Polo III generacji zadebiutował w 1994 roku i przez cały okres produkcji, aż do 2001 roku, był ciągle unowocześniany.
Charakterystyka
Dzięki stosunkowo dużemu rozstawowi osi uzyskano przestronną kabinę pasażerską. Deska rozdzielcza wykonana jest zgodnie z zasadami ergonomii, wskaźniki charakteryzują się dużą czytelnością, elementy sterujące są uporządkowane, dzięki czemu osiągnięto naturalną łatwość sterowania pojazdem. Przeciwnicy Polo mówią, że to model zaprojektowany bez stylistycznego polotu. Nabywcom to jednak nie przeszkadza.
W zawieszeniu Polo osiągnięto kompromis między tłumieniem drgań a twardością, zapewniając dobre prowadzenie i wysoki komfort jazdy. Na podkreślenie zasługuje dobre antykorozyjne zabezpieczenie nadwozia. Także
układ hamulcowy jest mocną stroną tego pojazdu. Rozpędzony do prędkości 100 km/h Polo hamuje po przejechaniu 40,3 m, zajmując 4. miejsce wśród samochodów segmentu B.
Silniki
W roku 1995 wprowadzono silnik o pojemności 1,4 l i mocy 60 KM, a od sierpnia seryjnie montowano poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. W końcu 1995 roku zaprezentowano nową wersję nadwozia - sedan. Następny rok przynosi nowoczesną jednostkę napędową 1,0 l o mocy 50 KM oraz seryjny układ ABS. W 1997 roku wprowadzono wersję kombi oraz silnik 1,7 SDI o mocy 60 KM. W sezonie 98/99 zaprezentowano usportowioną wersję GTI napędzaną silnikiem 1,6 16V o mocy 120 KM. W roku 1999 zmieniono wygląd przodu wersji hatchback. Rok 2001 to nowa generacja
VW Polo z okrągłymi światłami z przodu.
Eksploatacja
Generalnie Polo III ma bardzo dobrą opinię, jeśli brać pod uwagę jakość i niezawodność eksploatacyjną, chociaż zdarzają się egzemplarze, które były montowane „w poniedziałek” i właściciele pozbywają się ich z ulgą. W raporcie niemieckiego ADAC, w grupie małych samochodów 4-6 letnich, VW Polo zajmuje zaszczytne drugie miejsce z
awaryjnością 12% tuż za Toyotą Starlet.
Eksploatacja prowadzona w warunkach polskich potwierdza występowanie drobnych usterek, takich jak: niedokładność wskazań szybkościomierza i poziomu paliwa, awaryjne podnośniki szyb i zamek centralny, szybko zużywająca się linka sprzęgła. Negatywne opinie użytkowników dotyczą także czujnika temperatury cieczy chłodzącej, termostatu i pompy wodnej. W samochodach bez wspomagania układu kierowniczego trzeba dbać o właściwe ciśnienie w ogumieniu.
Części zamienne
Ceny części zamiennych i usług serwisowych są relatywnie wyższe niż u konkurentów rynkowych. Poziom usług pogwarancyjnych w autoryzowanych serwisach jest zróżnicowany pod względem jakości i cen. Czynności obsługowe wykonuje się w podobnych odstępach czasowych
jak w innych samochodach: wymiana paska rozrządu następuje po przebiegu 90 tys. km, płyn hamulcowy wymienia się co 24 miesiące, a przeglądy silników benzynowych należy przeprowadzać po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów.
Podsumowanie
VW Polo III jest ofertą dla osób poszukujących niewielkiego pojazdu. Polecana wersja to auto z silnikiem 1,6 o mocy 75 KM, ze wspomaganiem kierownicy. Atutami Polo są: wysoki poziom bezpieczeństwa, dobra jakość wykonania i przestronność wnętrza. W statystykach podatności na kradzież, Polo znajduje się poza listą szesnastu marek, które są monitorowane.
Historia modelu
1994 r. – rozpoczęcie produkcji 3- i 5-drzwiowej wersji hatchback
1995 r. – wersja sedan nazwana Classic
1997 r. – wersja kombi
1999 r. – face lifting
2001 r. – Polo IV generacji
Wybrane dane techniczne VW Polo
Opis parametru | Polo 50 | Polo 60 | Polo 100 16V | Polo Classic | Polo Variant TDI |
Rodzaj nadwozia | hatchback | hatchback | hatchback | sedan | kombi |
Pojemność silnika cm3 | 999 | 1360 | 1390 | 1595 | 1896 |
Moc (KM) przy obr/min | 50/5000 | 60/4700 | 101/6000 | 100/5800 | 110/4150 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 86/3000 | 116/2800 | 128/4400 | 140/3500 | 235/1900 |
Długość/szerokość/ wysokość (cm) | 372/166/ 142 | 372/166/ 142 | 372/166/ 142 | 414/164/ 142 | 414/164/ 143 |
Pojemność bagażnika (l) | 245/975 | 245/975 | 245/975 | 455/762 | 390/1250 |
Masa własna (kg) | 955 | 985 | 1025 | 1125 | 1220 |
Dopuszczalna. masa całkowita (kg) | 1375 | 1400 | 1450 | 1510 | 1605 |
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) | 18,5 | 14,9 | 10,5 | 10,9 | 10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 151 | 160 | 188 | 188 | 190 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 7,0 | 7,5 | 7,8 | 8,5 | 6,0 ON |
Orientacyjne ceny aut używanych w złotych
Model | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
Polo 1,0 l/50 KM 5 drzwi | 9,7 | 12,9 | 14,3 | 16,4 | 17,9 | 18,5 | 19,3 |
Polo 1,4 l/60 KM 5 drzwi | 10,9 | 14,5 | 15,1 | 17,2 | 19,0 | 19,7 | 20,8 |
Polo 1,6 l/75 KM 5 drzwi | 11,5 | 14,9 | 15,6 | 18,5 | 20,8 | 21,5 | 22,3 |
Polo 1,9 D/110 KM kombi | - | - | 17,8 | 19,6 | 21,5 | 22,7 | 23,4 |
Polo 1,7D/60 KM 5 drzwi | - | - | - | 20,6 | 21,2 | 22,0 | 23,1 |
Ceny części zamiennych w złotych
Reflektor przedni 550
Błotnik przedni 560
Zderzak przedni 1100
Sprzęgło kompletne 1300
Klocki hamulcowe przód 240
Tłumik końcowy 600
Łożyska kół przednich 270
Pasek rozrządu 112
Rolka napinająca 250
Zalety:
- wysoki poziom bezpieczeństwa
- dobre właściwości jezdne
- wysoka jakość wykonania
Wady:
- skromne wyposażenie wersji podstawowych
**więcej zdjęć VW Polo w
naszej galerii**
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?