Łączą je prestiż, styl, elegancja oraz taka sama długość nadwozia. Poza tym wiele je różni - Volvo S40 i BMW 318i.
Porównujemy Volvo z domieszką Forda i niemieckie mocne uderzenie. BMW serii 3 obecnej generacji kończy swoją karierę, gdyż czeka już następca, podobno jeszcze lepszy. Jednak samochód ten, jeszcze dostępny w sprzedaży, bez
kompleksów staje w szranki z konstrukcyjnie młodszym VolvoS40. Wybraliśmy auta napędzane benzynowymi silnikami o mocy ok. 140 KM.
Cechy szczególne
Cechą charakterystyczną BMW jest sportowy wizerunek, o którym decyduje napęd na tylne koła, porzucony przez większość producentów na rzecz napędu przedniego. Volvo zapewnia swoim nabywcom wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki oryginalnym rozwiązaniom w tym zakresie. Model S40 wykorzystuje płytę podłogową Forda Focusa i Mazdy 3, czego być może fani tej marki nawet nie zauważyli. Z tego też względu różnica w rozstawie osi wynosi aż 9 cm - na korzyść BMW.
Chociaż BMW serii 3 jest krytykowane za niedostateczną ilość miejsca na tylnej kanapie, w konfrontacji z Volvo wcale nie wydaje się takie ciasne. W S40 miejsca z tyłu jest również niezbyt dużo. Za to jakość użytych do wykończenia wnętrza materiałów i precyzja montażu jest bez zarzutu. Obaj producenci zwracają szczególną uwagę na ergonomię tablicy przyrządów i właściwe rozmieszczenie przycisków i przełączników. Volvo ma bagażnik o pojemności 405 l, w którym umieszczono dojazdowe koło zapasowe. Bagażnik
BMW jest nieco większy - 440 l i znajduje się w nim tradycyjne koło zapasowe.
Silniki
Rzędowy, 4-cylindrowy silnik BMW z pojemności 2 l uzyskuje moc 143 KM, ale to techniczny majstersztyk. Ma układu zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych i ponadto regulowany wznios zaworów dolotowych. Dzięki tym rozwiązaniom jednostka napędowa zużywa stosunkowo mało paliwa i jest elastyczna - maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest już przy 3750 obr/min. Silnik Volvo moc 140 KM uzyskuje z pojemności 2,4 l i
wyróżnia się tym, że ma 5 cylindrów, co jest rzadko stosowane. Kultura pracy obu silników jest zbliżona, gdyż silników 5-cylindrowych wcale nie wyrównoważa się lepiej niż 4-cylindrowych. Volvo w mieście zużywa 12,3 l paliwa na 100 km, a BMW o 1,9 l mniej.
Wrażenia z jazdy
Największym bodaj zaskoczeniem są zbliżone czasy rozpędzania obu pojazdów. To w gruncie rzeczy komplement
dla Volvo, który nie ma ambicji auta o sportowym zacięciu. BMW swój sportowy charakter podkreśla znakomitymi własnościami jezdnymi. Auto niemieckie, mimo napędu na tylne koła, prowadzi się "jak po sznurku", a błędy kierowcy naprawiają układy elektroniczne. Równie skutecznie można pokonywać zakręty w Volvo, chociaż podczas szybkiej jazdy pojazd ten wydaje się mniej stabilny od BMW. Również w szwedzkim aucie seryjnie montowany jest elektroniczny układ w razie potrzeby korygujący tor jazdy. Konstrukcja układu zawieszenia w obu pojazdach jest zbliżona - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu oś wielowahaczowa. Komfort
jazdy obu samochodów specjalnie się nie różni, jednak BMW z powodu większego rozstawu osi jest mniej wrażliwe na poprzeczne nierówności drogi. Droga hamowania w obydwu
przypadkach jest identyczna i bardzo krótka. Nieco cichszym autem okazał się BMW.
Podsumowanie
Volvo S40 został opracowany pod kierunkiem Forda, do którego należy szwedzki producent. Wydaje się, że pojazd ten, mimo pewnych mankamentów, zyskał na atrakcyjności. Obok tradycyjnych atutów marki w zakresie bezpieczeństwa można wymienić dobre własności jezdne czy skuteczne hamulce. BMW serii 3 wciąż prezentuje się bardzo dobrze - jest szybkie, ale nie zachłanne na paliwo i komfortowe. Chociaż ma nieco skromniejsze wyposażenie jest autem droższym od Volvo. Za to BMW Polska udziela 12-letniej gwarancji na perforację blach nadwozia. Natomiast Volvo Polska traktuje gwarancję jako całość, nie rozróżniając, czy jest ona udzielana na części mechaniczne, czy perforację blach. W naszym kraju gwarancja ta wynosi 2 lata.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Volvo S40 | BMW 318i |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Volvo S40 | BMW 318i |
Liczba cylindrów/zaworów | 5/20 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2435 | 1995 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 140/5000 | 143/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 220/4000 | 200/3750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 9,9 | 9,3 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 8,6 | 9,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 205 | 218 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 | 64 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 36,9 | 36,9 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 405 | 440 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 62 | 63 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,5/12,3 | 5,7/10,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 447 x 177 x 145 | 447 x 174 x 142 |
Rozstaw osi (cm): | 264 | 273 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/2 | 2/12 |
Orientacyjna cena (zł): | 113 000 | 128 000 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Volvo S40 | BMW 318i |
poduszki powietrzne | 6 | 6 |
układ ABS | S | S |
układ kontroli trakcji ESP | S | S |
wspomaganie nagłego hamowania | S | S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/O |
elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S | S |
klimatyzacja | S | S |
radio CD | S | S |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?