Więcej motocykli, mniej wypadków

(łs)
Fot. Karol Biela
Fot. Karol Biela
Od ponad roku posiadacze praw jazdy kategorii B mogą prowadzić lekkie motocykle. Czy zmiana w przepisach przyczyniła się do wzrostu liczby zdarzeń z udziałem jednośladów?
Fot. Karol Biela
Fot. Karol Biela

24 sierpnia 2014 roku weszło w życie nowe prawo. Za jego sprawą każdy, kto przynajmniej od trzech lat posiada prawo jazdy kategorii B, może zająć miejsce za kierownicą motocykla – pod warunkiem, że jego silnik ma do 125 ccm pojemności i nie rozwija więcej niż 15 KM.

Nowe regulacje zmieniły spojrzenie Polaków na jednoślady. Sprzedaż motorowerów drastycznie spadła. Towarzyszyły im potężne wzrosty sprzedaży w segmencie motocykli z silnikami do 125 ccm – zarówno nowych, jak i używanych. To zmiana na lepsze. Mocniejsze 125-tki lepiej sprawdzają się w ruchu miejskim od skuterów, ich większe koła skuteczniej wybierają nierówności, a bardziej rozbudowane hamulce zapewniają krótsze drogi hamowania.

Korzyści płynące z eksploatacji lekkiego motocykla są ewidentne. Jednocylindrowe silniki pobierają 2-3 l/100km, zwinną maszyną można sprawnie przecisnąć się nawet przez największy korek, miejsce do parkowania znajdujemy błyskawicznie i nie musimy uiszczać opłaty za parkowanie. Jak by tego było mało, prosta konstrukcja maszyn przekłada się na niskie koszty opieki serwisowej, przegląd techniczny kosztuje 63 zł, a przy pełnych zniżkach za roczne OC dla jednośladu nie zapłacimy nawet 100 zł.

Zmianę przepisów krytykowali m.in. policjanci oraz przedstawiciele Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. W ich ocenie pomysł był ryzykowny, gdyż jazda nawet słabym i lekkim motocyklem istotnie różni się od prowadzenia samochodu, a brak odpowiedniego przeszkolenia miał przyczynić się do wzrostu liczby tragicznych wypadków.

O tym jest głośno: W Lidze Mistrzów piłkarze na dopingu? Niepokojące wyniki kontroli!

Tak się jednak nie stało. Z danych Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w okresie od stycznia do sierpnia 2014 roku doszło do 1790 wypadków z udziałem motocyklistów (w ogólnym ujęciu, bez rozróżniania klas pojemnościowych). Zginęły w nich 192 osoby, a 1885 odniosło rany. W analogicznym okresie bieżącego roku doszło do 1603 wypadków, w których zginęły 172 osoby, a 1682 doznało mniej lub bardziej poważnych obrażeń ciała. Powtórzył się więc scenariusz z wybranych krajów Europy zachodniej, gdzie również zaobserwowano spadek liczby zdarzeń z udziałem motocyklistów po ułatwieniu dostępu do jednośladów z silnikami o pojemności 125 ccm. Wzrosła natomiast liczba kolizji - z 3140 do 3272. Zmiany, po uwzględnieniu faktu, że w ciągu roku na drogach pojawiły się dziesiątki tysięcy 125-tek, nie sposób uznać za kolosalną.

Na dobrą statystykę mogą też pracować inne czynniki. Po zaostrzeniu prawa i odbieraniu praw jazdy za nadmierną prędkość wielu użytkowników mocnych jednośladów z pewnością częściej spogląda na wskazania licznika. Szum medialny wokół 125-tek mógł przypomnieć kierowcom samochodów o konieczności spoglądania w lusterka.

Wszystko wskazuje, że zmiana w przepisach była dobrym pomysłem. Pełny obraz sytuacji otrzymamy oczywiście po kilku pełnych sezonach. Ostateczne wyniki będą uzależnione od wielu czynników - chociażby pogody. Upalny sierpień zachęcił wiele osób do przesiadki na dwa koła. Wyraźnie widać to w statystykach. W sierpniu br. roku doszło do 398 wypadków z udziałem motocyklistów, a w sierpniu 2014 r. do 314 zdarzeń. We wszystkich wcześniejszych miesiącach bieżącego roku liczba wypadków była niższa niż w 2014 r.

 

Wypadki z udziałem motocyklistów (źródło: Komenda Główna Policji)
[/b]

Miesiąc[/b]

Wypadki[/b]

Zabici*[/b]

Ranni*[/b]

Kolizje[/b]

2014[/b]

2015[/b]

2014[/b]

2015[/b]

2014[/b]

2015[/b]

2014[/b]

2015[/b]

I[/b]

9

10

-

-

10

11

29

31

II[/b]

52

23

8

4

51

19

70

56

III[/b]

185

101

22

19

180

92

302

215

IV[/b]

233

215

22

28

247

242

437

437

V[/b]

287

262

33

30

293

261

512

554

VI[/b]

362

296

38

29

382

303

609

638

VII[/b]

348

298

37

22

389

313

631

609

VIII[/b]

314

398

32

40

333

441

550

732

Razem[/b]

1 790[/b]

1 603[/b]

192[/b]

172[/b]

1 885[/b]

1 682[/b]

3 140[/b]

3 272[/b]

* wszystkie ofiary

Sprawcy motocykliści [/b](źródło: Komenda Główna Policji)[/b]

Miesiąc[/b]

Wypadki[/b]

Zabici[/b]

Ranni[/b]

Kolizje[/b]

2014[/b]

2015[/b]

2014[/b]

2015[/b]

2014[/b]

2015[/b]

2014[/b]

2015[/b]

I[/b]

4

4

-

-

4

4

15

16

II[/b]

26

10

6

1

22

9

38

29

III[/b]

91

43

10

13

96

36

124

95

IV[/b]

95

84

11

14

100

84

200

195

V[/b]

126

128

21

18

125

126

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty