Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

VW Golf 1.6

Ryszard Polit
Fot. VW:  VW Golf to ostoja koncernu. W najnowszym wydaniu prezentuje zmodernizowany wygląd, nową płytę podłogową i wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Bagażnik o objętości 350 l można powiększyć, składając tylną kanapę.
Fot. VW: VW Golf to ostoja koncernu. W najnowszym wydaniu prezentuje zmodernizowany wygląd, nową płytę podłogową i wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Bagażnik o objętości 350 l można powiększyć, składając tylną kanapę.
Czy minęła już “era Golfa”? Volkswagen twierdzi, że nie, ale konkurencja zaprzecza.

Czy minęła już “era Golfa"? Volkswagen twierdzi, że nie, ale coraz liczniejsza konkurencja zaprzecza. Bez wątpienia każda nowa generacja tego niemieckiego pojazdu wzbudza szczere zainteresowanie potencjalnych nabywców.

Fot. VW:  VW Golf to ostoja koncernu. W najnowszym wydaniu prezentuje zmodernizowany wygląd, nową płytę podłogową i wielowahaczowe zawieszenie z tyłu.
Fot. VW: VW Golf to ostoja koncernu. W najnowszym wydaniu prezentuje zmodernizowany wygląd, nową płytę podłogową i wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Bagażnik o objętości 350 l można powiększyć, składając tylną kanapę.

 

Klasa aut kompaktowych podzieliła się na dwa obozy - techniczną awangardę i zachowawczych tradycjonalistów. Volkswagen Golf należy do pierwszej grupy, chociażby ze względu na nowoczesną, wielowahaczową oś tylną i silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim.

 

Fot. VW: Nieco staromodny silnik 1,6 l/102 KM okazał się dość skutecznym, chociaż niezbyt oszczędnym źródłem napędu.
Fot. VW: Nieco staromodny silnik 1,6 l/102 KM okazał się dość skutecznym, chociaż niezbyt oszczędnym źródłem napędu.

Cechy szczególne

 

Każda nowa generacja Golfa jest większa od poprzedniej. W porównaniu z Toyotą Corollą czy Peugeotem 307 rozstaw osi Golfa jest mniejszy. Mimo to wewnątrz jest wystarczająco dużo miejsca. Wygodne są przednie siedzenia, z długimi siedziskami. Charakterystyczna dla tego producenta tablica przyrządów jest czytelna, chociaż niektórzy twierdzą, że nie tak piękna jak np. w Alfie Romeo 147. Założenia konstrukcji Golfa to funkcjonalność i prostota, które nie zawsze idą w parze z urodą. Bagażnik Golfa ma objętość 350 l i jest to jeden z lepszych wyników w tej klasie.

 

Silnik

 

Fot. VW:  Właściwe przyciski czy przełączniki umieszczono tam, gdzie zwykle ich szukamy. Ergonomia tablicy przyrządów nie wzbudza zastrzeżeń.
Fot. VW: Właściwe przyciski czy przełączniki umieszczono tam, gdzie zwykle ich szukamy. Ergonomia tablicy przyrządów nie wzbudza zastrzeżeń.

Na naszym rynku Golf oferowany jest z szeroką gamą silników, również benzynowych z wtryskiem bezpośrednim. My jednak wybraliśmy tradycyjną, benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM. Ma ona 2 zawory w cylindrze i kolektor dolotowy o zmiennej długości, co sprawia, że silnik jest cichy, elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Jedyny mankament to spore zużycie paliwa w mieście - blisko 10 l na 100 km. Wybierając silnik 1,6 l/115 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny, można zaoszczędzić w mieście nawet 1,3 l na każde 100 km. Oczywiście cena zakupu jest wyższa.

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne Golfa są bez zarzutu. Zawieszenie jest dość twarde, co pomaga pokonywać zakręty, lecz na naszych fatalnych drogach może wywoływać uczucie obniżenia komfortu jazdy.

Fot. VW: Nowa płyta podłogowa Golfa. Zawiesdzenie przednie składa się z kolumn McPhersona i wahaczy poprzecznych, z tyłu zastosowano oś wielowahaczo
Fot. VW: Nowa płyta podłogowa Golfa. Zawiesdzenie przednie składa się z kolumn McPhersona i wahaczy poprzecznych, z tyłu zastosowano oś wielowahaczową.

Na długich trasach taka charakterystyka zawieszenia sprawdza się znakomicie, a dzięki stosunkowo niskiemu poziomowi hałasu podróż nie jest męcząca. Układ kierowniczy pracuje bardzo precyzyjnie, podobnie jak skrzynia biegów. Dynamika pojazdu z tym silnikiem jest zupełnie wystarczająca. Prędkość 100 km/h pojazd uzyskuje po 11,4 s.

 

Podsumowanie

 

Golf to szczególny model dla Volkswagena. Pierwsza generacja Golfa pozwoliła temu producentowi odbić się od dna kryzysu finansowego i przedłużyć mit niezawodnego Volkswagena. VW Golf obecnej generacji to zupełnie nowa konstrukcja, która z poprzednikiem ma niewiele wspólnego. Najważniejszym elementem wykorzystanym z poprzedniego modelu są niektóre jednostki napędowe. W sumie Golf pozostawia pozytywne wrażenie, chociaż z tym silnikiem nie jest specjalnie dynamiczny. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1595

Moc maksymalna (KM/obr/min):

102/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,4

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

11,7

Prędkość maksymalna (km/h):

184

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

66*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,5

Pojemność bagażnika (dm3):

350/1305

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,6/9,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

421 x 176 x 149

Rozstaw osi (cm):

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej Trendline (zł):

63 840

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza

****

Wystarczająca ilość miejsca na przednich i tylnych siedzeniach.

Silnik

***

Tradycyjna konstrukcja, 2 zawory w każdym cylindrze.

Poziom hałasu

****

Poziom hałasu nie jest męczący.

Hamulce

****

Droga hamowania Golfa jest krótsza niż np. Peugeota 307 1,6 l/109 KM.

Dynamika

***

Z silnikiem 1,6 l/102 KM Golf nie jest zbyt szybki - Peugeot 307 z silnikiem 1,6 l/109 KM jest szybszy.

Zużycie paliwa

***

Oszczędnym nabywcom można polecić silniki wysokoprężne lub benzynowe z wtryskiem bezpośrednim

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna konstrukcja - do pełnej satysfakcji brakuje wielowahaczowego zawieszenia przedniej osi, które ma np. Alfa Romeo 147.

Wyposażenie

****

Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, do szczęścia brakuje klimatyzacji i radia.

 

 

 

Wyposażenie seryjne:

 

VW Golf Trendline

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu - ASR

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Klimatyzacja manualna

O

Radioodtwarzacz

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty