Model Jetta jest jednym z najpopularniejszych na świecie samochodów producenta z Wolfsburga. Auto pojawiło się w ofercie Volkswagena w 1979 roku i od tamtej pory jego sześć kolejnych generacji znalazło już ponad 14 milionów nabywców. Tylko w 2014 roku niemiecki sedan sprzedał się w liczbie 925 tysięcy egzemplarzy. A warto dodać, że w USA Jetta jest nalepiej sprzedającym się samochodem europejskiego producenta. Oprócz tego właśnie w Stanach Zjednoczononych wersja z silnikiem Blue TDI jest najpopularniejszym autem z silnikiem Diesla.
Przeprowadzony pod koniec ubiegłego roku face-lifting mierzącej 4659 mm karoserii Jetty trudno nazwać rewolucyjnym. Z przodu, odświeżoną wersję modelu można poznać m.in. po dużym wlocie powietrza w zderzaku, a także chromowanej atrapie chłodnicy. Przeprojektowany zderzak ma na celu zmniejszyć opory powietrza, a co za tym idzie także obniżyć zużycia paliwa.
Auto oferowane jest z dwoma zmodernizowanymi silnikami benzynowymi z rodziny TSI o pojemnościach 1.2 i 1.4-litra. Drugi z nich występuje w dwóch wariantach mocy, 125 oraz 150 KM. Natomiast moc najsłabszego silnika benzynowego pozostała bez zmian i wynosi 105 KM. Dla miłośników diesla, Volkswagen przygotował nową wysokoprężną jednostkę TDI o pojemności 2-litrów, oferowaną w wersjach 110 lub 150-konnej.
W odmianie hybrydowej, podobnie jak w przypadku wersji sprzed liftingu, za napęd odpowiada 1.4-litrowy silnik TSI, wspomagany przez jednostkę elektryczną. Łącznie, zestaw ten generuje 170 KM, ale nna razie Jetta w tej wersji dostępna jest jedynie w Niemczech i USA.
Również awieszenie Volkswagena Jetty nie uległo zmianom. Zbudowany na znanej z Golfa szóstej generacji. płycie podłogowej PQ35 sedan, posiada z przodu kolumny McPhersona, zaś z tyłu układ wielowahaczowy. Jednynie w najtańszych wersjach: benzynowej i dieslu, zastosowano belkę skrętną. Podczas pierwszych, krótkich jazd testowych mieliśmy do dyspozycji model z silnikiem TSI/125 KM i trzeba przyznać, że auto imponowało komfortem jazdy nawet na kiepskiej nawierzchni. Na dodatek przy większych prękościach Jetta prowadziła się bardzo stabilnie, ale to także cecha znana już z Golfa.
Wraz z liftingiem, zmieniło się również wnętrze Jetty. Zegary osadzone są teraz w głębokich tubach, co przywołuje skojarzenia ze sportowymi modelami Volkswagena. Nowy jest również wzór koła kierownicy. Lista wyposażenia seryjnego i dodatkowego znacząco się zwiększyła. Oprócz systemu rozpoznającego zmęczenie kierowcy (seryjnego w wyposażeniu Highline), na życzenie dostępne są również czujniki parkowania i – po raz pierwszy w tym modelu – Blind Spot Sensor z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego. W czasie jazdy na wprost lub podczas opuszczania parkingu system ostrzega kierowcę przed pojazdami, znajdującymi się w martwym polu widzenia.
W podstawowej wersji nowej Jetty w skład wyposażenia wchodzą systemy bezpieczeństwa na czele z kompletem poduszek powietrznych (czołowymi, bocznymi i kurtynowymi) i systemem stabilizacji toru jazdy (wraz z systemami – ASR, ABS, EDS, MSR, asystentem siły hamowania i stabilizacją toru jazdy z przyczepy). Do wyposażenia seryjnego należą również elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, klimatyzacja „Climatic” z ręczną regulacją temperatury i Radio RCD 210 z funkcją odczytu plików MP3 i płyt CD.
W ofercie znalazł się także promocyjny Pakiet Business w cenie 990 zł, który zawiera system radiowy RCD 310 z ośmioma głośnikami, czujniki parkowania z przodu i z tyłu z funkcją wizualizacji na ekranie radia, autoalarm z niezależnym zasilaniem (Back-up-Horn), funkcją dozoru wnętrza i czujnikiem przechyłu, instalację telefoniczną START oraz komputer pokładowy MFA Plus.
Co ważne, cena nowej Jetty w podstawowej odmianie Trendline nie różni się od ceny poprzedniczki. Kompaktowy sedan Volkswagena, wyposażony w silnik 1.2 TSI kosztuje 69 290 zł. Za odmianę Highline ze 150-konnym silnikiem 1.4 TSI musimy zapłacić 90 990 zł. Z kolei topowa wersja diesla z przekładnią DSG to już wydatek 105 390 zł.
Wybrane dane techniczne Volkswagena Jetty i konkurentów:
Marka/model | VW Jetta | Ford Focus | Opel Astra |
Silnik | 1.2 TSI | 1.0 EcoBoost | 1.4 Twinport Ecotec |
Wersja | Trendline | Trend | Active |
Cena (zł) | 69 290 | 63 990 | 61 450 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4755/2020/1482 | 4538/2010/1469 | 4419/2013/1510 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1535/1538 | 1559/1549 | 1544/1558 |
Rozstaw osi (mm) | 2651 | 2648 | 2685 |
Masa własna (kg) | 1234 | 1228 | 1373 |
Pojemność bagażnika (l) | 510 | 475 | 370 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1197 | 998 | 1398 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | manualna/6 | manualna/5 | manualna/5 |
Moc (KM) przy obr./min. | 105 przy 4000 | 100 przy 6000 | 100 przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 175 przy 1400-4000 | 170 przy 1400-4000 | 130 przy 4000 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 10,7 | 12,6 | 13,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 | 187 | 178 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,1 | 4,8 | 5,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 117 | 109 | 129 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?