Wilgoć w samochodzie

Porady / Eksploatacja

Autor: Maciej Rzońca

Liczba odwiedzin: 33135

Każda pora roku niesie zmotoryzowanym specyficzne problemy, o których warto pamiętać, aby uniknšć przykrych niespodzianek w trakcie jazdy.

Każda pora roku niesie zmotoryzowanym specyficzne problemy, o których warto pamiętać, aby uniknąć przykrych niespodzianek w trakcie jazdy.

 

Jesień i zima charakteryzują się – z punktu widzenia kierowcy – sporymi, dobowymi różnicami temperatur (wraz z przymrozkami) oraz częstymi opadami deszczu czy śniegu. W rezultacie wewnątrz samochodu gromadzi się zdecydowanie więcej wilgoci, która jest m. in. przyczyną zaparowania lub oszronienia szyb oraz może spowodować kłopoty z uruchomieniem silnika.

Woda do środka pojazdu dostaje się na butach, przemoczonym ubraniu (czy też parasolu), podczas wsiadania i wysiadania w trakcie deszczu, przez zużyte uszczelki drzwi i klapy bagażnika, a także w trakcie oddychania. Nie da się jej więc zupełnie pozbyć, ale można Para wodna i szron na szybach mogą doprowadzić nawet do wypadku. znacznie ograniczyć jej ilość.

Warto wiedzieć, że filtry kabinowe pochłaniają zanieczyszczenia, ale mogą gromadzić też sporą ilość wilgoci. Jeśli więc nie były od dawna wymieniane lub zostały włączone po dłuższym czasie, to dmuchawa będzie tłoczyła do środka powietrze z dużą ilością pary wodnej. Mnóstwo wody potrafią zgromadzić też tapicerka, wykładzina podłogowa, podsufitki i dywaniki.

 

Przejrzyste szyby

 

Podstawowa „broń” kierowcy, to sprawny układ klimatyzacji i/lub wentylacji samochodu oraz ogrzewania tylnej i przedniej (jeśli jest) szyby. Niestety, o ile nie parkujemy auta w ciepłym garażu, aż do wiosny musimy planować rozpoczęcie jazdy samochodem chociażby o kilka minut wcześniej niż do tej pory. Właśnie po to, by ruszać, gdy para wodna czy szron całkowicie znikną z szyb. Nie wszyscy kierowcy chcą pamiętać, że jazda w „wychuchanym” kółkiem na przedniej szybie może zakończyć się mandatem, o możliwości spowodowania wypadku nie wspominając.

Ogrzewanie wnętrza warto wspomóc mocnym nadmuchem powietrza na przednią szybę, ale pod warunkiem, że nie jest to zimne powietrze z dużą ilością wilgoci, a więc z zewnątrz. Pod tym względem uprzywilejowane są auta z klimatyzacją, która ze swej natury osusza powietrze. W pojazdach z automatyczną klimatyzacją, która pozostaje włączona przez cały rok, praktycznie nie występuje roszenie szyb. Natomiast przy klimatyzacji manualnej na początek trzeba nieco mocniej podkręcić ogrzewanie.

Dobrą praktyką jest wymiana na okres jesienno-zimowy dywaników welurowych na gumowe, wcześniej dobrze osuszając wykładzinę podłogową. Z gumowych korytek po prostu łatwo pozbyć się wody. Wsiadając do samochodu dobrze jest – o ile to możliwe – wkładać do bagażnika przemoczoną kurtkę czy parasol. Jeśli natomiast samochód parkuje na noc w garażu, dobrze jest pozostawić lekko uchylone szyby.

W sukurs kierowcom przyszedł też przemysł chemiczny, który oferuje specjalne preparaty. Po ich użyciu na powierzchni szyby tworzy się specjalna powłoka (tzw. hydrofobowa), która zapobiega zaparowaniu szyb. Są też środki chemiczne, które stosuje się, by ochronić przed nadmiarem wilgoci tapicerkę, fotele czy podsufitkę.

 

Lepiej do pełna

 

Woda gromadzi się nie tylko w kabinie. Bardzo wrażliwym miejscem jest zbiornik paliwa, gdzie woda zbiera się wskutek kondensacji pary wodnej na zimnych ściankach. Obowiązuje tu zasada - im bardziej pusty bak, tym łatwiej i więcej wody się tam zgromadzi. W rezultacie możemy mieć kłopot z rozruchem silnika lub nierówną jego pracą. Rozwiązaniem jest tankowanie w miarę możliwości „pod korek” i używanie dodatków chemicznych dolewanych do paliwa, które pomagają wchłonąć znajdującą się w zbiorniku paliwa wody.

Warto też pamiętać, że przyczyną kłopotów z porannym uruchomieniem silnika mogą być też zawilgocone przewody instalacji elektrycznej.

Na koniec, warto wspomnieć o dobrym, chociaż nieco kosztownym rozwiązaniu, którym jest tzw. podgrzewacz parkingowy (postojowy). Urządzenie to wymyślono w mroźnej Skandynawii specjalnie dla samochodów parkujących na ulicy. O ile starsze modele wymagały podłączenia do domowej instalacji elektrycznej (co jest z wielu względów uciążliwe lub niemożliwe), to najnowsze bazują na zupełnie nowej koncepcji. Mają one bowiem własne, niewielkich rozmiarów i mocy silniczki spalinowe zasilane paliwem z samochodowego zbiornika. Nie potrzebują kluczyków w stacyjce czy podłączenia do akumulatora, a uruchamiane są za pomocą pilota lub programatora czasowego. W rezultacie, po nocnych przymrozkach wsiadamy do wysuszonego i ogrzanego pojazdu, a podgrzany przy okazji silnik samochodu nie powinien sprawić problemów z uruchomieniem. Cena takiego urządzenia waha się w okolicach 5 tys. zł.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Krystianek
    • W tej koncowce wystarczylo wspomniec nazwe tego urzadzenia, co niektorym by pomoglo przy przeszukiwaniu ofert kupna samochodu. To urzadzenie sie nazywa chyba WEBASTO.
    • Jarecki
    • Autor artykułu piesze "Niestety, o ile nie parkujemy auta w ciepłym garażu..." -ja na szczęście mam garaż przewiewny nieogrzewany i innego nie chcę -zgodnie z regułą van Hoffa (nie wiem czy nie przekęciłem nazwiska) każda reakcja chemiczna-również reakcja utleniania (korozja)-przy zmianie temperatury o 10-stopni przebiega 2 razy szybciej- i nie oszukujmy się po kilku-kilkunastu latach eksploatacji korozja występuje w mniejszym lub większym stopniu w każdym aucie a w autach garażowanych zimą w ogrzewanych garażach szczególnie jest to zauważalne (praw fizyki i chemii nie zmienimy).
    • Jarecki
    • Jeśli chodzi o przeciekające uszczeliki w drzwiach i w bagażniku -to czasem wystarczy taką uszczelkę spryskać silikonem w sprayu lub posmarować wazeliną techniczną i przeciek zlikwidowany (zimą zapobiegniemy w ten sposób również przymarzaniu uszczelek drzwiowych i uszczelek bagażnika).
    • marcel
    • Jest jeszcze aspekt uszkodzeń nagrzewnicy powietrza, który poruszałem przy innej okazji, więc zacytuję sam siebie:
    • marcel
    • Warto dodać, że jedną z najczęstszych przyczyn intensywnego parowania szyb jest uszkodzenie radiatora nagrzewnicy. Jeśli wietrzenie, wymiana filtra i suszenie wnętrza auta nie pomagają to zapewne doszło do uszkodzenia(zamrożenia lub korozji) radiatora. Najłatwiej to sprawdzić po ubytku płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym. Ostatnia zima zwłaszcza na pomorzu spowodowała lawinę usterek układów chłodzenia/ogrzewania.
    • Komentarz usunięty
    • JasiekRadom
    • Wystarczy stosować to: http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=374524 Sam ciągle używam i mam spokój z wilgocią
    • dawid (gość)
    • A ja kupiłem na Allegro pochłaniacz wilgoci Clear View i jest tera ok. Samochód pod chmurką a rano szyby czyste. Mogę polecić z czystym sumieniem. Koszt niewielki i nie trzeba machać ścierką podczas jazdy.

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!