VW Passat (1996–2004)

Samochody / Testy

Autor: Dariusz Dobosz

Liczba odwiedzin: 112206

Volkswagen Passat to jeden z hitów polskiego rynku aut używanych, a piąta generacja tego modelu cieszy się szczególnym uznaniem. Niestety, także wśród złodziei samochodów.

Powodzenie Passata B5 bierze się głównie z faktu, że wyraźnie odbiega on konstrukcyjnie od swoich poprzedników. Można tutaj mówić o swoistym przełomie technologicznym, wynikającym z faktu zastosowania płyty podłogowej, silników i wielowahaczowego zawieszenia z Audi A4.

Fot. VW: Passat to duża limuzyna z zachowawczą stylistyką w typowo niemieckim stylu. Używane egzemplarze kosztują dużo w porównaniu do innych aut tej klasy

Passat sedan to duży samochód (długość 470,5 cm, szerokość 175 cm, wysokość 146 cm) z przestronnym wnętrzem (rozstaw osi 270,5 cm) i obszernym bagażnikiem (475/800 l). Kombi (długość 468 cm) ma jeszcze większy kufer (495/1600 l). Łatwo zauważyć, że wymiary zbliżają Passata B5 do klasy aut luksusowych. Niestety, poczucia luksusu nie daje przedział pasażerski – poprawnie wykończony, ale banalny stylizacyjnie. Jedynie w wersjach z jasną tapicerką są przyjemniejsze dla oka. Komfort jazdy jest raczej przeciętny, twardo zestrojone zawieszenie sprzyja bezpiecznemu prowadzeniu auta, a nie wygodzie podróżowania.

Wyciszenie wnętrza jest wystarczające przy silnikach benzynowych, jednak gdy pod maską pracuje turbodiesel – w samochodzie jest dość głośno. Trudno jednak nie polecić słynnych wysokoprężnych TDI, mocnych, elastycznych, a przy tym oszczędnych. Inne silniki też mają swoje zalety. Na dodatek jest ich dużo, więc mamy w czym wybierać.

CZYTAJ TAKŻE:

Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Volkswagen Passat B3 (1988-93 r.)

Passat B5 to ceniony model. Dość drogi w porównaniu do innych aut tej klasy. Pocieszeniem może być równie wysoka cena przy odsprzedaży.

Piąta generacja Passata debiutowała latem 1996 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 lub 150 KM), 2.3 VR5 (150 KM), 2.8 V6 30V (193 KM) oraz turbodieslami z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9 TDI (90 lub 110 KM). Jesienią 1998 r. pojawił się turbodiesel 1.9 TDI (116 KM), a na początku 1999 r. ofertę wzbogacił turbodiesel 2.5 V6 24V o mocy 150 KM. Przy okazji Fot. VW: Bagażnik kombi ma pojemność 495/1600 l modernizacji jesienią 2000 r. wprowadzono kolejne, nowe silniki benzynowe: 2.0 (115 KM), 2.3 V5 20V (170 KM) oraz turbodiesla 1.9 TDI (130 KM).

Latem 2001 r. pojawiła się najmocniejsza wersja silnikowa – benzynowy W8 4.0 V8 32V (275 KM). Kolejne nowe silniki weszły do oferty pod koniec 2001 r. (2.0 20V o mocy 131 KM) i wiosną 2004 r. (2.0 TDI o mocy 136 KM). Kto decyduje się na Passata B5 i nie chce narzekać na słabą dynamikę, powinien zdecydować się na silnik 1.8 20V, najlepiej w wersji 150-konnej. Turbodieslami można jeździć taniej, a w przypadku wersji o mocach od 110 KM wzwyż także dynamicznie. Trzeba przy tym pogodzić się z dużą głośnością i drganiami.

Eksploatacja

Zasadniczy problem eksploatacyjny stanowi szybkie wybijanie się tulei w aluminiowych wahaczach przedniej osi. Auto może wymagać ingerencji warsztatu nawet już po 20 tys. km, szczególnie w egzemplarzach sprzed jesieni 2000 r. Kłopot w tym, że trzeba wymieniać kompletne wahacze, a to może kosztować 1,5 tys. – 2 tys. zł.

Trzeba być również przygotowanym na szybkie zużycie końcówek drążków kierowniczych i awarie łożysk w piastach kół. W parze z dobrym zabezpieczeniem nadwozia przed korozją nie idzie niestety odporność na rdzę połączeń instalacji elektrycznej. Awarie sterowników szyb czy centralnego zamka są zazwyczaj wynikiem przerw w przepływie prądu. Silniki Passata B5 to konstrukcje prawie nie do zdarcia, w których mogą jednak zawodzić elementy osprzętu, np. przepływomierze powietrza, alternatory i układy smarowania w turbosprężarkach. Na te miejsca należy zwrócić szczególną uwagę.

Wady:

- nietrwałe elementy podwozia,

- hałaśliwe turbodiesle,

- wysokie ceny

Zalety:

- nowoczesna konstrukcja,

- obszerne wnętrze,

- duży wybór silników

Wybrane dane techniczne

wersja

silnikowa

pojemność

skokowa

(cm sześc.)

moc

maksymalna

(KM/obr./min)

maks.

moment

obrotowy

(Nm/obr./min)

prędkość

maks.

(km/h)

przysp.

0–100 km/h
(s)

zużycie

paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

1.6

1595

101/5300

140/3800

192

12,3

6,0/11,4

1.8 20V

1781

125/5800

168/3500

206

10,9

6,4/12,2

1.8 20V

1781

150/5700

210/1750

223

8,7

6,3/10,7

2.0

1984

115/5400

172/3500

200

11,2

6,4/11,9

2.3 VR5

2324

150/6000

205/3200

220

9,1

7,4/13,5

2.3 V5 20V

2324

170/6200

220/3200

228

9,1

7,1/12,8

2.8 V6 30V

2771

193/6000

280/3200

238

7,6

8,0/14,9

1.9 TDI

1896

90/3750

210/1900

184

13,9

4,3/7,0

1.9 TDI

1896

101/4000

250/1900

191

12,4

4,5/7,0

1.9 TDI

1896

110/4150

235/1900

196

11,7

4,3/7,1

1.9 TDI

1896

130/4000

285/1750

208

9,9

4,4/7,7

2.5 V6

24V TDI

2496

150/4000

310/1500

220

9,6

3,5/9,9

Historia modelu

Fot. VW: 1973–1979, 1. generacja Fot. VW: 1980–1987, 2. generacja Fot. VW: 1988–1992, 3. generacja

Fot. VW: 1993–1995, 4. generacja Fot. VW: 1996–2004, 5. generacja Fot. Moto Express: 2005 – do dziś, 6. generacja






więcej zdjęć VW Passat w naszej galerii

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • driwer
    • no prosze....czyli paskom tez moga zdarzyc sie awarje....a ich wlasciciele taaakkkk sie zarzekaja ze potrafia przejechac setki tysiecy km i nawet zarówki nie wymienic :p ale tak serio to nawet fajne auta...tylko szkoda ze nowe sa takie drogie:( no i ten popyt wsrod zlodziei:/
    • diablo5
    • Fajne fajne, ale te przed 96 rokiem, były naprawdę niezniszczalne.
    • Jarpoz
    • W.g. oceny mojego wujka i kilku znajomych ( którzy taki posiadali ), Passat B5 się sypał, a poprzednik był i podobnież nadal jest nie do zdarcia. Zresztą chyba od tamtej pory jakość VW psuje się ( do poziomu średnio-europejskiego ). Natomiast zapowiadany jeszcze w tym roku Passat Coupe wzorniczo bardzo mnie intryguje.
    • wipeer
    • lepiej nie wyprzedzać B5 z silnikiem 1.6 heh ledwo jedzie ten sprzęt. ale 1.9 110KM jest już przyzwoity
    • ristof738
    • w wersji podstawowej wyposazenie niewiele sie rozni od FIAT-a 126 bo ma tylko poduszki i centralny zamek.pod wzglendem awaryjnosci to solidnosc vw to mit,ale przeciez niemieckie sa super.Moim zdaniem auto nie warte tych pieniendzy na rynku aut uzywanych.Jedyny plus to ilosc miejsca w srodku.
    • thomasz
    • mam pytanie chcem kupic passata kombi 1.8T 150KM z napendem na cztery kola. Jak sa zalanczane i rozlanczane napendy i za pomoca czego? czy naped na cztery kola w passacie jest zaleta czy moze wada ?
    • dora71
    • do ristof738 hlopcze jak czytam takie bzdety to scyzoryk w kieszeni mi sie otwiera dla takih koneserow a zarazem znawcow tematu tylko fiat najlepiej panda pozostal
    • jur75
    • Do thomasz potrzębuję kogoś kto będzie mi ręcznie w czasie jazdy załączał napędy w traktorze i po twojej wypowiedzi sądzę ,że nadawałbyś się na to stanowisko
    • Mikołaj (gość)
    • WV to solidne auto !?..-to mit !!!.Solidne,to były i są ,ale Ceny WV !!!.Rdzewieje/nie wspominając Awarii !!! (kilka razy za Lawetę zapłaciłem ,co=równowartość np. Fiata CC.WV musi paść za ceny aut !-i jakość !!!.

Dodaj komentarz