Pomieszczenie dla samochodu nie musi być potężną budowlą. Coraz więcej osób decyduje się na wiaty. Dobrze ustawiona wiata także zabezpieczy samochód przed zasypaniem śniegiem. Jej wielką zaletą jest to, że stawia się ją szybko i mniejszym nakładem kosztów.
Lekką konstrukcję wiaty stawia się na betonowych słupkach lub opasce fundamentowej albo na zbrojonej płycie.
Słupki fundamentowe najczęściej stawia się pod konstrukcje wiat z dachem opartym na rzadko rozmieszczonych słupach. Podłoże pod wiatą utwardza się np. kostką brukową, ażurowymi płytami betonowymi lub po prostu wysypuje żwirem.
Fundament opaskowy robi się wtedy, gdy w garażu zamierzamy ułożyć podłogę z kostki betonowej. Grubość takiego fundamentu powinna wynosić co najmniej 20 cm, a zagłębienie w gruncie - przynajmniej 50 cm (na gruntach gliniastych - metr).
Fundament płytowy robi się, gdy jego powierzchnia ma być podłożem pod pokrycie podłogi (np. płytkami ceramicznymi) lub gdy grunt jest wyjątkowo niestabilny.
Warto pamiętać o niewielkim spadku podłoża w kierunku wjazdu. Ułatwi to odprowadzanie wody ściekającej z samochodu.
Pokrycie dachowe można zrobić z profilowanej blachy lub gontów bitumicznych. To drugie rozwiązanie wymaga co prawda ułożenia podkładu, np. z desek, ale jednocześnie zapobiega skapywaniu kondensującej się pod pokryciem pary wodnej.
Wiatę na otwartej przestrzeni powinno się osłonić przed nawiewaniem śniegu, dlatego warto gęsto posadzić krzewy lub zamontować ażurowy płotek z listewek lub siatki.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?