Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

VW Touran kontra Mercedes Klasy B

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: VW Touran wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa. Touran to pojazd 5-osobowy, ale można dokupić dwa dodatkowe fotele montowane w 3. rzędzie.
Fot. Ryszard Polit: VW Touran wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa. Touran to pojazd 5-osobowy, ale można dokupić dwa dodatkowe fotele montowane w 3. rzędzie.
W końcu doszło do tego, że Mercedes konkuruje z Volkswagenem. Każda z firm musiała rozszerzyć gamę produktów rywalizujących w różnych segmentach.

W końcu doszło do tego, że Mercedes-Benz konkuruje z Volkswagenem. Każda z tych firm musiała rozszerzyć gamę swoich produktów, które rywalizują ze sobą w tych samych segmentach rynkowych.

Fot. Ryszard Polit: VW Touran wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa. Touran to pojazd 5-osobowy, ale można dokupić dwa dodatkowe fotele montowane w 3.
Fot. Ryszard Polit: VW Touran wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa. Touran to pojazd 5-osobowy, ale można dokupić dwa dodatkowe fotele montowane w 3. rzędzie.

 

Porównujemy Mercedesa-Benza B 180 CDI z VW Touranem 1.9 TDI. Oba pojazdy napędzane są silnikami wysokoprężnymi, oba mają zbliżoną długość i na tym podobieństwa się kończą.

Fot. Ryszard Polit: Mercedes-Benz klasy B powstał na płycie podłogowej Klasy A.
Fot. Ryszard Polit: Mercedes-Benz klasy B powstał na płycie podłogowej Klasy A.

 

Cechy szczególne

 

Mercedes ma oryginalną budowę, tzw. kanapkową, która dzięki podwójnej podłodze ma gwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa, szczególnie przy zderzeniach bocznych. Ciekawym rozwiązaniem Mercedesa jest też paraboliczna tylna oś z amortyzatorami o dwóch charakterystykach pracy. Zmiana

Fot. Ryszard Polit: Touran napędzany dieslem 1,9 TDI o mocy 105 KM okazał się autem nieco wolniejszym od Mercedesa.
Fot. Ryszard Polit: Touran napędzany dieslem 1,9 TDI o mocy 105 KM okazał się autem nieco wolniejszym od Mercedesa.

charakterystyki amortyzatorów następuje samoczynnie na drodze wyłącznie hydromechanicznej i nie jest sterowana układem elektronicznym. VW Touran został skonstruowany na płycie podłogowej VW Golfa, co znakomicie obniżyło koszty konstrukcji i produkcji. Ma on z tyłu wielowahaczową oś, ale z

Fot. Ryszard Polit: Mercedes napędzany silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 l i mocy 109 KM zużywa nieco mniej paliwa od Tourana.
Fot. Ryszard Polit: Mercedes napędzany silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 l i mocy 109 KM zużywa nieco mniej paliwa od Tourana.

typowymi amortyzatorami. W przeciwieństwie do Mercedesa, w Touranie można przewozić 7 osób, pod warunkiem dokupienia dwóch dodatkowych foteli montowanych w 3. rzędzie.

 

W obu pojazdach wnętrze jest przestronne. Dla kierowcy

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Tourana pochodzi z Golfa.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Tourana pochodzi z Golfa.

wygodniejszy jest jednak Touran. W Mercedesie, z powodu podwójnej podłogi, pozycja kierowcy jest niemal półleżąca. W Touranie fotele 2. rzędu można przesuwać wzdłuż nadwozia, składać i wyjmować. Bagażnik VW w wersji 5. osobowej ma objętość 695 l, a Mercedesa - 545 l. W Mercedesie podłoga bagażnika ma dwa położenia.

 


Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Mercedesa jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Mercedesa jest czytelna.


Silniki

 

Mercedes napędzany jest silnikiem wysokoprężnym zasilanym układem common rail, który z pojemności 2 l osiąga moc 109 KM. Do Tourana wybraliśmy diesla 1,9 TDI o mocy 105 KM,

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Tourana jest przestronne, z możliwością przesuwania, składania lub wyjmowania foteli.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Tourana jest przestronne, z możliwością przesuwania, składania lub wyjmowania foteli.

który zasilany jest pompowtryskiwaczami. Nieznacznie oszczędniejszym autem okazał się Mercedes, który podczas miejskiej jazdy zużywa ok. 8 l paliwa na 100 km. Touran w tych warunkach potrzebuje o 0,1 l więcej, ale przy tak niewielkich różnicach, znaczny wpływ ma zużycie paliwa ma technika jazdy.

 


Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Mercedesa.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Mercedesa.


Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy mają dobre własności jezdne i jest to komplement w stronę konstruktorów Tourana. Po skomplikowanym zawieszeniu Mercedesa z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce można się więcej spodziewać. Touran ma jednak dość twarde zawieszenie, dlatego komfort jazdy na naszych drogach nie jest najwyższy. Podczas pokonywania zakrętów w

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Tourana w wersji 5-osobowej ma objętość aż 695 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Tourana w wersji 5-osobowej ma objętość aż 695 l.

obu pojazdach przechylają się nadwozia, co jest naturalne wśród minivanów. Na wszelki wypadek w Touranie i Mercedesie seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Nieco lepszą dynamikę jazdy ma Mercedes, który wyróżnia się także bardzo skutecznym układem hamulcowym. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się na drodze 37,3 m,

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Mercedesa ma objętość 545 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Mercedesa ma objętość 545 l.

gdy Touran - 39,0 m. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h w obu pojazdach jest dość niski (67 dB).

 

Podsumowanie

 

Przy zbliżonym poziomie wyposażenia seryjnego Mercedes-Benz klasy B kosztuje 100 800 zł. Za VW Tourana trzeba zapłacić 89 090 zł. Cenowe różnice są więc spore i powstaje pytanie, czy Mercedes wart jest swojej ceny? To niewątpliwie nowoczesny samochód, chociaż użytkownikowi trudno docenić techniczną finezję, np. tylnego zawieszenia. Z punktu widzenia napraw serwisowych, dostęp do niektórych podzespołów Mercedesa jest bardzo trudny, co podnosi koszty eksploatacji. Z tego punktu widzenia korzystniejszy jest Touran, który wydaje się bardziej uniwersalnym pojazdem i szczególnie preferowanym do jazdy na długich trasach. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Touran

Mercedes-Benz Klasy B 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

VW Touran

Mercedes-Benz Klasy B

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1896

1991

Moc maksymalna (KM/obr/min)

105/4000

109/4200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

250/1900

250/1600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,2

11,3

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

8,5

7,6

Prędkość maksymalna (km/h)

179

183

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

67

67

Droga hamowania od 100 km/h (m)

39,0

37,3

Pojemność bagażnika (dm3
)

695

545

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

60

54

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,2/7,4

4,6/7,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

439 x 180 x 164

427 x 178 x 161

Rozstaw osi (cm)

268

278

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

89 090

100 800

* - pomiar wg ADAC

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 

VW Touran

Conceptline

Mercedes-Benz

Klasy B

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS/układ zapobiegający poślizgowi kół podczas

przyspieszania ASR

S/S

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania/

układ stabilizacji toru jazdy ESP

S/S

S/S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

S/S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne

S

S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio CD

S

-

Klimatyzacja

-

S

Tempomat

S

-

s - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty