Woda w układzie paliwowym. Co jest powodem i jak ją usunąć?

Wojciech Frelichowski
Okres jesienno-zimowy to ciężka próba dla układu paliwowego. Gromadzona w nim wilgoć potrafi unieruchomić pojazd i jest przyczyną korozji.Fot. Archiwum
Okres jesienno-zimowy to ciężka próba dla układu paliwowego. Gromadzona w nim wilgoć potrafi unieruchomić pojazd i jest przyczyną korozji.Fot. Archiwum
Okres jesienno-zimowy to ciężka próba dla układu paliwowego. Gromadzona w nim wilgoć potrafi unieruchomić pojazd i jest przyczyną korozji.

Niemal każdy kierowca przynajmniej słyszał o zjawisku zwanym "woda w paliwie". Przy czym nie chodzi tutaj o tzw. chrzczone paliwo, które sprzedają nieuczciwi właściciele stacji paliw, ale o wodę, którą zbiera się w układzie paliwowym.

Zaglądamy do baku

Zbiornik paliwa to główny element samochodu, w którym gromadzi się woda. Ale skąd się ona tam bierze, skoro to baku wlewamy tylko paliwo? Otóż przestrzeń zbiornika wypełnia powietrze, które w wyniku zmian temperatury skrapla się i powstaje wilgoć. W mniejszym stopniu dotyczy to zbiorników z tworzywa sztucznego, ale w tych klasycznych, blaszanych jest to czasem poważny problem. Blaszane ścianki zbiornika paliwa nagrzewają się i schładzają nawet zimą. To idealne warunki, aby od wewnętrznej strony zbiornika pojawiła się wilgoć.

Jeśli w baku jest dużo paliwa, to wilgoć nie ma zbyt wiele miejsca, aby się ujawnić. Jednak kiedy użytkownik auta notorycznie jeździ z prawie pustym bakiem (co w przypadku posiadaczy aut z silnikami zasilanymi LPG jest częstym zjawiskiem) wówczas wilgoć, czyli po prostu woda zanieczyszcza paliwo. Powstaje wtedy mieszanka, która ma zły wpływ na cały układ paliwowy. Woda w paliwie jest problemem dla każdego typu silnika, także dla tego zasilanego autogazem, bo przecież zanim nastąpi przełączenie na LPG, motor przez jakiś czas pracuje na benzynie.

Awarie układu

Czym grozi woda zawarta w paliwie? W najlepszym razie korozją układu paliwowego. Woda jest cięższa od paliwa i dlatego zbiera się zawsze na dnie baku. To z kolei sprzyja korozji zbiornika. Ale woda zawarta w paliwie może mieć również wpływ na korozję przewodów paliwowych, pompy paliwa oraz wtryskiwaczy. Ponadto zarówno benzyna, jak i olej napędowy smarują pompę paliwa. Jeśli w paliwie jest woda te właściwości ulegają redukcji.

Kwestia smarowania pompy paliwa jest szczególnie istotna w przypadku aut z silnikami na LPG. Pomimo zasilania silnika gazem, pompa i tak najczęściej pracuje przepompowując benzynę. Jeżeli w baku benzyny jest mało, to pompa może czasem zasysać powietrze i w ten sposób ulec zatarciu. Ponadto pompa paliwa, jaki i wtryskiwacze mogą ulec uszkodzeniu w wyniku zassania drobinek rdzy ze zbiornika paliwa.

Problemy zimą

Woda zawarta w paliwie może skutecznie unieruchomić samochód szczególnie zimą. Jeżeli wody w układzie paliwowym jest dużo, to już przy niewielkich przymrozkach w filtrze i przewodach mogą utworzyć się korki lodowe, które zablokują przepływ paliwa. Pół biedy, gdy taki korek powstanie na filtrze paliwa. Wówczas aby uruchomić silnik wystarczy wymienić tylko ten element. Jeśli kryształki lodu zatkają przewód paliwowy, wówczas ratunkiem jest tylko odholowanie auta do jakiegoś pomieszczenia, w którym panuje temperatura powyżej zera. Zimowe problemy z wilgocią w układzie paliwowym dotyczą także użytkowników samochodów z silnikami wysokoprężnymi.

[page_break]

Sposoby na wodę w paliwie

Okres jesienno-zimowy to ciężka próba dla układu paliwowego. Gromadzona w nim wilgoć potrafi unieruchomić pojazd i jest przyczyną korozji.Fot. Archi
Okres jesienno-zimowy to ciężka próba dla układu paliwowego. Gromadzona w nim wilgoć potrafi unieruchomić pojazd i jest przyczyną korozji.

Fot. Archiwum

Najprostszym sposobem, który zapobiega powstawaniu wilgoci w układzie paliwowym jest w miarę regularne tankowanie zbiornika do pełna. Jeśli benzyny lub oleju napędowego w baku jest dużo, to tym samym jest mniej przestrzeni dla powietrza. Sprawdzoną metodą jest także dolewanie co jakiś czas do baku zwykłego denaturatu, który dzięki zawartości spirytusu skutecznie absorbuje wodę. Na typową pojemność baku (ok. 50 litrów) wystarczy pół litra tej substancji.

Denaturat nie spełni jednak swojego zadania w przypadku oleju napędowego. Tu trzeba sięgnąć po specjalistyczne środki wypierające wilgoć z układu paliwowego. Są one do nabycia niemal na każdej stacji paliw. Tego typu preparaty są także przeznaczone dla samochodów z silnikami benzynowymi. Oprócz właściwości higroskopijnych takie dodatki smarują także elementy układu paliwowego.

Są również specyfiki przeznaczone do silników zasilanych autogazem. Producenci takich preparatów informują, że działają one zarówno ogólnie na układ paliwowy (w tym na wtryskiwacze benzyny) oraz na komory spalania wraz z ich poszczególnymi elementami. Części te pracują w wyższych temperaturach i z mniejszym smarowaniem. Specjalne dodatki mają temu zaradzić.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty