Wprawdzie pod względem komfortu i jakości wykończenia Passat niemal dorównuje już Audi, a jest przy tym nieco tańszy, jednak na porównywanie go z Mercedesem klasy C czy BMW 3 musi jeszcze trochę poczekać. Nasza redakcja otrzymała do testu wersję ze 130-konnym silnikiem TDI. Do wyboru są jeszcze dwie jednostki wysokoprężne, 100-konna o identycznej jak testowy model pojemności 1,9 l i najmocniejszy, 150-konny silnik V6 TDI.
Pod maską
Duża moc i korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego zmieniają Passata (1395 kg) w niemal sportowe auto. Kierowca Passata TDI może zapomnieć o istnieniu skrzyni biegów, auto bez protestów przyspiesza na piątym biegu nawet od 50 km/h. Gdy tylko silnik osiągnie 1500 obr./min, przyspieszenie niemal wgniecie nas w fotel. Przy tej prędkości obrotowej moment obrotowy osiąga imponujące 250 Nm, do maksimum wynoszącego 310 Nm brakuje tylko 400 obrotów. Passat TDI może wpędzić w kompleksy - przynajmniej w dziedzinie elastyczności - niejeden samochód sportowy. Silnik Passata ma dwa zawory na cylinder, choć w większości nowoczesnych diesli stosowane są cztery zawory. Konstruktorzy Volkswagena uznali, że lepszym wyjściem będzie zastosowanie pompowtryskiwaczy. Dzięki nim nie tylko poprawiły się osiągi auta, znacznie zmalała także ilość szkodliwych substancji w spalinach.
Wnętrze
Passat zawsze miał opinię auta bardzo obszernego. Także w nowym modelu pasażerowie tylnego siedzenia mają do dyspozycji mnóstwo miejsca, bez trudu autem może więc podróżować pięć osób. Przestrzeń dla pasażerów z tyłu wpłynęła niekorzystnie na pojemność bagażnika, który mieści 475 litrów, to nieco mniej niż oferują liderzy w tej dziedzinie, choć - naszym zdaniem - zupełnie wystarczy. Objętość bagażnika można zwiększyć składając oparcie tylnego siedzenia.
**CZYTAJ TAKŻE
Volkswagen Passat 1.9 TDIVolkswagen Passat W8**
Nadwozie
Z tyłu najważniejszą zmianą są inne światła, przód z większym grillem przypomina teraz samochody Audi, zwłaszcza model A6. Soczewkowe reflektory, ukryte pod wspólnym kloszem z kierunkowskazami, na życzenie mogą być ksenonowe. We wszystkich wersjach, poza podstawową, standardem są chromowane listwy wokół linii okien.
Wyposażenie
W seryjnym wyposażeniu Passata sprzedawanego na naszym rynku znajdziemy dwie poduszki gazowe, ABS, ESP, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka i centralne ryglowanie zamków. Dopłaty wymagają klimatyzacja, radioodtwarzacz, boczne poduszki gazowe, lakier metalizowany, aluminiowe felgi i elektrycznie opuszczane szyby w tylnych drzwiach. W dziedzinie wyposażenia Passat przegrywa z konkurencją - niemal wszystkie auta tego segmentu mają seryjnie cztery poduszki gazowe, a wprowadzone niedawno na rynek Renault Laguna i Citroen C5 - nawet sześć airbagów.
Jazda
Układ jezdny testowego auta to jeden z jego najmocniejszych punktów, Passat niewzruszenie pokonuje nawet bardzo dziurawe drogi, do uszu pasażerów nie dochodzą przy tym żadne hałasy. Gorzej jest podczas jazdy na zakrętach, auto ma dość wyraźną skłonność do podsterowności - to z pewnością "zasługa" ciężkiej jednostki napędowej. W przypadku poślizgu kierowcy pomoże seryjnie montowany system ESP, dyskretnie dając znak o swoim działaniu błyskaniem kontrolki na tablicy wskaźników.
VW Passat TDI a konkurencja
Model | VW Passat TDI | Ford Mondeo TDdi | Renault Laguna dCi |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 8 | 16 | 8 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1896 | 1998 | 1870 |
Moc maksymalna (KM) | 130 | 115 | 120 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 310 | 280 | 270 |
Skrzynia biegów | M/6 | M/5 | M/6 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/T |
Średnica zawracania (m) | 10,5 | 11,1 | 10,9 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 475 | 500 | 430 |
Długość (mm) | 4705 | 4730 | 4576 |
Szerokość (mm) | 1750 | 1810 | 1772 |
Wysokość (mm) | 1460 | 1430 | 1429 |
Rozstaw osi (mm) | 2705 | 2755 | 2748 |
Masa własna (kg) | 1395 | 1415 | 1385 |
Ładowność | 555 | 560 | 550 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 195 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 10,6 | 10,7 |
T - hamulce tarczowe
Zużycie paliwa (l/100 km)
Model | VW Passat TDI | Ford Mondeo TDdi | Renault Laguna dCi |
Miasto | 7,7 | 8,2 | 7,7 |
Poza miastem | 4,4 | 4,6 | 4,6 |
Średnie | 5,6 | 5,9 | 5,5 |
Wyposażenie
Model | VW Passat TDI | Ford Mondeo TDdi | Renault Laguna dCi |
Cena | 79 100 | 78 900 | 82 500 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | O | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/O | S/O | S/S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | O | O | O |
Klimatyzacja | O | S | S |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O - opcja
Podsumowanie
Zmodernizowany Volkswagen Passat to niewątpliwie udane auto, niestety, ze względu na wysoką cenę nie stanie się nigdy autem dla ludu - przynajmniej w naszym kraju. Na wysoką ocenę zasługują dopracowane podwozie i silnik, nieco drażni niezbyt bogate wyposażenie.
**więcej zdjęć VW Passata w
naszej galerii**
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?