Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Łodzi przybyło miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych kierowców

Agnieszka Magnuszewska
Fot. Agnieszka MAgnuszewska
Fot. Agnieszka MAgnuszewska
Łódzki ZDiT domalował ponad dwadzieścia miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych kierowców, a część starych poszerzył.
Fot. Agnieszka MAgnuszewska
Fot. Agnieszka MAgnuszewska

Od września tylko w płatnej strefie parkowania przybyło ponad dwadzieścia miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. I choć jest to spore udogodnienie dla osób poruszających się na wózkach, jak Adam Mikołajczyk, wielu sprawnych łodzian zgłasza skargi do Zarządu Dróg i Transportu.

- Wielu osobom trudno sobie wyobrazić, że ludzie poruszający się na wózkach też prowadzą samochody - podkreśla Adam Mikołajczyk ze Spółdzielni Socjalnej Fado, kierowca volkswagena. - Potrzebujemy dużo więcej miejsca niż szerokość zwykłego stanowiska parkingowego. Trzeba do niego dodać 80 cm na wózek i trochę miejsca na wykonywanie nim manewrów. Potrzebujemy więc dodatkowo od 1 do 1,2 m.

Dlatego średnia szerokość miejsca dla osoby niepełnosprawnej to 3,5 m. Dla porównania - stanowisko dla sprawnego ma 2,3 szerokości. Miejsca parkingowe po skosie są szersze (3,5 m). Trochę węższe mogą być stanowiska wytyczone wzdłuż jezdni, graniczące z chodnikiem.

- Wówczas możemy manewrować wózkiem po chodniku, mniejsza szerokość miejsca parkingowego nam nie przeszkadza - mówi Adam Mikołajczyk.

Choć szerokość miejsc dla niepełnosprawnych jest od kilku lat podobna, do tej pory spora ich część była węższa ze względu na wąskie ulice. Ale innego wyjścia nie było, bo stanowiska dla niepełnosprawnych wyznaczano głównie przed przychodniami i ośrodkami rehabilitacji. Od września 2014 r., po nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, miejsca malowane są między wszystkimi skrzyżowaniami.

- Nowelizacja ustawy określa również minimalną liczbę miejsc postojowych, które muszą być zagwarantowane dla osób niepełnosprawnych - mówi Michał Gogolewski, zastępca naczelnika wydziału inżynierii ruchu i sterowania ruchem w ZDiT.

Zgodnie z nowymi przepisami, na 6-15 zwykłych miejsc ma przypadać jedno dla osoby niepełnosprawnej. Jeśli na danym odcinku jest od 16 do 40 miejsc parkingowych, to 2 powinny być przeznaczone dla niepełnosprawnych. A do trzech ich liczba wzrasta, jeśli na danym odcinku jest 41-100 miejsc parkingowych. Powyżej 100 przestrzeń dla niepełnosprawnych określa się na 4 proc.

Choć wydaje się, że liczba miejsc dla niepełnosprawnych i tak jest niewielka, sprawni się skarżą.

- Dostajemy skargi, że nowe miejsca parkingowe zajmują za dużo miejsca- mówi Piotr Grabowski z biura prasowego ZDiT. - Na razie w płatnej strefie przybyło ich 40 proc. W tym roku będziemy domalowywać kolejne.

Według Adama Mikołajczyka, wpływ na negatywną opinię o nowych miejscach może mieć to, że karty uprawniające do parkowania na stanowiskach dla niepełnosprawnych nie zawsze mają te osoby, które powinny.

                                                                                                      Źródło: Dziennik Łódzki

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty