24 sierpnia 2014 roku weszło w życie nowe prawo. Za jego sprawą każdy, kto przynajmniej od trzech lat posiada prawo jazdy kategorii B, może zająć miejsce za kierownicą motocykla – pod warunkiem, że jego silnik ma do 125 ccm pojemności i nie rozwija więcej niż 15 KM.
Nowe regulacje zmieniły spojrzenie Polaków na jednoślady. Sprzedaż motorowerów drastycznie spadła. Towarzyszyły im potężne wzrosty sprzedaży w segmencie motocykli z silnikami do 125 ccm – zarówno nowych, jak i używanych. To zmiana na lepsze. Mocniejsze 125-tki lepiej sprawdzają się w ruchu miejskim od skuterów, ich większe koła skuteczniej wybierają nierówności, a bardziej rozbudowane hamulce zapewniają krótsze drogi hamowania.
Korzyści płynące z eksploatacji lekkiego motocykla są ewidentne. Jednocylindrowe silniki pobierają 2-3 l/100km, zwinną maszyną można sprawnie przecisnąć się nawet przez największy korek, miejsce do parkowania znajdujemy błyskawicznie i nie musimy uiszczać opłaty za parkowanie. Jak by tego było mało, prosta konstrukcja maszyn przekłada się na niskie koszty opieki serwisowej, przegląd techniczny kosztuje 63 zł, a przy pełnych zniżkach za roczne OC dla jednośladu nie zapłacimy nawet 100 zł.
Zmianę przepisów krytykowali m.in. policjanci oraz przedstawiciele Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. W ich ocenie pomysł był ryzykowny, gdyż jazda nawet słabym i lekkim motocyklem istotnie różni się od prowadzenia samochodu, a brak odpowiedniego przeszkolenia miał przyczynić się do wzrostu liczby tragicznych wypadków.
O tym jest głośno: W Lidze Mistrzów piłkarze na dopingu? Niepokojące wyniki kontroli!
Tak się jednak nie stało. Z danych Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w okresie od stycznia do sierpnia 2014 roku doszło do 1790 wypadków z udziałem motocyklistów (w ogólnym ujęciu, bez rozróżniania klas pojemnościowych). Zginęły w nich 192 osoby, a 1885 odniosło rany. W analogicznym okresie bieżącego roku doszło do 1603 wypadków, w których zginęły 172 osoby, a 1682 doznało mniej lub bardziej poważnych obrażeń ciała. Powtórzył się więc scenariusz z wybranych krajów Europy zachodniej, gdzie również zaobserwowano spadek liczby zdarzeń z udziałem motocyklistów po ułatwieniu dostępu do jednośladów z silnikami o pojemności 125 ccm. Wzrosła natomiast liczba kolizji - z 3140 do 3272. Zmiany, po uwzględnieniu faktu, że w ciągu roku na drogach pojawiły się dziesiątki tysięcy 125-tek, nie sposób uznać za kolosalną.
Na dobrą statystykę mogą też pracować inne czynniki. Po zaostrzeniu prawa i odbieraniu praw jazdy za nadmierną prędkość wielu użytkowników mocnych jednośladów z pewnością częściej spogląda na wskazania licznika. Szum medialny wokół 125-tek mógł przypomnieć kierowcom samochodów o konieczności spoglądania w lusterka.
Wszystko wskazuje, że zmiana w przepisach była dobrym pomysłem. Pełny obraz sytuacji otrzymamy oczywiście po kilku pełnych sezonach. Ostateczne wyniki będą uzależnione od wielu czynników - chociażby pogody. Upalny sierpień zachęcił wiele osób do przesiadki na dwa koła. Wyraźnie widać to w statystykach. W sierpniu br. roku doszło do 398 wypadków z udziałem motocyklistów, a w sierpniu 2014 r. do 314 zdarzeń. We wszystkich wcześniejszych miesiącach bieżącego roku liczba wypadków była niższa niż w 2014 r.
Wypadki z udziałem motocyklistów (źródło: Komenda Główna Policji)
[/b]
Miesiąc[/b] | Wypadki[/b] | Zabici*[/b] | Ranni*[/b] | Kolizje[/b] | ||||
2014[/b] | 2015[/b] | 2014[/b] | 2015[/b] | 2014[/b] | 2015[/b] | 2014[/b] | 2015[/b] | |
I[/b] | 9 | 10 | - | - | 10 | 11 | 29 | 31 |
II[/b] | 52 | 23 | 8 | 4 | 51 | 19 | 70 | 56 |
III[/b] | 185 | 101 | 22 | 19 | 180 | 92 | 302 | 215 |
IV[/b] | 233 | 215 | 22 | 28 | 247 | 242 | 437 | 437 |
V[/b] | 287 | 262 | 33 | 30 | 293 | 261 | 512 | 554 |
VI[/b] | 362 | 296 | 38 | 29 | 382 | 303 | 609 | 638 |
VII[/b] | 348 | 298 | 37 | 22 | 389 | 313 | 631 | 609 |
VIII[/b] | 314 | 398 | 32 | 40 | 333 | 441 | 550 | 732 |
Razem[/b] | 1 790[/b] | 1 603[/b] | 192[/b] | 172[/b] | 1 885[/b] | 1 682[/b] | 3 140[/b] | 3 272[/b] |
* wszystkie ofiary
Sprawcy motocykliści [/b](źródło: Komenda Główna Policji)[/b] Miesiąc[/b] Wypadki[/b] Zabici[/b] Ranni[/b] Kolizje[/b] 2014[/b] 2015[/b] 2014[/b] 2015[/b] 2014[/b] 2015[/b] 2014[/b] 2015[/b] I[/b] 4 4 - - 4 4 15 16 II[/b] 26 10 6 1 22 9 38 29 III[/b] 91 43 10 13 96 36 124 95 IV[/b] 95 84 11 14 100 84 200 195 V[/b] 126 128 21 18 125 126
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?