Czy minęła już “era Golfa"? Volkswagen twierdzi, że nie, ale coraz liczniejsza konkurencja zaprzecza. Bez wątpienia każda nowa generacja tego niemieckiego pojazdu wzbudza szczere zainteresowanie potencjalnych nabywców.
Klasa aut kompaktowych podzieliła się na dwa obozy - techniczną awangardę i zachowawczych tradycjonalistów. Volkswagen Golf należy do pierwszej grupy, chociażby ze względu na nowoczesną, wielowahaczową oś tylną i silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim.
Cechy szczególne
Każda nowa generacja Golfa jest większa od poprzedniej. W porównaniu z Toyotą Corollą czy Peugeotem 307 rozstaw osi Golfa jest mniejszy. Mimo to wewnątrz jest wystarczająco dużo miejsca. Wygodne są przednie siedzenia, z długimi siedziskami. Charakterystyczna dla tego producenta tablica przyrządów jest czytelna, chociaż niektórzy twierdzą, że nie tak piękna jak np. w Alfie Romeo 147. Założenia konstrukcji Golfa to funkcjonalność i prostota, które nie zawsze idą w parze z urodą. Bagażnik Golfa ma objętość 350 l i jest to jeden z lepszych wyników w tej klasie.
Silnik
Na naszym rynku Golf oferowany jest z szeroką gamą silników, również benzynowych z wtryskiem bezpośrednim. My jednak wybraliśmy tradycyjną, benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM. Ma ona 2 zawory w cylindrze i kolektor dolotowy o zmiennej długości, co sprawia, że silnik jest cichy, elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Jedyny mankament to spore zużycie paliwa w mieście - blisko 10 l na 100 km. Wybierając silnik 1,6 l/115 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny, można zaoszczędzić w mieście nawet 1,3 l na każde 100 km. Oczywiście cena zakupu jest wyższa.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne Golfa są bez zarzutu. Zawieszenie jest dość twarde, co pomaga pokonywać zakręty, lecz na naszych fatalnych drogach może wywoływać uczucie obniżenia komfortu jazdy.
Na długich trasach taka charakterystyka zawieszenia sprawdza się znakomicie, a dzięki stosunkowo niskiemu poziomowi hałasu podróż nie jest męcząca. Układ kierowniczy pracuje bardzo precyzyjnie, podobnie jak skrzynia biegów. Dynamika pojazdu z tym silnikiem jest zupełnie wystarczająca. Prędkość 100 km/h pojazd uzyskuje po 11,4 s.
Podsumowanie
Golf to szczególny model dla Volkswagena. Pierwsza generacja Golfa pozwoliła temu producentowi odbić się od dna kryzysu finansowego i przedłużyć mit niezawodnego Volkswagena. VW Golf obecnej generacji to zupełnie nowa konstrukcja, która z poprzednikiem ma niewiele wspólnego. Najważniejszym elementem wykorzystanym z poprzedniego modelu są niektóre jednostki napędowe. W sumie Golf pozostawia pozytywne wrażenie, chociaż z tym silnikiem nie jest specjalnie dynamiczny.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1595 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 102/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 148/3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,4 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 11,7 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 184 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 66* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 350/1305 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,6/9,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 421 x 176 x 149 |
Rozstaw osi (cm): | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej Trendline (zł): | 63 840 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wystarczająca ilość miejsca na przednich i tylnych siedzeniach. |
Silnik | *** | Tradycyjna konstrukcja, 2 zawory w każdym cylindrze. |
Poziom hałasu | **** | Poziom hałasu nie jest męczący. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Golfa jest krótsza niż np. Peugeota 307 1,6 l/109 KM. |
Dynamika | *** | Z silnikiem 1,6 l/102 KM Golf nie jest zbyt szybki - Peugeot 307 z silnikiem 1,6 l/109 KM jest szybszy. |
Zużycie paliwa | *** | Oszczędnym nabywcom można polecić silniki wysokoprężne lub benzynowe z wtryskiem bezpośrednim |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna konstrukcja - do pełnej satysfakcji brakuje wielowahaczowego zawieszenia przedniej osi, które ma np. Alfa Romeo 147. |
Wyposażenie | **** | Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, do szczęścia brakuje klimatyzacji i radia. |
Wyposażenie seryjne:
VW Golf Trendline
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu - ASR | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
Klimatyzacja manualna | O |
Radioodtwarzacz | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?