Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wada goni wadę

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Kupiłeś nowy, lub prawie nowy samochód z myślą, że nie będzie się on szybko psuł? Sprawa wcale nie jest tak oczywista.

 

Od stycznia do końca czerwca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) był 21 razy informowany o możliwości wystąpienia wad fabrycznych w oferowanych na naszym rynku samochodach i motocyklach. W większości przypadków dotyczyły one usterek technicznych, nieodpowiedniego materiału użytego do produkcji lub niewłaściwego montażu poszczególnych elementów. Dla porównania w całym 2005 r. wpłynęły do UOKiK 34 powiadomienia, z czego 21 dotyczyło wad wykrytych w

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

samochodach.

 

Najwięcej informacji o "produktach niebezpiecznych" złożyli generalni przedstawiciele Suzuki Motor Poland, Toyoty Motor Poland (Toyota i Lexus) oraz General Motors Poland (Opel, Saab, Chevrolet).

 

- Zdarza się, że producenci mają problemy z przekazaniem właściwej informacji. Chodzi przede wszystkim o niekompletne dane o zagrożeniach, jakie mogą dla konsumentów wynikać z używania danego produktu - mówi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Zgodnie z obowiązującymi od ponad dwóch lat przepisami, każdy przedsiębiorca, który stwierdzi, że jego wyrób stwarza zagrożenie, powinien wycofać go z rynku, wymienić lub zwrócić koszty jego nabycia oraz poinformować konsumentów i Prezesa UOKiK. Wprowadzenie na rynek produktu niebezpiecznego zagrożone jest karą grzywny do 720 tys. zł lub ograniczenia albo pozbawienia wolności do roku. Prezes Urzędu może ponadto wpisać taki produkt do rejestru produktów niebezpiecznych.

 

Przykładowe zgłoszenia wad w samochodach oferowanych w Polsce:

 

- w niektórych Hondy Accord i Civic w wersji 5-drzwiowej szyberdach może wysunąć się ze swojej ramy. Wada dotyczy Accordów, kod CC7, CE7,CE8, CE9, rok modelu 1994, 1995, 1996 oraz Civików 5d, kod MA8, MA9, Mb1, rok modelu 1995 i 1996.

 

- w Suzuki Swiftach o numerze VIN mieszczącym się w zakresie od: TSMMZ***S00100001 do TSMMZ***S00180002 zamontowano wadliwy gumowy przewód łączący pompę układu sprzęgła ze zbiorniczkiem wyrównawczym. Niewłaściwy materiał, z jakiego wykonano przewód, może reagować chemicznie z płynem układu sprzęgła i układu hamulcowego pogarszając jego właściwości, co może skutkować niewłaściwym działaniem pedału sprzęgła i w szczególnych przypadkach pedału hamulca;

 

- w Volvo S40 i V50 wyprodukowanych w latach 2004 - 2006 istnieje możliwość wystąpienia usterki objawiającej się koniecznością mocniejszego "zaciągania" hamulca ręcznego. Niektóre egzemplarze z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi 2,0 l/136 KM i 2,4 l/180 KM mogą mieć wadliwe przewody paliwowe, które pod wpływem wysokiej temperatury, w rejonie turbosprężarki i kolektora wylotowego, mogą ulec uszkodzeniu;

 

- w Oplach Vectra C o końcowych numerach VIN: 48072817-48108303 oraz Oplach Signum o końcowych numerach VIN: 41086828-61086743, wyprodukowanych w latach 2004-2006, w wyniku przegrzewania się podgrzewaczy dysz spryskiwaczy przedniej szyby może dojść do zwarcia, a w konsekwencji nawet pożaru w komorze silnika.

 

- w Toyotach Yaris wyprodukowanych między 31 stycznia 2001 r. a 29 października 2001 r.; Yarisach Verso powstałych w okresie 31 stycznia 2001 r. - 8 października 2001 r. oraz Priusach, które zjechały z linii montażowych między 31 stycznia 2001 r. a 8 listopada 2001 r. może wystąpić usterka polegająca na możliwości dostania się oleju silnikowego do wnętrza czujnika położenia wału korbowego. Przy wzroście temperatury silnika olej zwiększa swoją objętość, co może doprowadzić do uszkodzenia połączeń elektrycznych w czujniku położenia wału korbowego. W najgorszym przypadku może dojść do zgaśnięcia silnika w czasie jazdy i braku możliwości ponownego uruchomienia.

 

- w Audi A3 wyposażonych w silniki wysokoprężne 2,0 l/140 KM z ręczną, 6-stopniową  skrzynią biegów; wyprodukowanych pomiędzy październikiem 2003 r. a czerwcem 2005 r. ze względu na zwiększony przekrój otworu dławika w odpowietrzniku układu wyprzęgnika sprzęgła, może dojść w wyniku szybkiego zwalniania pedału sprzęgła przez kierowcę do awarii dwumasowego koła zamachowego. W szczególnie niekorzystnych okolicznościach możliwe jest ocieranie uszkodzonego koła o obudowę skrzyni biegów, prowadzące do wzrostu temperatury i powstania płomienia w okolicach sprzęgła. Podobna usterka może występować w Seatach Altea, Toledo i Leon z silnikami 2,0/140 KM  i 6-stopniową skrzynią biegów, oraz Volkswagenach Sharanach z dieslami 1,9 l/130 KM.

 

- w Saabach 9-3 o końcowych numerach VIN: 9-3 SS: 31000001-51043213; 9-3 CV: 46000001-56011527 może dojść do ograniczenia wydajności lub uniemożliwienia funkcjonowania serwa hamulcowego. To efekt działania wysokiej temperatury w komorze silnikowej działającej na zawór jednokierunkowe zamontowany w podciśnieniowym przewodzie elastycznym serwa.

 

- w Toyotach RAV4 w wersji z silnikiem wysokoprężnym może dojść do pęknięcia ramienia tarczy koła. Wada jest spowodowana zastosowaniem do produkcji stalowych tarcz kół (felg 5-ramiennych) o niewystarczającej wytrzymałości. Dotyczy to aut wyprodukowanych od 23 kwietnia 2001 r. do 30 września 2004 r. o num,erach VIN: JTE YG20V 00001006 - 00026864, JTE HG20V 00001025 - 00075838 i JTE HG20V 06000002 - 06069223

 

- w Renault Scenic i Grand Scenic wyprodukowanych od 1 lutego 2003 r. do 12 grudnia 2005 r. istnieje możliwość wystąpienia luzu w mocowaniu zamków pasów bezpieczeństwa foteli tylnych bocznych. Może dojść do odkręcenia się śruby mocującej zamek pasa bezpieczeństwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty