Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Golf VII

Tomasz Szmandra
Volkswagen Golf VII, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf VII, Fot: Volkswagen
Zmiany zewnętrzne są niewielkie, ale strona techniczna jest nowocześniejsza. Volkswagen po raz kolejny pokazuje jak zmienić wszystko, nie zmieniając niczego.

Konstruktorzy najnowszego Golfa porównali ten samochód do popularnego od lat, klasycznego utworu muzycznego –

Volkswagen Golf VII, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf VII, Fot: Volkswagen

koncepcja się nie zmienia, a kolejne generacje to różne wykonania tej samej muzyki. Patrząc na siódmą odsłonę kompaktowego Volkswagena nasuwa się inne muzyczne porównanie. Stylistycznie jest to płyta z największymi przebojami znanego zespołu. Przód nadal przypomina szóstą generację, charakterystyczny trzeci słupek jest bliski wersji znanej z czwartej generacji, a wnętrze trochę nawiązuje do popularnej w Polsce „trójki”. Proste? A jednak od lat udaje się tylko firmie z Wolfsburga.

Golf to ciągle najchętniej kupowany samochód w Europie – przez ponad 36 lat sprzedano 29 mln egzemplarzy wszystkich generacji tego modelu. A patrząc choćby na statystyki rynku samochodów używanych, również w Polsce jest niezwykle popularny. Triumfalny marsz po światowych rynkach kompaktowego Volkswagena rozpoczął się w 1974 roku, kiedy zadebiutowała pierwsza generacja. Od tego czasu przepis na „idealne” auto pozostał niezmieniony, jednak to właśnie spokojna stylizacja, praktyczność w eksploatacji i niska awaryjność, stworzyły legendę tego modelu. Pierwsze dwie generacje Golfa były sprzedawane przez 10 lat każda. W obecnych czasach konkurencja jest jednak dużo silniejsza. Oznacza to, że po zaledwie czterech latach Volkswagen stworzył nowy samochód, który właśnie zastąpił Golfa VI.

Volkswagen Golf VII, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf VII, Fot: Volkswagen

Już tradycyjnie kolejna generacja kompaktowego klasyka wizualnie niewiele zmieniła się od poprzedniej. Ale przecież podobno rzeczy dobrych nie trzeba na siłę poprawiać. Linie nadwozia są ostrzejsze i bardziej agresywne niż u poprzednika, ale nadal nie uświadczymy tu stylistycznej ekstrawagancji. Sami projektanci podkreślają, że wygląd Golfa ma być konsekwentny, konserwatywny i ponadczasowy. Mimo to mamy do czynienia z nową konstrukcją. Nowy model został zbudowany na modułowej płycie podłogowej MQB, na której w przyszłości powstawać będzie wiele innych modeli koncernu Volkswagena – w tym Audi, Skody i Seata. Przednie koła zostały przesunięte o 43 mm do przodu i dlatego przedni zwis jest krótszy, a maska silnika optycznie wydłużyła się. W kabinie jest teraz więcej miejsca na nogi pasażerów jadących z tyłu. Powiększono też o 30 litrów bagażnik, którego krawędź została obniżona do 665 mm, co ułatwia załadunek. Poza tym nowy model jest o 100 kg lżejszy.

Jeżeli chodzi o wyposażenie, to doszły systemy poprawiające bezpieczeństwo: proaktywny system ochrony pasażerów (PreCrash), automatyczna regulacja odległości ACC z Front Assist i funkcją awaryjnego hamowania, progresywny układ kierowniczy, zmienione zawieszenie kół z możliwością wyboru profilu jazdy. We wszystkich odmianach jest montowany seryjnie

Volkswagen Golf VII, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf VII, Fot: Volkswagen

ekran dotykowy.

Gama silników obejmuje benzynowe jednostki: 1.2 TSI/85 KM zużywająca (wg danych producenta) około 4,9 l/100 km, oraz 1.4 TSI/140 KM z systemem Active Cylinder Technology, który przy mniejszych obrotach wyłącza dwa cylindry, dzięki czemu średnie zużycie paliwa wynosi 4,8 l/100 km. Natomiast spośród Diesli do wyboru jest silnik 1.6/105 KM spalający 3,8 l/100 km oraz 2.0/150 KM, którego zużycie oleju napędowego nie przekracza 4,1 l/100 km. Wszystkie jednostki napędowe są wyposażone w system Start/Stop oraz układ odzyskiwania energii elektrycznej. Oprócz tego w ofercie znalazły się 3 skrzynie biegów: 6-stopniowa manualna oraz 6- i 7-stopniowa automatyczna DSG.

Nie przez przypadek na światową premierę nowego Golfa wybrano berlińską galerię sztuki. Wbrew malkontentom wypominającym temu modelowi wtórność i brak charakteru, jest to bowiem prawdziwe dzieło motoryzacyjnej sztuki – choć z pewnością tej popularnej. Bo jak inaczej określić model, który tyle lat nie oddaje królewskiej korony i wygląda na to, że jeszcze długo nie odda.

Poprzednie generacje:

Volkswagen Golf I, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf I, Fot: Volkswagen

1974-1983  - Volkswagen Golf I – Pierwsza generacja tego modelu godnie zastąpiła popularnego Garbusa. Łącznie wyprodukowano ponad 6 780 050 „jedynek”

Volkswagen Golf II, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf II, Fot: Volkswagen

1983-1992 - Volkswagen Golf II – Przez prawie 10 lat produkcji na rynek trafiło około 6,3 mln aut. Na tej samej płycie podłogowej zbudowano sedana o nazwie Jetta

Volkswagen Golf III, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf III, Fot: Volkswagen

1991-1997 - Volkswagen Golf III – Wyprodukowano 4 805 900 sztuk tego modelu. Średnio na jego zakup decydowało się rocznie ponad pół miliona klientów

Volkswagen Golf IV, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf IV, Fot: Volkswagen

1997-2003 - Volkswagen Golf IV – W Europie sprzedano ponad 2 mln egzemplarzy „czwórki”. Sedan na jej bazie przemianowano na Bora, ale w Ameryce Płn. pozostała Jetta

Volkswagen Golf V,  Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf V, Fot: Volkswagen

2003-2008 - Volkswagen Golf V – Pod koniec 2004 r. wprowadzono do sprzedaży podwyższoną wersję Golf Plus. Na rynku pojawił się także kabriolet-coupe o nazwie Eos

Volkswagen Golf VI, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf VI, Fot: Volkswagen

2008-2012 - Volkswagen Golf VI – Model ten zadebiutował na rynku o dwa lata wcześniej niż zakładano, bo jego poprzednik – Golf V nie spełnił oczekiwań koncernu

Wybrane dane techniczne:

Marka/model

VW Golf VII

Ford Focus

Opel Astra IV

Cena (zł)

59 990

57 600

63 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/3

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4349/1790/1452

4358/1823/1484

4419/1814/1510

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1549/1520

1559/1549

1544/1558

Rozstaw osi (mm)

2637

2648

2685

Masa własna (kg)

1130

1201

1373

Pojemność bagażnika (l)

380/1270

363/1148

370/1235

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

55

56

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1197

1596

1398

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przód

przód

przód

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/5

manualna/5

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

85/4300

85/6000

100/6000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

160/1400-3500

141/2500

130/4000

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

11,9

14,9

13,9

Prędkość maksymalna (km/h)

179

170

178

Średnie spalanie (l/100 km)

4,9

5,9

5,5

Emisja CO2 (g/km)

113

136

129

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty