Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo XC90 już jest!

Tomasz Szmandra
Volvo XC90 / Fot. Volvo
Volvo XC90 / Fot. Volvo
Premiera flagowego modelu szwedzkiej marki ma być początkiem nowego rozdziału firmy, tak pod względem designu, jak i bezpieczeństwa oraz wykorzystania nowych technologii. W Polsce auto pojawi się dopiero wiosną, ale już we wrześniu będzie można je zamawiać. Za podstawowa wersję trzeba będzie zapłacić 229 900 zł.
Volvo XC90 / Fot. Volvo
Volvo XC90 / Fot. Volvo

Po wielu miesiącach oczekiwań w Sztokholmie Volvo po raz pierwszy pokazało swojego SUV-a - nowego XC90. Samochód został od podstaw zaprojektowany w Szwecji i tam też będzie produkowany.

Co ciekawe, 3 września o godz. 16.00 rusza system zamówień XC90 w limitowanej edycji First Edition. Jest ich tylko 1927 i można je nabyć jedynie drogą internetową.

Stworzenie nowego modelu zajęło konstruktorom 3 lata i było jednym z najważniejszych punktów szerokiego programu modernizacji technologii Volvo,który kosztował około 11 mld dolarów. Nowe XC90 to flagowy model Volvo, którego produkcja stanowi jeden z najważniejszych momentów w historii firmy. – Wprowadzając na rynek XC90, jednocześnie wkraczamy w zupełnie nową erę dla Volvo. Samochód ten wyznacza drogę, którą w przyszłości podążą inne modele produkowaneprzez nasz koncern – powiedział Hakan Samuelsson, CEO Volvo Cars Group.

Z nowym przodem

Volvo XC90 / Fot. Volvo
Volvo XC90 / Fot. Volvo

Już przy pierwszym spojrzeniu na przód samochodu widać, że różni się on od obecnych modeli tej marki. Zmodernizowany został logotyp, którego strzałka wpasowuje się w linię przecinającą z ukosa atrapę chłodnicy. Inną charakterystyczną cechą XC90 są przednie reflektory w kształcie ułożonej poziomo litery T i tylne światła, które będą charakterystyczne dla całej gamy produkowanych w przyszłości modeli Volvo.

Nowy SUV jest większy od swojego poprzednika: 495 cm długości i rozstaw osi 298,4 cm przekłada się na większą przestrzeń w kabinie. Samochód ma trzy rzędy pełnowymiarowych, oddzielnych siedzeń. Prześwit podwozia wynosi 24 cm, a nawet 28 cm – podczas wolnej jazdy terenowej, jeśli mamy wersję wyposażoną jest w opcjonalny układ regulowania wysokości zawieszenia. Mimo sporych rozmiarów, auto waży od 2000 do 2030 kg – w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia.

Silniki i osiągi

Pod maską XC90 znajdą się wyłącznie czterocylindrowe silniki o pojemności dwóch litrów. Przez pierwszych kilka miesięcy sprzedaży Volvo XC90 będzie dostępne wyłącznie w dwóch wersjach silnikowych: D5 AWD 225 KM oraz T6 AWD 320 KM. Następnie do oferty dołączą pozostałe odmiany, w tym przednionapędowy Diesel D4 190 KM, benzynowy T5 254 KM oraz hybrydowy T8 o mocy niemal 400 KM. XC90 z silnikiem D5 (470 Nm) będzie przyspieszał do 100 km/h w 7,8 sek. Prędkość maksymalna samochodu wyniesie 220 km/h, a deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa ma wynieść 5,8 l na 100 km. Z silnikiem T6 (400 Nm) sprint do setki potrwa 6,9 sekundy, a w wersji hybrydowej jeszcze o sekundę mniej. W odmianach AWD (z napędem 4x4) zastosowano układ Haldex piątej generacji. Wszystkie wersje XC90 będą dostępne wyłącznie z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Bezpieczeństwo w standardzie i luksus

Volvo XC90 / Fot. Volvo
Volvo XC90 / Fot. Volvo

Jak wiadomo firma Volvo od początku swojej historii często wyznacza standardy w zakresie bezpieczeństwa. Najnowszy cel szwedzkiej marki jest wyjątkowo ambitny: do 2020 roku liczba ofiar wśród osób jeżdżących samochodami Volvo ma zostać zredukowana do... zera! XC90 ma być milowym krokiem w realizacji tego planu. I faktycznie, nowy model oferuje wszechstronny i zaawansowany technologicznie standardowy pakiet bezpieczeństwa. Dodatkowo po raz pierwszy zostaną zastosowane w nim dwa rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi oraz system zapobiegający kolizjom czołowym.

Szefowie koncernu zapowiadają, że XC90 będzie najbardziej luksusowym modelem w historii Volvo. Pierwszym elementem, który zwraca uwagę w kabinie jest dotykowa konsola centralna, przypominająca tablet. Posiada ona tylko kilka podstawowych przycisków nawigacyjnych, a większość funkcji obsługiwanych jest za pomocą ekranu dotykowego. XC90 to połączenie kilku typowo szwedzkich cech: elegancji, przejrzystości i funkcjonalności. Wnętrze zostało wykończone najlepszej jakości miękką skórą i drewnem. Znalazło się tu również miejsce na wysmakowane detale, do których z pewnością zalicza się gałka zmiany biegów z kryształowego szkła znanej szwedzkiej firmy Orrefors.

Volvo XC90 / Fot. Volvo
Volvo XC90 / Fot. Volvo

Zadbano także o wysokiej klasy system audio. Volvo zaprosiło do współpracy brytyjską firmę Bowers & Wilkins, czego efektem jest system składający się z aluminiowych kopułek wysokotonowych, kewlarowych głośników średniotonowych oraz głośników niskotonowych. Uwagę przykuwa również, niespotykany w samochodach, centralny głośnik wysokotonowy, poprawiający przestrzenność dźwięku.

Nowe XC90 ma być oferowane w szerokiej gamie wyposażenia. Najtańszym modelem w gamie będzie przednionapędowy XC90 D4, wyceniony na 229 900 zł. Wersja D5 AWD ma być niewiele droższa, natomiast najwięcej trzeba będzie zapłacić za modele z limitowanej serii First Edition. Powstanie ich tylko 1927 sztuk i będą kosztować 408 000 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty