Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Volkswagen Golf IV (1997-2006). Zalety, wady i typowe usterki

MDO, MRO
Volkswagen Golf IV / Fot. MRO
Volkswagen Golf IV / Fot. MRO
Kilkanaście lat po debiucie, używany Volkswagen Golf IV wciąż cieszy się popularnością, chociaż znalezienie zadbanego egzemplarza wcale nie jest łatwe.

Jeszcze jakiś czas temu Volkswagen Golf IV był obok Passata B5 najbardziej chwytliwym towarem na naszym rynku aut używanych. Dziś model ten został wyparty przez nowsze samochody, ale dla osób szukających pojazdu w cenie poniżej 10 tys. zł jest to nadal bardzo dobry wybór.

Golf IV - historia modelu

Czwarta generacja Golfa zadebiutowała w 1997 roku, przejmując po poprzednikach charakterystyczne cechy wyglądu - m.in. szeroki tylny słupek. Auto powstało na bazie tej samej płyty podłogowej, co Skoda Octavia, Seat Leon i Audi A3. Golf IV był dostępny jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kabriolet, a od 1999 roku także jako kombi. Sportowe wersje auta to GTI i 241-konne R32, które było dostępna z napędem na obie osie. Produkcja hatchbacka zakończyła się w 2003 roku, a kombi - trzy lata później.

Wnętrze i wyposażenie

W środku pojazdu dominują ciemne odcienie. Niewątpliwym plusem jest w tym przypadku dobre wyciszenie kabiny i ergonomiczność. Po latach może natomiast wystąpić problem z łuszcząymi się plastikami na drzwiach i krawędziach deski rozdzielczej oraz skrzypiącymi materiałami. Pojemność bagażnika w hatchbacku wynosi 330 l (w wersjach z napędem na cztery koła - 245 l, w kombi - 460 l, a w 4x4 - 360 l.

Volkswagen Golf IV / Fot. MRO
Volkswagen Golf IV / Fot. MRO

Wyposażenie w krajowych modelach jest niestety skromne. Dwie poduszki powietrzne, ABS i wspomaganie kierownicy to w zasadzie wszystko na co można liczyć. Lepiej sprawa wygląda w przypadku samochodów sprowadzanych zza granicy, gdzie można spotkać m.in. automatyczne skrzynie biegów, system nawigacji, czy kubełkowe fotele Recaro.

Silniki

W przypadku Golfa IV Volkswagen postarał się o naprawdę porządną gamę jednostek napędowych. Podstawowym benzynowym motorem był 1,4-litrowy silnik o mocy 75 KM. Cechuje go trwałość, ale na pewno nie wzbudzi dreszczyku emocji swoimi osiągami. Pod tym względem lepiej wygląda ośmiozaworowa jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy niewiele ponad 100 KM. Silnik ten zapewnia lepsze osiągi od 1,4. Awaryjny jest za to Golf z silnikiem 1.6 FSI z bezpośrednim wtryskiem. Ciekawą propozycją jest wolnossąca jednostka o pojemności 2l i mocy 115 KM. Ten ośmiozaworowy silnik dobrze znosi przeróbkę na zasilanie autogazem, ale trudno znaleźć Golfa w tej wersji. Mocniejszy silnik 1.8 – zarówno w wersji z turbodoładowaniem i bez – ma nowoczesną konstrukcję (pięć zaworów na cylinder) i jest wrażliwy na przegrzanie. Z wysokimi kosztami serwisowania i eksploatacji trzeba się liczyć przy zakupie aut z silnikami z serii VR. Montaż instalacji gazowej nie rozwiązuje problemu, bo te jednostki źle znoszą zasilanie LPG. VW Golf IV, z którymś z tych silników, jest więc propozycją wyłącznie dla zamożnych miłośników marki.

Wolnossący diesel 1.9 SDI jest może i tani w eksploatacji, ale od 0 do 100 km/h rozpędza się w... 17,2 s i jest naprawdę głośny. W Volkswagenie Golfie IV montowano też sprawdzone silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem, czyli 1.9 TDI. Są to jednostki udane, ale ich przebiegi są często bardzo wysokie, co przekłada się na duże zużycie i wyższe koszty eksploatacji. Starsze jednostki – o mocy 90 i 110 KM – mają zasilanie oparte o pompę wtryskową. Dziś to ona jest najsłabszym punktem silnika. Koszty jej napraw wahają się w przedziale 300-600 zł, jeśli szwankuje mechanika, lub nawet 1800 zł, jeśli są problemy z elektroniką. Regeneracja wtryskiwaczy w tym silniku kosztuje 300 zł za sztukę.

Volkswagen Golf IV / Fot. MRO
Volkswagen Golf IV / Fot. MRO

W 1999 r. w ofercie pojawił się pierwszy silnik 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami – o mocy 115 KM. W kolejnych latach dodano jednostki o mocy 100, 130 i 150 KM. Zapewniają one lepsze osiągi i niższe spalanie, niż starsze motory, ale są droższe w serwisowaniu. Cena nowego pompowtryskiwacza to nawet 2500 zł, regenerowanego – 500 zł. Najsłabszy silnik 1.9 TDI nie miał dwumasowego koła zamachowego ani turbiny o zmiennej geometrii. Za regenerowaną turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek trzeba zapłacić ok. 700 zł, a za VTG - 1500 zł. Nowe elementy kosztują średnio dwa razy więcej. Wymiana „dwumasu" ze sprzęgłem to wydatek ok. 2500 zł. W tych silnikach nie stosowano filtra cząstek stałych. Wspólną usterką dla wszystkich jednostek wysokoprężnych sprzed 2001 roku są awarie przepływomierza.

