Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen up!

Janusz Steinbarth
Volkswagen up!, Fot: Volkswagen
Volkswagen up!, Fot: Volkswagen
To pierwszy maluch z funkcją automatycznego hamowania. Do Polski zawita w marcu przyszłego roku i będzie kosztować ok. 35 tys. zł.

Volkswagen stworzył nowy, miejski samochód o nazwie up! Tym samym

Volkswagen up!, Fot: Volkswagen
Volkswagen up!, Fot: Volkswagen

wypełnił puste miejsce w segmencie A czyli samochodów najmniejszych, jak Fiat Panda, Ford Ka czy Toyota Aygo. Niemiecka marka była tu już przed laty z modelami Lupo i Fox.

Stworzony do poruszania się po mieście up! jest zatem całkowicie nową konstrukcją. To ciekawe auto o długości zaledwie 3,54 metra pomieści cztery dorosłe osoby i proponuje zdecydowanie więcej miejsca niż wymienieni wcześniej konkurenci, szczególnie z przodu. Na długość auta składają się mały zwis przedni i tylny oraz znaczny, liczący 2,42 metra rozstaw osi. Takie proporcje pozwalają maksymalnie wykorzystać przestrzeń kabiny. Idealną formą dla niewielkiego samochodu pod względem wykorzystania przestrzenni jest bryła maksymalnie zbliżona do prostopadłościanu. Ale taka forma stylizacyjna nie każdemu się podoba, co pokazał już poprzedni VW Lupo. W najnowszym modelu up! udało się zamienić kostkę w sympatyczne nadwozie, nie tracąc przy tym optymalnego wykorzystania przestrzeni. Za tą stylizacyjną przemianą stoi Walter de Silva, główny projektant koncernu.

Volkswagen up!, Fot: Volkswagen
Volkswagen up!, Fot: Volkswagen

O dużej ilości miejsca w tym aucie świadczy także jego bagażnik: 251 litrów to powyżej średniej w tej klasie samochodów. Jeśli złożymy tylną kanapę, przestrzeń ta rośnie o kolejne 700 litrów.

Jeszcze bardziej zaskakujące jest wnętrze samochodu, nie tylko pod względem wspomnianej wielkości, ale również oryginalnego designu, w którym przeplatają się elementy nowoczesne z nostalgicznymi, nawiązującymi do lat 60-tych. Lakierowany front deski rozdzielczej (w tym samym kolorze co nadwozie) czy malowane fragmenty drzwi nawiązują do „tamtych” lat. Na tej samej desce rozdzielczej umieszczono nowoczesny, zdejmowany ekran LCD, na którym wyświetlane są informacje z systemu nawigacyjnego, telefonicznego, informacyjnego i muzycznego. To rozwiązanie to wspólne dzieło firmy Volkswagen i Navigon. Z jednej strony możemy sterować nawigacją, telefonem i radiem przy użyciu ekranu dotykowego PID, z drugiej strony na ekranie tym wyświetlane są ważne informacje dotyczące samochodu, na przykład z systemu ParkPilot (odległość od przeszkody).

Zupełnie nowym rozwiązaniem technologicznym w dziedzinie bezpieczeństwa

Volkswagen up!, Fot: Volkswagen
Volkswagen up!, Fot: Volkswagen

jest funkcja automatycznego, awaryjnego hamowania w mieście. Aktywuje się ona samoczynnie przy prędkości poniżej 30 km/h i z pomocą czujnika laserowego stara się nie dopuścić do ewentualnej kolizji. Funkcja hamowania awaryjnego może zminimalizować skutki wypadku, a w niektórych przypadkach pozwoli nawet uniknąć zderzenia. W segmencie A Volkswagen up! jest pierwszym samochodem, oferowanym z funkcją awaryjnego hamowania w ruchu miejskim. To niezwykle przydatne rozwiązanie, szczególnie podczas jazdy w korkach będzie za dopłatą.

W miejskim Volkswagenie debiutuje trzycylindrowy, jednolitrowy silnik benzynowy o mocy 60 lub 75 KM. Według producenta, średnie zużycie paliwa w wersji BlueMotion Technology (m.in. system Start-Stop) wynosi dla pierwszej wersji 4,2, a dla drugiej 4,3 l/100 km. Oba silniki emitują poniżej 100 g CO2/km. Auto przyspiesza do setki w ciągu 13,2 lub 14,4 sekundy i osiąga prędkość 160 -173 km/h, w zależności od wersji. Zaskakująca jest praca tej jednostki. Mimo, iż ma tylko trzy cylindry pracuje równo i cicho (także przy prędkości 120-130 km/h). W późniejszym terminie ofertę wzbogaci silnik zasilany gazem CNG, planowany jest także napęd elektryczny.

Volkswagen up!, Fot: Volkswagen
Volkswagen up!, Fot: Volkswagen

Ale nie tylko dzięki silnikom samochód jest przyjemny w prowadzeniu. Mimo swoich niewielkich wymiarów, nie zachowuje się nerwowo na drodze i daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa.

Miejski Volkswagen jest produkowany na Słowacji w trzech wersjach wyposażenia. W grudniu, w momencie wprowadzania na wybrane rynki europejskie dostępne będą dodatkowo dwie komfortowe wersje: up! black i up! white. W Polsce nowoczesny „maluch” pojawi się z początkiem marca 2012 roku. Jego cena nie jest jeszcze ustalona, ale nieoficjalnie mówi się, że zaczynać się będzie od 35 tys. zł .

Wybrane dane techniczne Volkswagena up! i konkurentów:

Marka / modelVolkswagen up!Ford KaRenault Twingo
Wersjaup!TrendAccess
Cena (zł)ok. 35 00037 00029 900
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność (l)1.01.21.2
Moc (KM)606975
Moment obrotowy (Nm)95102107
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)14,413,112,0
Prędkość maksymalna (km/h)160159170
Średnie spalanie (l/100 km)4,55,15,1
Emisja CO2 (g/km)105119119
Skrzynia biegówmanualna, 5 biegowamanualna, 5 biegowamanualna, 5 biegowa
Pojemność bagażnika (l)251224165

więcej zdjęć Volkswagena up! w

naszej galerii

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty