Na polskim rynku VW Polo konkuruje z grupą europejskich i azjatyckich
producentów - Fiat Punto, Toyota Yaris, czy Renault Clio i Peugeot 206.
Silnik
Testowy egzemplarz miał pod maską 75-konny silnik benzynowy o pojemności 1,4 l. To trzecia w kolejności jednostka napędowa w Polo, mniej wymagający mogą zdecydować się na odmianę o mocy 55 KM lub 65 KM. Silnik 1,4 litra ma już cztery cylindry i - podobnie jak wersja o mocy 100 KM - cztery zawory na cylinder. Autko jest wystarczająco dynamiczne, a przy tym silnik jest cichy i dość oszczędny. Podczas testu średnie spalanie nie przekraczało wartości 6.6 litra na 100 kilometrów.
**CZYTAJ TAKŻE
Volkswagen Polo (2001 - 2008)VW Polo III generacji (1994 - 2001)**
Nadwozie
Podobnie jak większość konkurentów, także Volkswagen przy okazji wprowadzania nowych modeli unika zbyt istotnych zmian. Skoro poprzedni model dobrze się sprzedawał, nie ma powodu robić rewolucji. Nowe Polo to połączenie elementów znanych z małego, nie oferowanego u nas Lupo (okrągłe reflektory) i Golfa (kształty nadwozia). Na szczęście zrezygnowano z szerokiego słupka C, tak krytykowanego w Golfie. W pięciodrzwiowej wersji Polo zastosowano dodatkowe okienko w słupku. Dzięki temu widoczność jest znacznie lepsza. Bagażnik mieści 270 l, można go powiększyć do 1030 l składając tylne siedzenie.
Wnętrze
Wykorzystano przy produkcji wysokiej jakości tworzywa sztuczne, a atrakcyjność poprawia różnorodność kolorystyczna tapicerki i materiałów wykończeniowych. W odmianie Trendline przednie fotele są bardziej wyprofilowane. Zegary są podświetlone tradycyjnie dla Volkswagena na niebiesko. Może to i ładne, ale na dłuższą metę męczy wzrok, zwłaszcza podczas jazdy po zmroku. We wszystkich poza bazową odmianach w konsoli środkowej znalazł się praktyczny uchwyt na kubek. Ma on regulację - dzięki temu zmieszczą się w nim puszki różnej wielkości. W aucie wygospodarowano mnóstwo schowków, jest ich aż 16.
Wyposażenie
Każde Polo jest wyposażone w cztery poduszki gazowe, lakierowane na kolor nadwozia zderzaki i kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach. Wspomaganie jest seryjne od wersji 1.2 65 KM, ABS jest standardem tylko w autach z silnikami o mocy 100 KM. W droższej odmianie Trendline dodatkowo otrzymamy dzieloną tylną kanapę, komputer pokładowy i halogeny.
Jazda
Nowe Polo jest zawieszone dość miękko, co jest na pewno sporą zaletą na naszych dziurawych drogach. Na szczęście, nie oznacza to, że przechyla się nadmiernie na szybko pokonywanych zakrętach. Wręcz przeciwnie, auto zachowuje się tak, jakby zawieszenie usztywniało się wraz ze wzrostem prędkości. 75-konny silnik jest cichy, choć ustępuje dość wyraźnie w tej dziedzinie mniejszym, 1,2-litrowym jednostkom.
Volkswagen Polo a konkurencja
Model | VW Polo | Fiat Punto | Renault Clio |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 16 | 16 | 16 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1390 | 1242 | 1149 |
Moc maks. (KM) | 75 | 80 | 75 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 126 | 114 | 105 |
Skrzynia biegów/liczba biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/B | T/B |
Średnica zawracania (m) | 10,6 | 10,3 | 10,7 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 270 | 265 | 255 |
Długość (mm) | 3897 | 3800 | 3775 |
Szerokość (mm) | 1650 | 1660 | 1640 |
Wysokość (mm) | 1465 | 1480 | 1420 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2446 | 2470 |
Masa własna (kg) | 1025 | 920 | 945 |
Ładowność (kg) | 535 | 510 | 595 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 172 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 12,9 | 11,4 | 13 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 8,8 | 7,6 | 7,8 |
Poza miastem | 5,2 | 5 | 4,9 |
Średnie | 6,4 | 6 | 5,9 |
M - manualna, T - tarczowe, B - bębnowe
Wyposażenie
Model | Polo Basis | Punto Active | Clio Authentique |
Cena (zł) | 42 040 | 36 800 | 38 700 |
ABS | O | O | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/O | S/S |
Poduszki boczne | S | O | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | O | S | O |
Centralne ryglowanie zamków | O | S | S |
Radio | O | O | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O - opcja
**więcej zdjęć VW Polo w
naszej galerii**
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?