Typowe usterki

Rdza w przypadku Golfa IV oznacza najpewniej złą naprawę blacharsko-lakierniczą. Figle może płatać także elektronika, ponieważ czasem pojawiają się usterki wyświetlacza automatycznej klimatyzacji, czy np. podnośnika szyb. W wielu egzemplarzach zdarzały się również pęknięcia obudowy skrzyni biegów, co skutkuje wyciekami oleju.

Podsumowanie

Na rynku aut używanych znajdziemy naprawdę sporo Golfów "czwórek". Najwięcej ofert sprzedaży dotyczy benzynowych wersji o mocy nieco ponad 100 KM. Auto kusi tanią eksploatacją, ale należy mieć się na baczności, ponieważ w naprawdę wielu przypadkach przy samochodzie porządnie "majstrowano". Cofnięte liczniki to w tym przypadku dość często spotykana przypadłość. Rozrzut cenowy jest ogromny. Na zakup zaniedbanego Golfa z początku produkcji wystarczą niecałe trzy tysiące złotych. Kilkanaście tysięcy złotych pozwala na zakup dobrze zachowanego auta z ostatnich roczników.

Volkswagen Golf IV - dane techniczne:

Wymiary:

WersjaDługośćSzerokośćWysokośćRozstaw osi
hatchback 3d/5d4149 mm1735 mm1444 mm2512 mm
kombi4397 mm17351485 mm2512 mm

Silniki i ich osiągi
Benzynowe:

Rodzaj silnikaPojemnośćMoc i moment obrotowyPrzyspieszenie
0-100 km/h
Prędkość
maksymalna


Średnie spalanieLata produkcji
1.4 R4/161390 ccm75 KM i 128 Nm13,5 s171 km/h6,4 l/100 km1997-2006
1.6 R4/81595 ccm101 KM i 145 Nm10,9 s188 km/h7,6 l/100 km1997-2000
1.6 aut. R4/81595 ccm102 KM i 148 Nm12,7 s185 km/h 8 l/100 km 2000-2006 
1.6 R4/16 1598 ccm 105 KM i 148 Nm10,8 s 192 km/h 6,9 l/100 km 2000-2006 
1.6 FSI R4/16 1598 ccm 110 KM i 155 Nm10,6 s 194 km/h 6,2 l/100 km 2002-2006 
1.8 R4/201781 ccm 125 KM i 170 Nm9,9 s 201 km/h 8,3 l/100 km 1997-1999 
1.8T R4/20 1781 ccm 150 KM i 210 Nm8,5 s 216 km/h 7,9 l/100 km 1997-2006 
1.8T R4/20 1781 ccm 180 KM i 235 Nm7,9 s 222 km/h 8,4 l/100 km 2001-2003 
2.0 R4/8 1984 ccm 115 KM i 170 Nm10,5 s 195 km/h 7,9 l/100 km 1999-2001 
2.0 R4/8 1984 ccm 115 KM i 172 Nm10,5 s 195 km/h 7,9 l/100 km 2001-2006 
2.3 VR5/10 2324 ccm 150 KM i 205 Nm8,8 s 216 km/h 9,3 l/100 km 1997-2000 
2.3 VR5/20 2324 ccm 170 KM i 220 Nm8,2 s 224 km/h 8,7 l/100 km 2000-2003 
2.8 VR6/24 2771 ccm 204 KM i 270 Nm7,1 s 235 km/h 10,8 l/100 km 1999-2003 
3.2 VR6/24 3189 ccm 241 KM i 320 Nm6,6 s 247 km/h 11,5 l/100 km 2002-2004 

Diesle:

Rodzaj silnikaPojemnośćMoc i moment obrotowyPrzyspieszenie
0-100 km/h
Prędkość
maksymalna


Średnie spalanieLata produkcji
1.9 SDI R4/81896 ccm68 KM i 133 Nm17,2 s160 km/h5,1 l/100 km1997-2003
1.9 TDI R4/81896 ccm90 KM i 210 Nm12,4 s180 km/h4,9 l/100 km1997-2002
1.9 TDI R4/81896 ccm100 KM i 240 Nm11,3 s188 km/h5,2 l/100 km2000-2003
1.9 TDI R4/81896 ccm110 KM i 235 Nm10,6 s193 km/h4,9 l/100 km1997-2002
1.9 TDI R4/81896 ccm115 KM i 285 Nm10,3 s195 km/h5,1 l/100 km1999-2001
1.9 TDI R4/81896 ccm115 KM i 310 Nm10,3 s195 km/h5,1 l/100 km2000-2001
1.9 TDI R4/81896 ccm130 KM i 310 Nm9,6 s205 km/h5,2 l/100 km2001-2003
1.9 TDI R4/81896 ccm150 KM i 320 Nm8,6 s216 km/h5,3 l/100 km2000-2003

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty