Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo 850 (1991 – 1996)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Volvo: Volvo 850  to duży samochód obszernym wnętrzu, cieszący się dobrą opinią. Na zdjęciu wersja sedan.
Fot. Volvo: Volvo 850 to duży samochód obszernym wnętrzu, cieszący się dobrą opinią. Na zdjęciu wersja sedan.
Za kilkanaście tysięcy złotych można się stać posiadaczem dużego, luksusowego i solidnego samochodu. Takim modelem jest Volvo 850.

 

 

Dla miłośników dużych, rodzinnych samochodów Volvo 850 jest idealnym autem. Model miał swą premierę w czerwcu 1991 r. i rozpoczynał nową erę w Volvo – był z przednim napędem. Był także autem luksusowym, bogato wyposażonym i w tamtych latach dostępnym dla niewielu

Fot. Volvo: Volvo 850  to duży samochód obszernym wnętrzu, cieszący się dobrą opinią. Na zdjęciu wersja sedan.
Fot. Volvo: Volvo 850 to duży samochód obszernym wnętrzu, cieszący się dobrą opinią. Na zdjęciu wersja sedan.

Polaków.

 

O przestronności Volvo świadczą jego wymiary zewnętrzne. Wewnątrz, tak z przodu jak i z tyłu, jest dużo miejsca nawet dla bardzo wymagających podróżnych. Przednie fotele są wygodne, a w lepiej wyposażonych wersjach jest elektryczna regulacja ich położenia z pamięcią. Tylna kanapa ma zagłówki dla trzech pasażerów. Tapicerka oraz materiały wykończeniowe są dobrej jakości i solidnie spasowane. W 10-letnich i starszych przecież autach nie ma trzasków ani skrzypień.

 

Kokpit, choć wygląda trochę archaicznie, jest czytelny i ergonomiczny. Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach, dwustrefowa klimatyzacja, poduszki powietrzne, to rzeczy nieczęsto spotykane w autach z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych. Bezpieczeństwo podnosi także SIPS, nowatorskie rozwiązanie, chroniące pasażerów podczas bocznego zderzenia.

Fot. Volvo: Wersja kombi ma bagażnik o objętości 420 l  - to niezbyt dużo jak na auto o długości 471 cm.
Fot. Volvo: Wersja kombi ma bagażnik o objętości 420 l - to niezbyt dużo jak na auto o długości 471 cm.

Volvo 850 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i kombi (Wagon). Pojemność bagażnika w sedanie wynosi 445 l, w kombi 420 l. Ten drugi można powiększyć (po złożeniu oparć kanapy) do 1490 l, co jest już wynikiem bardzo dobrym.

 

Silniki  

 

Wybór silników w „850” był spory, choć nie wszystkie występują na naszym rynku. Wszystkie jednostki napędowe są 5-cylindrowe. Najczęściej spotykane silniki mają pojemność 2,4 litra z różną liczbą zaworów na cylinder i mocą – w wersji 10V osiągają moc 140 KM i 144 KM, w wersji 20V - moc 170 KM. Silniki są elastyczne i trwałe, z dość średnim zużyciem paliwa. Inne silniki to benzynowy, dwulitrowy z mocą 126 KM i 2.3 turbo z mocą 225 KM (model T-5) i 240 KM (model T-5R). Oba zużywają dużo paliwa. Rzadziej występuje natomiast na rynku turbodiesel, rodem z Audi, o pojemności 2,5 l i mocy 140 KM. Ten może poszczycić się

Fot. Volvo: Wadą Volvo 850 są paliwożerne silniki benzynowe.
Fot. Volvo: Wadą Volvo 850 są paliwożerne silniki benzynowe.

najmniejszym zużyciem paliwa.  

 

Eksploatacja

 

Auto daje komfort, dynamikę jazdy, przestrzeń i bezpieczeństwo. Dobre jest zabezpieczone antykorozyjnie i jeżeli pojazd nie był wcześniej uszkodzony, nie powinno być ognisk korozji - najsłabszym punktem jest klapa tylnych drzwi w kombi. Nie powinny też pojawiać się problemy ze skrzyniami biegów, z zawieszeniem, układem wydechowym, o ile auto było regularnie serwisowane.

 

A jakie są wady? Część użytkowników narzeka na skuteczność hamulców – są trochę za słabe, przegrzewają się przednie tarcze. W silnikach z przebiegami powyżej 150 tys. km mogą być

Fot. Volvo: Wnętrze pojazdu.
Fot. Volvo: Wnętrze pojazdu.

kłopoty z sondami lambda. Bywają też awarie układu chłodzenia (przewody), alternatora, zbyt szybkie zużywanie się przekładni kierowniczej (luzy), w zawieszeniu wymieniać trzeba tuleje metalowo-gumowe wahaczy i łączniki stabilizatora.

 

Oferowane na naszym rynku Volvo 850 w sporej części pochodzą z importu indywidualnego. Najwięcej aut jest z lat 1994 - 1996. Mają także spore przebiegi, czemu nie można się dziwić z racji ich wieku. W wielu z aut zainstalowano gaz, gdyż zużycie paliwa jest wyższe niż podaje producent w oficjalnych danych. Warto szukać samochodu zadbanego i nie powypadkowego, bowiem części zamienne i serwis są dość drogie.

 

Wady:                                                                   

- duże zużycie paliwa,

- drogi serwis i części zamienne,

- sporo egzemplarzy powypadkowych.

 

 Zalety:

- obszerne wnętrze,

- mało awaryjny,

- bezpieczny i komfortowy.

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

 

1991 – debiut Volvo 850 w wersji sedan (czerwiec),

1992 – w sprzedaży jest silnik benzynowy o mocy 140 KM,

1993 – na rynku pojawia się wersja kombi (luty) oraz silnik T-5 o mocy 225 KM (sierpień),

1994 – face lifting modelu (m.in. węższe reflektory),

1995 – gamę silników rozszerza diesel 2,5 litra i mocy 140 KM,

1996 – wersja 4x4, w grudniu – zakończenie produkcji, prezentacja następcy z nową nazwą.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1992

1993

1994

1995

1996

2.0

6,7-9,4

10,8

8,9-15,0

12,9-18,5

14,9-19,1

2.4

6,9-11,9

7,8-12,9

9,2-15,0

9,9-15,9

12,9-21,8

2.3 T

-

-

9,2-13,7

12,5-21,0

19,0-23,5

2.5 TD

-

-

-

-

12,9-22,5

*  na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Dane techniczne wybranych silników

 

Silnik

2.4

2.4

2.0

2.3 T

2.5 TD

Rodzaj silnika

benz. 10V

benz. 20V

benz. 20V

benz. 20V

diesel 20V

Pojemność skokowa (cm³)

2435

2435

1984

2319

2461

Moc (KM/obr./min.)

140/5400

170/6200

126/6250

225/5300

140/4000

Maks. moment obr.

(Nm/obr./min)

206/3600

220/3300

170/4800

300/2000

290/1900

Prędkość maksymalna (km/h)

195

205

195

240

200

Przyspieszenie 0-100 km (s)

10,3

8,9

11,7

7,4

9,2

Zużycie paliwa: trasa/miasto

(l/100 km)

6,4/11,7

6,6/12,4

6,5/11,9

6,9/12,9

4,4/7,2

Opony

185/65 HR15; 195/60 VR15

195/60 VR15

205/50 ZR16

Zbiornik paliwa (l)

73

Objętość bagażnika s/w (dm³)

445/420

Rozstaw osi (cm)

266

Rozstaw kół przód/tył (cm)

152/147

Średnica zawracania (m)

10,2

Długość/szerokość/wysokość

s/w (cm)

466/176/142;    471/176/143

Masa własna – s/w (kg)

1370/1420

1400/1435

1420/1470

1460/1490

Masa całkowita – s/w (kg)

1820/1970

1840/1970

1870/1970

1920/1920

s/w – sedan/kombi

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty