Volkswagen Jetta 2.0 TDI

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: To już trzecia generacja samochodu o nazwie Jetta i piąta sedana opracowanego z wykorzystaniem zespołów modelu Golf
Fot. Zdzisław Podbielski: To już trzecia generacja samochodu o nazwie Jetta i piąta sedana opracowanego z wykorzystaniem zespołów modelu Golf
Nazwa Jetta wywodzi się od prądów powietrznych przemieszczających się w stratosferze, a samochód o tej nazwie jest spokrewniony z VW Golfem.

Nazwa Jetta wywodzi się od prądów powietrznych przemieszczających się w stratosferze, a samochód o tej nazwie jest spokrewniony z najpopularniejszym Volkswagenem, jakim jest Golf.

 

Pierwsza Jetta pojawiła się w 1979 r. i powstała jako odmiana Golfa z bagażnikiem. Była produkowana do 1983 r. Obecną generację Jetty poprzedzały jeszcze: Jetta II wytwarzana w

Fot. Zdzisław Podbielski: To już trzecia generacja samochodu o nazwie Jetta i piąta sedana opracowanego z wykorzystaniem zespołów modelu Golf
Fot. Zdzisław Podbielski: To już trzecia generacja samochodu o nazwie Jetta i piąta sedana opracowanego z wykorzystaniem zespołów modelu Golf

latach 1983-1991, Vento (1992-1998) i Bora (1998-2005).

Aktualnie produkowana Jetta trzeciej generacji nie jest, jak poprzednie, tak mocno

spokrewniona z Golfem. Zadawala się przede wszystkim podstawowym elementem jakim jest płyta nośna nadwozia Golfa. Inne elementy znacznie się różnią, a zwłaszcza wygląd nadwo-zia, które przypomina Passata.

Pierwsze Jetty najnowszej generacji, przeznaczone na europejski rynek opuściły zakłady w meksykańskim Pueblo w lipcu 2005 r., a na nasz rynek trafiły dwa miesiące później.

 

Nadwozie

 

Producent informuje, że wprowadzenie Jetty miało na celu "wypełnienie luki w gamie volkswagenowskich sedanów". Wypełnienie to odbyło się bardzo skutecznie, gdyż nowa Jetta jest większym samochodem od poprzedniego modelu Bora, ma też większy rozstaw osi, a tym samym więcej miejsca we wnętrzu nadwozia. Odczuwają to zwłaszcza pasażerowie siedzący z

Fot. Zdzisław Podbielski: Samochód wygląda masywnie i jest większy od poprzedników
Fot. Zdzisław Podbielski: Samochód wygląda masywnie i jest większy od poprzedników

tyłu. Duży jest też bagażnik, którego objętość wynosi aż 527 dm3, jest o 72 dm3 większy od bagażnika Bory.

Jetta posiada wnętrze nadwozia typowe dla samochodów marki Volkswagen. Wygodne, z ergonomicznie rozmieszczonymi urządzeniami potrzebnymi jadącym i trochę bez fantazji wzorniczej. Dotyczy to zwłaszcza deski rozdzielczej. Sprawia natomiast wrażenie dobrze wykonanego, z użyciem materiałów wysokiej jakości.

Wrażenie solidności wykonania pojazdu odbieramy również patrząc na zewnętrzną bryłę nadwozia. Sprawia wrażenie masywnego i tak też zostało wykonane. W porównaniu z Borą jest o 60 proc. odporniejsze na skręcanie, a do budowy jego struktury nośnej użyto stali o wysokiej wytrzymałości.

Fot. Zdzisław Podbielski: Wygodne miejsce kierowcy i zachowawczy design deski rozdzielczej
Fot. Zdzisław Podbielski: Wygodne miejsce kierowcy i zachowawczy design deski rozdzielczej

 

Silniki

 

Do napędu samochodu przewidziano siedem silników. Wśród nich są jednostki z bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI) i wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbodoła-dowaniem i chłodzeniem powietrza doładowywanego (intercooler). Wybraliśmy jeden z silników wysokoprężnych, a mianowicie 2.0 TDI o mocy 140 KM. Jak się wydaje, optymalne źródło napędu dla pojazdu o dużej masie własnej wynoszącej 1458 kg, który całkowicie ob-ciążony ma masę prawie 2 tony. Wybrany silnik świetnie radzi sobie z ciężkim pojazdem, nadając mu bardzo dobrą dynamikę.

Silnik zasilany z udziałem pompowtryskiwaczy daje o sobie znać głośną pracą, kiedy jest jeszcze zimny. Po nagrzaniu pracuje cicho i wykazuje się elastycznością, która wspomaga dobrze zestopniowana skrzynia biegów z sześcioma przełożeniami do jazdy w przód.

Znamy już układ zasilania 2-litrowego diesla. Dodajmy, że jego rozrząd składa się z dwóch

Fot. Zdzisław Podbielski: Zaletą Jetty jest pojemny bagażnik i możliwość składania oparcia tylnej kanapy
Fot. Zdzisław Podbielski: Zaletą Jetty jest pojemny bagażnik i możliwość składania oparcia tylnej kanapy

wałków napędzanych za pośrednictwem paska zębatego od wału korbowego i sterujących 16 zaworami na 4 cylindrach.

 

Wrażenia z jazdy

 

Kierowca siedzi w dobrze wyprofilowanym fotelu z regulacją wzdłużną i wysokości. Rów-nież ustawienie kolumny kierownicy jest regulowane pionowo i poziomo.

Tym samym kierowcy o różnym wzroście z łatwością znajdą wygodną pozycję. W zasięgu ręki są ergonomicznie rozmieszczono urządzenia sterowania.

Oprócz zalet, dostrzegamy także wady - widoczność do przodu nie jest najlepsza, podobnie jak w wewnętrznym lusterku wstecznym, natomiast zewnętrzne lusterka są duże.

Samochód jest dynamiczny i stabilny w ruchu. Dość twarde zawieszenie wywołuje stukania na nierównych nawierzchniach, ale wygoda jazdy jest na dobrym poziomie. Pojazd nawet po przebiegu ok. 50 tys. km Volkswagen jest zwarty, a jego elementy nie trzeszczą.

Pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczająco miejsca na nogi. W razie potrzeby można rozłożyć tylną kanapę, dzieloną w proporcjach (60:40). Niestety, po jej rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.

 

Podsumowanie

 

Volkswagen oferuje samochód, który będzie się podobał ludziom statecznym, lubiącym kla-syczne rozwiązania. Jetta 2.0 TDI gwarantuje wygodną i bezpieczną jazdę. Zbudowano ją z wypróbowanych zespołów i jest dobrze wyposażona. Wszystko wskazuje na to, że będzie trwałym pojazdem. Wadą jest wysoka cena - pojazd z wybranym przez nas silnikiem kosztuje ponad 90 tys. zł.

 

Wybrane dane techniczne**Volkswagen Jetta 2.0 TDI:**

 

Rodzaj silnika

wysokoprężny

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1968

Moc maksymalna (KM-obr/min)

140-4000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

320-1750

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

9,7

Prędkość maksymalna (km/h)

207

Zużycia paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,8/7,1

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

4554/1781/1459

Rozstaw osi (mm)

2580

Objętość bagażnika (dm3
)

527

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena VW Jetta 2.0 TDI - 140 KM Sportline (zł.)

94 640

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Przestronne wnętrze i duża pojemność bagażnika

Silnik

****

Bardzo dobra dynamika jak na pojazd o

znacznej masie własnej, odznacza się

niezawodnością i po nagrzaniu cichą pracą

Poziom hałasu

****

Subiektywnie odczuwany niewielki, odbierany

od zawieszenia kół

Zużycie paliwa

****

Na przyzwoitym poziomie

Wyposażenie

*****

Nawet w wersji podstawowej bogate,

zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa

 

Wyposażenie seryjne**VW Jetta 2.0 TDI Sportline**:

 

Poduszki powietrzne

4

Kurtyny

2

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Komputer pokładowy

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Klimatyzacja (półautomatyczna)

S

Radioodtwarzacz CD

S

s - wyposażenie seryjne

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty