Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo S60 2,5 T AWD Optima

Jacek Dobkowski
Fot: Volvo
Fot: Volvo
Elektronicznie sterowany napęd na obie osie nie czyni z S60 auta terenowego, tylko limuzynę do bezpiecznego podróżowania w każdą pogodę.

W układzie przeniesienia napędu Volvo S60 AWD znajduje się wielotarczowe,

Fot: Volvo
Fot: Volvo

mokre sprzęgło szwedzkiej firmy Haldex. Zawsze są napędzane przednie koła, ale tak naprawdę rozdział mocy między osiami następuje automatycznie. Chodzi o to, żeby w każdej chwili zapewnić możliwie najlepszą przyczepność.


Poprzez olej

Jeżeli przednie koła zaczynają buksować, włącza się pompa hydrauliczna. Olej trafia do wielotarczowego sprzęgła, powoduje jego zadziałanie i włączenie napędu tylnych kół. Gdy sytuacja wróci do normy, napęd tyłu jest wyłączany.

**
CZYTAJ TAKŻE

Volvo S60 2.0 D3 KineticSzwedzka stal, czyli Volvo S60

Inteligentny**
Ponieważ wszystko jest sterowane elektronicznie, układ "rozpoznaje", w jakich warunkach znajduje się samochód i do czego zmierza kierowca. W trakcie parkowania, czy na zakrętach "wie", że różnica prędkości między kołami nie wymaga jego aktywności. Dzięki temu konstruktorzy Volvo uniknęli bezwładności działania układu, jaką można spotkać w rozwiązaniach niektórych innych marek.


Przydatny

Układ AWD jest połączony z nowoczesną, dwuprzewodową instalacją elektryczną samochodu typu multiplex (w Peugeotach i Citroenach MII). Komunikuje się z innymi układami samochodu, na przykład z kontrolą trakcji TRACS, czy z opcjonalną kontrolą stabilności DSTC.

W praktyce to rzeczywiście działa. Kierowca nie musi obsługiwać żadnych dźwigni, czy pokręteł. Ma po prostu jechać, a Haldex i elektronika zadbają o przyczepność kół.


Zalety i wady


Nadwozie

  • efektowna, opływowa linia, prawie coupe
  • system WHIPS w przednich fotelach chroniący kręgosłupy w razie tylnego zderzenia
  • wygodne miejsce kierowcy: ukształtowanie fotela i dwa podłokietniki
  • środkowy zagłówek z tyłu nie ogranicza widoczności kierowcy
  • nawiewy na środkowych słupkach dla pasażerów z tyłu
  • nic w środku nie trzeszczy - to się nazywa jakość
  • sympatyczny rysunek ludzika przy sterowaniu kierunkiem nawiewu
  • składane oparcie fotela pasażera z przodu
  • wieszak na marynarkę z boku zagłówka pasażera z przodu
  • pomysłowe kieszenie z przodu siedzisk foteli
  • miękkie wykładziny również w okolicy kolan kierowcy
  • łatwe odblokowywanie oparcia kanapy od strony bagażnika

- utrudnione wsiadanie do tyłu
- nierówna podłoga przy fotelu kierowcy, co przeszkadza po zdjęciu prawej nogi z pedału gazu


Zachowanie na drodze

  • napęd na cztery koła nie absorbujący uwagi kierowcy
  • cicha praca zawieszenia
  • komfort, ale bez utraty przyjemności prowadzenia
  • tylko bardzo roztargnieni ruszą na ręcznym, jego dźwignia wystaje przy prawym udzie kierowcy

- dokładne cofanie wymaga wprawy
- przy ostrej jeździe mogą przeszkadzać dość głębokie przechyły nadwozia


Podsumowanie

Jedno z najciekawszych aut osobowych na polskim rynku w przedziale 150-200 tysięcy złotych. Jest wygląd, jest komfort, bezpieczeństwo, także prestiż.

**więcej zdjęć Volvo S60 w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty