Kompaktowy samochód w Japonii z silnikiem benzynowym 2,0 l/151 KM wyposażono w system, którego zadaniem jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Działanie układu polega na wyłączaniu jednostki napędowej np. podczas postoju na światłach.
Gdy pojazd zatrzymuje się, a kierowca wciska i puszcza pedał sprzęgła, silnik wyłącza się automatycznie. Zielona lampka kontrolna w zestawie wskaźników wskazuje, że układ start-stop wyłączył silnik. Kiedy samochód jest nieruchomy, nie zużywa paliwa. W celu powtórnego rozruchu kierowca wciska pedał sprzęgła, silnik uruchamia się automatycznie.
Po zatrzymaniu nowej Mazdy3, układ sterujący silnika nie wyłącza go, dopóki nie wyrówna się objętość powietrza w cylindrach, w których tłoki są w suwach sprężania i rozprężania. Kierowca tego nie zauważy, bo trwa to ułamek sekundy. W tym procesie jeden tłok znajduje się w górnej pozycji, optymalnej do powtórnego rozruchu, który rozpoczyna się od wtryśnięcia paliwa wprost
do cylindra, jego rozpylenia i zapłonu, co spowoduje ruch tłoka do dołu. W tym samym momencie rozrusznik dodaje niewielki impuls poruszając wał korbowy. Oba te zjawiska razem powodują szybki powtórny rozruch silnika (0,35 ssekundy).
W celu zapewnienia ciągłego zasilania elektrycznego, zwłaszcza podczas wyłączania i ponownego rozruchu silnika, Mazda3 2.0 i-stop ma dwa akumulatory. Główny jest podstawowym źródłem napięcia, pomocniczy jest używany wyłącznie do rozruchu silnika.
Kiedy i-stop wyłącza silnik, oświetlenie, system audio i inne odbiorniki nadal pracują (pompa oleju i wodna są napędzane konwencjonalnie od wału korbowego, wspomaganie kierownicy wymaga pracy silnika ze względu na duży pobór prądu). Zasilanie wentylacji i klimatyzacji jest bardziej złożone: wentylacja i kontrola temperatury są zawsze włączone, ale bez pracy silnika mają ograniczony zakres działania, ponieważ sprężarka klimatyzacji jest napędzana od wału korbowego i niezbędny jest przepływ płynu chłodniczego przez wymienniki. Jeśli kierowca wymaga pełnego działania układu chłodzenia, i-stop wykrywa to i dokonuje ponownego rozruchu silnika.
I-stop nie wyłączy silnika w czasie jego nagrzewania, tak by układ oczyszczania spalin osiągnął optymalną temperaturę pracy i skuteczność. To samo dzieje się na pochyłości: jeśli spadek przekracza 14 proc., silnik nie jest wyłączany dla bezpieczeństwa.
Kierowca może wyłączyć system i-stop przyciskiem na tablicy rozdzielczej.
Mazda3 2.0 i-stop spala średnio 6,8 l/100 km, o 0,8 l mniej niż z konwencjonalnym silnikiem benzynowym 2,0 l/150 KM. Emituje 159 g CO2/km i spełnia normę Euro V.
Ceny samochodu w wersji hatchback zaczynają się od 78 900 zł, a sedana od 79 900 zł.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?