Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo V60 Cross Country D4 AWD. Na każdą drogę

Łukasz Szewczyk
Volvo V60 Cross Country D4 AWDUterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach, na które strach wjechać klasycznym kombi klasy średniej. Fot. Łukasz Szewczyk
Volvo V60 Cross Country D4 AWDUterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach, na które strach wjechać klasycznym kombi klasy średniej. Fot. Łukasz Szewczyk
Uterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach, na które strach wjechać klasycznym kombi klasy średniej. Wyżej zawieszone nadwozie docenimy także podczas codziennej eksploatacji - chociażby dlatego, że ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
Volvo V60 Cross Country D4 AWDUterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach,
Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Uterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach, na które strach wjechać klasycznym kombi klasy średniej.

Fot. Łukasz Szewczyk

Produkcję Volvo V60 rozpoczęto w 2011 roku. Świeża stylizacja, ciekłokrystaliczny panel wskaźników czy funkcja automatycznego hamowania przed przeszkodami sprawiły, że zgrabne kombi wraz z pokrewnym sedanem S60 otworzyły nowy rozdział w historii Volvo.

W połowie 2013 roku oba modele zostały zmodernizowane. Jedną z najbardziej rzucających się w oczy zmian jest nowy pas przedni z powiększoną atrapą chłodnicy i pojedynczymi reflektorami w miejscu podwójnych świateł. Szwedzki koncern nie poprzestał na odświeżeniu S60 i V60. Postanowił również otworzyć się na nowych klientów. Z myślą o nich w 2015 roku wprowadzono do oferty wyżej zawieszone S60 Cross Country oraz V60 Cross Country.

Volvo doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że uterenowione wersje najczęsciej są wybierane z powodu nietuzinkowego wyglądu. Mało kto zwraca uwagę na ich przydatność do jazdy po bocznych drogach, o bezdrożach nie wspominając. Zwiększony prześwit i plastikowe osłony nadwozia są postrzegane przez wielu klientów jako panaceum na wysokie krawężniki czy drobne uszkodzenia parkingowe. Naturalną koleją rzeczy było więc wprowadzenie do gamy podstawowych wersji silnikowych (D3 i D4) z napędem na przednią oś. Wyglądają równie dobrze, co odmiana AWD, jednak są tańsze w zakupie i domagają się mniejszych ilości paliwa. Nie tylko z powodu niższej masy czy mniejszych oporów mechanicznych. Pod maskami przednionapędowych V60 Cross Country pracują dwulitrowe silniki z wprowadzanej od 2013 roku rodziny Drive-E. Wariant D4 AWD otrzymuje natomiast sprawdzonego, pięciocylindrowego turbodiesla o pojemności 2,4 litra.

Volvo V60 Cross Country D4 AWDUterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach,
Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Uterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach, na które strach wjechać klasycznym kombi klasy średniej.

Fot. Łukasz Szewczyk

Obecność dodatkowego cylindra jest odczuwalna już w momencie uruchomienia silnika, który pracuje z wyższą kulturą od czterocylindrowych jednostek. Później jest tylko lepiej. Duża pojemność skokowa ogranicza zjawisko turbodziury, a w przyjemnym dla ucha, basowym warkocie trudno doszukać się typowo dieslowskiego klekotu. Wrażenie robi też elastyczność. Jeżeli wskazówka obrotomierza wskazuje więcej niż 2000 obr./min, każde naciśnięcie na gaz wyraźnie zwiększa tempo jazdy. Mimo sporej pojemności turbodiesel nie wykazuje przesadnego zapotrzebowania na olej napędowy. W cyklu miejskim paliwo jest zużywane w tempie 9-10 l/100km. Poza obszarem zabudowanym wyniki spadają do 6-7 l/100km.

Automatyczna, 6-stopniowa skrzynia Geartronic płynnie załącza kolejne przełożenia. Jest bardziej opieszała od oferowanych przez konkurencję przekładni czy parowanej w dwulitrowymi silnikami ośmiobiegowej Geartronic, jednak w wersji D4 AWD niespecjalnie to doskwiera. Momentu obrotowego nie brakuje, więc po mocniejszym dociśnięciu gazu skrzynia nie musi naprędce poszukiwać optymalnego biegu. Łopatkami przy kierownicy lub lewarkiem skrzyni można wymusić zmianę biegu. W większości sytuacji można zdać się jednak na elektronikę. Unikanie redukcji nie jest przypadkowe - silnik D4 najlepiej czuje się przy niskich i średnich obrotach. Dokręcanie wskazówki obrotomierza do czerwonego pola nie wpływa istotnie na dynamikę. Już powyżej 4000 obr./min "dzieje się" niewiele, poza istotnym wzrostem hałasu i zużycia paliwa.

Volvo V60 Cross Country D4 AWDUterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach,
Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Uterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach, na które strach wjechać klasycznym kombi klasy średniej.

Fot. Łukasz Szewczyk

Modele konkurujące z V60 Cross Country często mają symbolicznie zwiększony prześwit. Wystarczy wspomnieć o dodatkowych 27,5 mm w nowym Passacie Alltrack. Inżynierowie Volvo sięgnęli po elementy stosowane w modelu XC70, które zapewniły dodatkowe 65 mm prześwitu. 201 mm zawstydza wiele klasycznych SUV-ów. O wszędobylskich zapędach szwedzkiego kombi przypomina system kontroli prędkości na zjazdach. Klasyką gatunku są też nielakierowane osłony błotników i zderzaków. Nie wszystkie dolne partie nadwozia zostały nimi obudowane, więc przy próbach pokonywania lekkiego terenu warto zachować zdrowy rozsądek. W układzie przeniesienia napędu na koła, nazywanym przez Volvo „Instant Traction”, pracuje sprzęgło Haldex piątej generacji, które szybko dołącza napęd tylnej osi i sprawnie żongluje rozkładem momentu obrotowego. Istotne problemy z trakcją nie pojawiają się nawet podczas dynamicznego ruszania na luźnych nawierzchniach.

Dodatkowe sześć centymetrów nie pogorszyło właściwości jezdnych - Cross Contry prowadzi się pewnie w każdej sytuacji i nie przechyla nadmiernie w szybciej pokonywanych zakrętach. Nie jesteśmy jednak przekonani do felg Bor z ogumieniem 235/45 R19. Opcjonalne koła prezentują się doskonale, jednak niski profil opon pogarsza sposób tłumienia nierówności. Do wyboru są też obręcze o średnicy 16, 17 i 18 cali. Każdy klient będzie więc w stanie dopasować samochód do własnych preferencji.

Volvo V60 Cross Country D4 AWDUterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach,
Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Uterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach, na które strach wjechać klasycznym kombi klasy średniej.

Fot. Łukasz Szewczyk

Aspiracje Volvo są wysokie. Czy szwedzka marka należy do ekskluzywnego kręgu marek Premium? Wnętrze Volvo V60 nie pozostawia co do tego wątpliwości. Zostało solidnie zmontowane i wykończone materiałami najwyższej próby - dekoracyjne panele na konsoli środkowej są wykonywane z naturalnego drewna bądź metalu, a nie tworzywa imitującego naturalny materiał. Ilość miejsca dla pasażerów pierwszego rzędu nie rozczarowuje. Duży zakres regulacji kolumny kierownicy oraz siedzeń pozwala na znalezienie wygodnej pozycji. Duży plus za ergonomicznie wyprofilowane fotele, które dobrze podpierają ciało na zakrętach i ograniczają zmęczenie nawet na długich trasach. Ich siedziska znajdują się 65 mm wyżej niż w klasycznym V60, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z wersji Cross Country.

Prezentowane kombi nie jest pozbawione też mankamentów. Ilość miejsca z w drugim rzędzie, szczególnie na wysokości kolan i stóp pasażerów, mogłaby być większa. Ciasno nie jest, ale nie sposób mówić też o nadmiarze przestrzeni. Pojemność bagażnika (430 l) odstaje od standardów wyznaczanych przez konkurencję. To cena, jaką przychodzi zapłacić za efektownie wyprofilowane ściany boczne nadwozia oraz pochylenie tylnej szyby.

Volvo V60 Cross Country D4 AWDUterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach,
Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Uterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach, na które strach wjechać klasycznym kombi klasy średniej.

Fot. Łukasz Szewczyk

System multimedialny Volvo jest mniej wygodny w obsłudze od rozwiązań oferowanych przez inne marki - na tunelu środkowym brakuje znanego z Audi, BMW czy Mercedesa wielofunkcyjnego pokrętła z przyciskami do szybkiego wywoływania najważniejszych funkcji. W Volvo wszystkie przełączniki zlokalizowano na konsoli centralnej. Ich mnogość i niewielkie rozmiary nie ułatwiają wywoływania funkcji czy zmieniania ustawień. Wyświetlacz jest mniejszy od oferowanych przez konkurencję. Nie można mieć natomiast zastrzeżeń do funkcjonalności, jakości dźwięku czy precyzji wskazań nawigacji.

Testowane V60 otrzymało wiele systemów wspomagających kierowcę - od czujników i kamery parkowania, poprzez aktywny tempomat i funkcję rozpoznawania znaków na funkcji ostrzegania o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu. Do dwóch ostatnich z wymienionych mamy największe zastrzeżenia. Elektronika sporadycznie podnosiła alarm na pustej drodze czy na widok zaparkowanego na chodniku samochodu. Z kolei asystent znaków drogowych nie współpracuje z nawigacją. W rezultacie zdarzają się wpadki w postaci komunikatu o autostradzie w środku miasta.

Volvo V60 Cross Country D4 AWDUterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach,
Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Uterenowiona wersja Volvo V60 kusi atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykonania oraz możliwościami jazdy po drogach, na które strach wjechać klasycznym kombi klasy średniej.

Fot. Łukasz Szewczyk

Cennik Volvo V60 Cross Country otwiera przednionapędowe Kinetic D3 o mocy 150 KM. Kosztuje 141 500 zł i jest propozycją dla zdecydowanego klienta. Kto podążą za modą i marzy o SUV-ie, bądź - z realnej potrzeby lub "na zapas" chciałby kupić bardziej przestronny samochód, wybierze tańsze Volvo XC60 (od 140 200 zł). Testowana wersja z silnikiem D4, napędem na cztery koła oraz automatyczną skrzynią Geartronic startuje z pułapu 171 tys. zł. Jak przystało na markę z półki Premium, Volvo przygotowało bogaty katalog wyposażenia dodatkowego. Ceny najbardziej atrakcyjnych dodatków są słone, choć warto pamiętać, że im droższą wersję wybieramy, tym opcje stają się tańsze - różnice na wybranych elementach, np. felgach Bor z oponami 235/45 R19 czy skórzanej tapicerce, sięgają nawet kilku tysięcy złotych!

V60 Cross Country w dobrym stylu weszło do stawki uterenowionych kombi. Czy będzie częstym widokiem na drogach? Niewykluczone, gdyż polityka cenowa Volvo jest rozsądna. Bazowe V60 Cross Country kosztuje 5000 zł więcej od V60 D3 Kinetic. Jednak w wersji Summum silnikiem D3 i manualną skrzynią biegów różnica topnieje do 200 zł. Żal byłoby nie skorzystać z takiej okazji. 

Wybrane dane techniczne Volvo V60 Cross Country D4 AWD i konkurentów:

Marka/model

Volvo V60 Cross Country D4 AWD


Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI


Subaru Outback 2.0D Active Lineartonic


Cena (zł)

od 171 000

b.d. (nowy, jeszcze nie wprowadzony do oferty model)

od 37 900 euro

typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4638/1899/1545

4750/1842/1493

4815/1840/1605

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1619/1577

1578/1566

1575/1590

rozstaw osi (mm)

277428182745

masa własna (kg)

1761

1640

1612

pojemność bagażnika (l)

430/1241

505/1510

559/1848

pojemność zbiornika paliwa (l)

67,55860

Układ napędowy

rodzaj paliwa

olej napędowyolej napędowyolej napędowy

typ silnika

wysokoprężny, turbodoładowanie, 20V

wysokoprężny, turbodoładowanie, 16V

wysokoprężny, turbodoładowanie, 16V

pojemność (cm3)

240019681998

liczba cylindrów

5

4

4

napędzana oś

4x44x4

4x4

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/7

bezstopniowa

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

190/4000

190/3800-4200

150/3600

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

420/1500-3000

400/1750-4200

350/1600-2800

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

8,97,8

9,9

Prędkość maks. (km/h)

205220192

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,7 b.d.6,1

Średnia emisja CO2 (g/km)

149 b.d.159
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty