Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Touran – pierwsza jazda

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra:Touran raczej nie ma szans w samochodowym konkursie piękności, ale to nie wygląd jest jego głównym atutem.
Fot. Tomasz Szmandra:Touran raczej nie ma szans w samochodowym konkursie piękności, ale to nie wygląd jest jego głównym atutem.
Touran to jeden z najbardziej udanych modeli Volkswagena ostatnich lat. Z pewnością dlatego wprowadzone zmiany mają jedynie kosmetyczny charakter, a podczas pierwszych jazd testowych najbardziej zachwyciło nas...parkowanie.

 

Niemiecki minivan już zdążył wypracować sobie dobrą opinię, zbierając zasłużone pochwały za

Fot. Tomasz Szmandra:Touran raczej nie ma szans w samochodowym konkursie piękności, ale to nie wygląd jest jego głównym atutem.
Fot. Tomasz Szmandra:Touran raczej nie ma szans w samochodowym konkursie piękności, ale to nie wygląd jest jego głównym atutem.

trwałość i wysoką jakość wykonania. Zmodyfikowany Touran z zewnątrz niewiele różni się od poprzednika. W przedniej części nadwozia zastosowano chromowaną osłonę chłodnicy, zmieniono zderzak i reflektory, które teraz przypominają te z Volkswagena Eosa.

 

Z tyłu uwagę zwracają nowe światła zespolone oraz inny kształt zderzaka.

Fot. Tomasz Szmandra: Projektanci niemieckiego minivana postawili na komfort i funkcjonalność – pod mało ciekawą karoserią kryje się przestronne wnę
Fot. Tomasz Szmandra: Projektanci niemieckiego minivana postawili na komfort i funkcjonalność – pod mało ciekawą karoserią kryje się przestronne wnętrze.

Niewielkiej modyfikacji poddano również wnętrze. Doszły nowe wzory tapicerki i elementy dekoracyjne.

 

Wzbogacono także wyposażenie seryjne. W opcji dostępne będą m.in. układ wspomagający ruszanie pod górę, światła do jazdy dziennej, bi-ksenonowe reflektory z

Fot. Tomasz Szmandra: Tradycyjna “volkswagenowska” tablica przyrządów jest ergonomiczna i wykonana z materiałów bardzo dobrej jakości.
Fot. Tomasz Szmandra: Tradycyjna “volkswagenowska” tablica przyrządów jest ergonomiczna i wykonana z materiałów bardzo dobrej jakości.

funkcją oświetlania zakrętów oraz układ automatycznego parkowania tzw. Park Assist.

Minivanem Volkswagena może podróżować - w zależności od wersji - pięciu lub siedmiu pasażerów. Siedzenia trzeciego rzędu składają się i chowają pod podłogę bagażnika.

 

Trzy

Fot. Tomasz Szmandra: Trzeci rząd foteli schowany jest w bagażniku, a po jego rozłożeniu Touranem może podróżować nawet siedem osób.
Fot. Tomasz Szmandra: Trzeci rząd foteli schowany jest w bagażniku, a po jego rozłożeniu Touranem może podróżować nawet siedem osób.

fotele w drugim rzędzie można składać, przesuwać wzdłuż i w poprzek lub całkowicie zdemontować, dzięki czemu bagażnik powiększy się aż do 1989 l.

 

 

Gamę oferowanych w Touranie silników otwiera nowa, najmocniejsza jednostka benzynowa 1,4 l TSI o mocy 170 KM. W tej wersji auto będzie jednak dostępne dopiero od wiosny przyszłego roku, ale silnik Twincharger (wyposażony w dwie sprężarkami - mechaniczną i turbosprężarkę) jest oferowany także w odmianie o mocy 140 KM.

Podstawowym silnikiem w ofercie będzie benzynowy 1,6 l/ 102 KM, natomiast spośród jednostek wysokoprężnych najmocniejszy jest 170-konny 2.0 TDI.

 

Sposobem na obniżenie kosztów eksploatacji może być 109-konny silnik “EcoFuel" napędzany gazem ziemnym. Będzie on dostępny już w momencie wprowadzenia nowego Tourana na rynek.

Fot. Tomasz Szmandra: Po włączeniu wstecznego biegu puszczamy kierownicę, ograniczając się tylko do operowania pedałami gazu i hamulca, a samochód w
Fot. Tomasz Szmandra: Po włączeniu wstecznego biegu puszczamy kierownicę, ograniczając się tylko do operowania pedałami gazu i hamulca, a samochód w 15 sekund znajdzie się na wybranym miejscu parkingowym.

 

Wrażenia z jazdy

 

Jednym z najciekawszych silników oferowanych w Touranie jest niewątpliwie Twincharger 1,4 l/ 140 KM. Jednostka ta jest wystarczająco dynamiczna i wyróżnia się wysoką kulturą pracy. Może ona współpracować z 6-przełożeniową manualną skrzynią biegów lub zautomatyzowaną przekładnią DSG z możliwością ręcznej zmiany biegów za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą.

 

Touran był pierwszym modelem Volkswagena w którym zastosowano dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG. Dzięki unikatowej konstrukcji z dwoma kompletami przełożeń zmiana biegu trwa tutaj ułamek sekundy. W momencie gdy na pierwszym wałku jest włączony dany bieg - na drugim przygotowany jest już następny. Na to rozwiązanie, autorstwa amerykańskiej firmy BorgWarner zdecydował się tylko Volkswagen, ale ryzyko się opłaciło. Dzięki temu koncern posiada w swojej ofercie jedną z najbardziej udanych zautomatyzowanych skrzyń biegów spośród obecnie dostępnych na rynku.

Konstrukcja łącząca zalety klasycznego automatu i przekładni manualnej okazała się strzałem w dziesiątkę. Podczas jazd testowych zmienia przełożenia odbywała się prawie niezauważalnie, oszczędzając podróżnym nieprzyjemnych szarpnięć czy wycia silnika na wysokich obrotach.

Najbardziej oczekiwaną nowością w Touranie był jednak układ automatycznego parkowania Park Assist. Urządzenie zaczyna działać po wciśnięciu odpowiedniego przycisku przy prędkości samochodu do 30 km/h. Ultradźwiękowe czujniki wykrywają większą przestrzeń pomiędzy samochodami z prawej i lewej strony, równolegle do drogi. Następnie moduł sterujący ustala przebieg drogi parkowania, a po włączeniu wstecznego biegu wystarczy puścić kierownicę, a samochód w ok. 15 sekund znajdzie się na wybranym miejscu parkingowym. W tym przypadku rola kierowcy ogranicza się do operowania pedałem gazu lub hamulca.

 

Do polskich salonów odnowiony Touran trafi w styczniu, ale jeszcze w tym roku poznamy jego cenę. 

 

Wybrane dane techniczne
 

Typ silnika

Benzynowy, podwójnie doładowany

Ilość cylindrów/ zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1390

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

140/5600

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

220/1500-4000

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

9,8/ 9,7*

Prędkość maksymalna (km/h)

200/ 198*

Zużycie paliwa - miasto/ poza miastem (l/100 km)

9,7/6,1

10,2/6,1*

Długość x szerokość x wysokość (cm)

440,7 x 179,4 x 163,5

Rozstaw osi (cm)

267,8

Pojemność bagażnika (l)

695/ 1989

* wersja ze skrzynią DSG

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty