można pokonać dystans do 50 km korzystając tylko z silnika elektrycznego, co powinno wystarczyć na dojazd do pracy i powrót. Baterię auta można naładować w garażu w ciągu 3 godzin i 45 minut korzystając z tradycyjnej sieci elektrycznej lub ze stacji Wallbox (stacja ładowania do domowego garażu),  wtedy czas ten skraca się do 2 godzin i 15 minut. 

Golf GTE napędzany jest silnikiem benzynowym 1.4 TSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 150 KM oraz 102-konnym silnikiem elektrycznym. Jednostki te wraz z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG tworzą ekologiczny i dynamiczny napęd. Jego moc systemowa wynosi 204 KM, a średnie zużycie paliwa zaledwie 1,5 l/100 km (emisja CO2 35 g/km).

Volkswagen Golf GTE / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf GTE / Fot. Volkswagen

Golf GTE nie jest nudną hybrydą jak chociażby Toyota Prius, którą upodobali sobie taksówkarze. Nie jest też zawalidrogą, auto przyspiesza do setki w 7,6 sek i rozwija prędkość 222 km/h. Czas przyspieszania do setki wypada nieznacznie gorzej niż w odmianie GTD (7,5 sek), jednak hybryda odznacza się wyjątkowo niskim apetytem na paliwo. Ponadto, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu 350 Nm charakteryzuje ją świetna elastyczność zbliżona do tej w turbodieslach. 

Skrzynię DSG opracowano specjalnie dla tej hybrydy i ma ona trzy sprzęgła (podwójne sprzęgło plus trzecie między silnikami). Gdy tylko to możliwe, sprzęgło pomiędzy silnikami odłącza jednostkę spalinową TSI od napędzanej przedniej osi i wyłącza ją np. w fazie „żeglowania”. Golf GTE wykorzystuje wówczas energię kinetyczną i porusza się bez siły napędowej. Co ciekawe, silnik elektryczny został wbudowany w obudowę skrzyni biegów. Elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania oraz elektryczny kompresor klimatyzacji zapewniają optymalne wykorzystanie energii i skuteczne ich działanie także gdy pojazd napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym. To rozwiązanie znamy już z elektrycznego e-Golfa.

Kabina pasażerska utrzymana jest w stylu zbliżonym do tego w GTI  i GTD, różnice są kosmetyczne. GTE ma natomiast kilka elementów wyposażenia, których nie znajdziemy w GTI czy GTD. Przykładowo, seryjne są  reflektory diodowe (technika LED), system radiowy Composition Media z 6,5-calowym wyświetlaczem,  niebieskie elementy oświetlenia wnętrza, mobilne usługi online. W Golfie GTE można zdalnie za pomocą tabletu lub smartfona włączyć ogrzewanie kabiny i dokonać tego z domu nie tracąc rano cennego czasu.

Volkswagen Golf GTE / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf GTE / Fot. Volkswagen

Golf GTE pojawi się w Polsce na początku 2015 roku. Jego cenę w Niemczech ustalono na 36 900 euro. Jest więc droższy od wariantów na których bazuje, ale „zarabia na siebie” rzadziej odwiedzając stacje paliw. Co istotne, jest pierwszą hybrydą tej klasy, która oprócz niskich kosztów eksploatacji dostarcza sporo frajdy z jazdy. Auto nie ma dziś na rynku bezpośredniego konkurenta.

 Wybrane dane techniczne Volkswagena Golfa GTE i podobnych aut

Marka/modelVolkswagen Golf GTEOpel AmperaToyota Prius Plug-In Premium
Cena (zł)36 900 Euro (w Niemczech)158950155000
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback / 3sedan / 4hatchback / 5
Liczba miejsc545
Wymiary i masy   
Długość x szerokość x wysokość4270 x b.d. x 14574498 x 2126 x 14394460 x b.d. x 1490
Rozstaw kół: przód/tył1544 / 15091546 / 15721525 / 1520
Rozstaw osi263126852700
Masa własna152417321425
Pojemność bagażnika (l)272-1162310-1005443-1120
Pojemność zbiornika paliwa (l)40b.d.45
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)139513981797
Liczba cylindrów444
Silnik elektryczny (KM)10215080
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów:   
typ/liczba przełożeńautomatyczna / 6automatyczna / bezstopniowaautomatyczna / 6
Osiągi   
Moc systemowa (KM)204150136
Przyspieszenie 0–100 km/h (s)7,6911,4
Prędkość maksymalna (km/h)222161180
Średnie spalanie (l/100 km)1,51,22,1
Emisja CO2 (g/km)352749
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty