Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen postawił kropkę nad „i”

(TSz)
W finale tegorocznych mistrzostw świata (WRC) Volkswagen ustanowił nowy rekord liczby zwycięstw w jednym sezonie. Ósmy triumf w tym roku mistrzów świata – Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassii (Volkswagen Polo R WRC) oznacza dwunaste zwycięstwo załogi niemieckiego zespołu w trzynastu tegorocznych rajdach. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) ukończyli Rajd Wielkiej Brytanii na 11. miejscu.
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Pierwszego dnia rajdu dwukrotni mistrzowie świata Ogier i Ingrassia wypracowali przewagę, wynoszącą ponad minutę i nie dali jej sobie odebrać aż do mety. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila po wypadnięciu z trasy w sobotę, i ponad trzyminutowej stracie, ukończyli rajd na 8. pozycji. Trzeci duet Volkswagena – Andreas Mikkelsen i Ola Fløene również miał problemy na ekstremalnie trudnych trasach w Walii. Zarówno w piątek, jak i w niedzielę, ich Polo R WRC wypadało poza drogę, przez co załoga kończyła rywalizację przed czasem. Powrót norweskiej załogi do ścigania w sobotę zrobił jednak spore wrażenie – na dziewięciu odcinkach specjalnych aż pięć razy byli najszybsi i cztery razy zajęli drugie miejsce.

Ostatecznie drugą lokatę w rajdzie zajęli Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. W Walii, obaj fińscy zawodnicy, reprezentujący team Ford M-Sport – po 13 latach startów zakończyli swoją karierę w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Natomiast najlepsza z zespołu Hyundaia, załoga Thierry Neuville Nicolas Gilsoul, czwarty raz w tym roku zmieściła się w czołowej czwórce i zdobyła dwa punkty na dodatkowo premiowanym odcinku tzw. Power Stage.

Po spokojnej jeździe, tym razem bez przygód, Robert Kubica i Maciek Szczepaniak (Ford Focus RS WRC) zajęli 11 miejsce, a w końcowej klasyfikacji mistrzostw zostali sklasyfikowani na 15. pozycji.

Dla Volkswagena finałowy rajd stanowił znakomite zakończenie fantastycznego sezonu. W 2014 roku producent z Wolfsburga zapisał na swoim koncie cały szereg najlepszych wyników w historii rajdów WRC. Dwanaście zwycięstw w sezonie na 13 możliwych, to lepszy wynik niż rekord Citroëna, którego samochody dwa razy wygrały po jedenaście rajdów w roku. Jeżeli chodzi o podwójne zwycięstwa, Volkswagen wyrównał rekord Peugeota z 2002 roku, gdy osiem razy na dwóch najwyższych miejscach podium stanęli kierowcy tego producenta. Ponadto, od 25 lat żaden producent obecny w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) nie rozstrzygnął na swoją korzyść mistrzostwa w kategorii producentów* tak wcześnie, jak Volkswagen uczynił to w tym sezonie. Volkswagen jest też dopiero drugim producentem w historii MŚ, który całkowicie zdominował kategorię kierowców. Dotychczas udało się to tylko Lancii w 1987 i 1988 roku. Nie tylko fakt, że Volkswagen osiągnął tak doskonałe rezultaty robi wrażenie, lecz również to, w jakim zrobił to stylu. W 2014 roku Ogier, Latvala i Mikkelsen do historii licznych sukcesów Polo R WRC dorzucili 197 najlepszych czasów na odcinkach specjalnych z 249 rozegranych. W 13 rajdach aż 23 razy na podium stali kierowcy Volkswagena. Od pierwszego startu Polo R WRC w Rajdowych MŚ w styczniu 2013 roku, w 26 rajdach Volkswagen zapisał na swoim koncie 22 zwycięstwa i łącznie 41 miejsc na podium. W ciągu dwóch sezonów na 486 odcinkach specjalnych 345 raz

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

y najlepszy czas należał do jednego z kierowców Polo R WRC.

70. edycja Rajdu Wielkiej Brytanii stanowiła ogromne wyzwanie dla kierowców, pilotów i samochodów. Nieustanny deszcz i mgła utrzymująca się w lasach, sprawiły, że walijskie szutrowe odcinki specjalne były chyba najtrudniejszymi próbami w tegorocznym sezonie.

Na mecie powiedzieli:

Sébastien Ogier: „To naturalnie najpiękniejszy sposób zamknięcia sezonu – zwycięstwo. Nie mieliśmy stresu, ponieważ tytuł mistrzowski był już rozstrzygnięty i chcieliśmy tylko cieszyć się Rajdem Wielkiej Brytanii. W piątek musieliśmy rzeczywiście ostro cisnąć i ciężko walczyliśmy o prowadzenie z moim kolegą z zespołu – Jari-Matti Latvalą. Gdy Jari-Matti w sobotę popełnił błąd, charakter rajdu całkowicie się dla nas zmienił. Wystarczyło tylko doprowadzić samochód do celu, co w warunkach, jakie panują w Walii, nie jest łatwe. Ogólnie, był to znów wspaniały sezon dla Juliena i dla mnie, z fantastycznym zespołem, który nas wspierał. Teraz jeszcze kilka testów i oficjalne zakończenie sezonu, a potem zacznie się urlop świąteczny. Chciałbym jeszcze coś powiedzieć Mikko Hirvonenowi: Cieszę się, że swój ostatni rajd WRC zakończyłeś miejscem na podium. Twoja kariera była wspaniała, będzie mi Cię brakowało jako rywala.”

Jari-Matti Latvala: „Z wielkim zadowoleniem patrzę na sezon 2014. Po raz pierwszy poważnie walczyłem o tytuł mistrza świata i udało mi się stworzyć sytuację, której rozstrzygnięcie długo pozostawało niepewne. Do tego, wygrałem swój pierwszy rajd na asfalcie i to był dla mnie ważny kamień milowy. Pojedynek z Sébastienem Ogierem był niezwykle emocjonujący. Chciałbym, żeby tak samo było w przyszłym roku. Rajd Wielkiej Brytanii nie przebiegł tak, jak sobie wymarzyłem, bo moim celem była walka o zwycięstwo. Poza wypadnięciem z trasy, nasze tempo było bardzo dobre i dlatego już teraz cieszę się na przyszły rok.”

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport: „Dwanaście zwycięstw w sezonie – to był naprawdę rok pełen sukcesów. Możemy być dumni z naszych dokonań. Także Rajd Wielkiej Brytanii był prawdziwym sukcesem – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w swoim ósmym zwycięskim rajdzie w sezonie zrobili wszystko tak, jak trzeba. Należy im się za to szacunek. Jari-Matti Latvala, Miikka Anttila, Andreas Mikkelsen i Ola Fløene nie zaliczyli takiego końca sezonu, jakiego oczekiwali, ale również mogą być dumni z tego, co osiągnęli. Z pewnością nie spoczniemy na laurach. Za 65 dni Rajdem Monte Carlo rozpoczyna się sezon 2015 i chcemy być znów przygotowani najlepiej, jak to możliwe. Przygotowania idą już pełną parą.”


Fot. M-Sport
Fot. M-Sport

Robert Kubica:

„To był bardzo ciężki rajd. Podobało mi się, co jest dość zaskakujące. Od połowy sezonu podoba mi się jazda na szutrze. To dobra wiadomość, bo poprawiamy tempo. Oczywiście, nie było łatwo. Chciałbym podziękować wszystkim pracującym przy moim samochodzie. Co będę robił w przyszłym roku? To trudne pytanie. Myślę, że szanse są 50 na 50. Pozostanę w WRC lub wrócę na tor.

Wyniki Rajdu Wielkiej Brytanii:

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen              3:03.08,2 godz.

2. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford                 + 37,6 s

3. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën                       + 1.03,6 min

4. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai                  + 1.14,9 min

5. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford                             + 1.24,3 min

6. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën                             + 2.03,0 min

7. Ott Tänak/Raigo Mőlder (EST/EST), Ford                             + 2.29,7 min

8. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen    + 2.47,5 min

9. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford                           + 3.43,3 min

10. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai                + 3.48,5 min

Końcowa klasyfikacja **Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC)**

Klasyfikacja kierowców:

1. Sébastien Ogier 267 pkt.

2. Jari-Matti Latvala 218

3. Andreas Mikkelsen 150

4. Mikko Hirvonen 126

5. Mads Østberg 108

6. Thierry Neuville 105

7. Kris Meeke 92

8. Elfyn Evans 81

9. Martin Prokop 44

10. Dani Sordo 40

 

Klasyfikacja producentów:

1. Volkswagen Motorsport 447 pkt.

2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 210

3. M-Sport 208

4. Hyundai Motorsport 187

5. Volkswagen Motorsport II 133

6. Jipocar Czech National Team 49

7. Hyundai Motorsport N 28

8. RK M-Sport WRT 26

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty