Volkswagen Touran

Samochody / Testy

Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

Liczba odwiedzin: 9167

Volkswagen, jako ostatni poza Fordem z liczących się producentów, wprowadza na rynek minivana zbudowanego na bazie auta kompaktowego. Touran, bo tak nazywa się nowe auto, trafiło do sprzedaży w tym tygodniu.

Nowe auto Volkswagena będzie rywalizować z Oplem Zafirą, Citroenem Xsarą Picasso czy Renaultem Scenic, czyli z samochodami już zadomowionymi na europejskim rynku. Touran jest produkowany w dwóch odmianach - pięcio- i siedmioosobowej. Niestety, jeśli już zdecydujemy się na wersję pięcioosobową nie ma już możliwości dokupienia i zamontowania dodatkowych foteli dla dwóch osób.

W 2005 roku Volkswagen chce, by szybko rozwijający się segment samochodów MPV zajmował w ofercie Volkswagena ponad 20 procent aut kompaktowych, powiększając atrakcyjność oferty, której trzon stanowią dziś modele Golf i Bora.

Auto już na pierwszy rzut oka jednoznacznie kojarzy się z innymi pojazdami tej marki. Spokojna, wręcz nudna linia nadwozia, łączy tradycję i nowoczesność - taka stylistyka ma przyciągnąć nową grupę odbiorców. Przy zakupie musimy się zdecydować na auto pięcio- lub siedmioosobowe. Wg producenta jest duża grupa klientów, którzy szukają auta o nietypowym wyglądzie, a wystarczy im wnętrze z pięcioma miejscami siedzącymi.

Wnętrze Tourana przypomina inne auta Volkswagena - przejrzysta tablica przyrządów, prosty w obsłudze (choć zmieniony wizualnie) system sterujący nawiewem i klimatyzacją, seryjnie montowane i zintegrowane z tablicą radio. Na uwagę zasługują dobrej jakości materiały wykończeniowe, wyprofilowane fotele, a także przestronny przedział pasażerski. Na pewno nie będziemy narzekać na brak miejsca na nogi i nad głowami. Wyjątkiem są osoby zajmujące miejsca w trzecim rzędzie siedzeń - są one przeznaczone raczej dla dzieci lub do przewozu pasażerów na krótkich dystansach. Przedział bagażowy w pięciomiejscowej wersji liczy 695 litrów, podczas gdy w siedmiomiejscowej zaledwie 121 litrów. Jednak po złożeniu siedzeń drugiego i trzeciego rzędu jego pojemność wzrasta do prawie 2000 litrów. Wewnątrz auta znajdziemy prawie 40 schowków, tylko kto spamięta, co gdzie schował?

VW Touran ma zawieszenie o dość twardej charakterystyce. Mimo to nie można narzekać na brak komfortu. Wnętrze jest dobrze wygłuszone. W wyposażeniu seryjnym znajdziemy radioodtwarzacz, regulację wysokości fotela kierowcy i regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierowniczą, przednie i boczne poduszki gazowe, a także kurtyny boczne obejmujące swoim działaniem pierwszy i drugi rząd siedzeń. W serii znajdują się także systemy - ESP, ABS, EDS i ASR. Dziwi więc fakt, że w wersji Basis trzeba dopłacić za roletę zakrywającą przedział bagażowy. To chyba przesadna oszczędność.

W gamie znajdziemy trzy silniki benzynowe - 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM) i 2.0 FSI (150 KM) - ten ostatni pojawi się na rynku za kilka miesięcy. Silniki FSI to jednostki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Poza znaną jednostką 1.9 TDI o mocy 100 KM, oferowany jest nowy silnik 2.0 TDI o mocy 136 KM z pompowtryskiwaczami i czterema zaworami na cylinder. Najtańsza wersja VW Touran 1.6 to wydatek 69 940 złotych. Model 1.6 FSI kosztuje 72 940, a najdroższy z silnikiem 2.0 TDI w wyposażeniu Highline - 102 040 złotych.

Volkswagen Touran a konkurencja

Model Volkswagen Touran Opel Zafira Citroen Xsara Picasso Renault Scenic
Silnik R4 R4 R4 R4
Liczba zaworów 16 16 16 16
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1598 1796 1761 1783
Moc maks. (KM) 115 125 112 118
Prędkość maksymalna (km/h) 186 188 190 189
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 11,9 11,5 10,8 10,3
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 7,4 8,6 7,7 7,8
Cena (zł) 72 940 78 800 73 300 75 000

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy