Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Wolniej w obszarze zabudowanym. Co z projektem zmian?

Data publikacji: Autor: (mm)

Fot. Wojciech Gadomski W Europie tylko w Polsce obowiązuje inne ograniczenie w dzień i w nocy w obszarze zabudowanym. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa miało wprowadzić zmiany w tej kwestii.

Obecnie poruszając się po obszarze zabudowanym, musimy przestrzegać limitu prędkości 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej. Ustawodawca dodatkowo podniósł dopuszczalną prędkość do 60 km/h, jeśli poruszamy się po obszarze zabudowanym nocą, między godzinami 23.00 a 5.00.  

W projekcie resortu infrastruktury przy okazji nowelizacji prawa dotycząca m.in. spraw okręgowych stacji kontroli pojazdów wpisano zapis ujednolicający prędkość w obszarze zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Nad dokumentem trwają prace w resorcie, ale zanim trafił on do konsultacji publicznych, wycofano się z pomysłu ujednolicenia prędkości. To nie pierwsza próba zmian. Przypomnijmy, że trzy lata temu zastanawiali się nad tym posłowie z Komisji Infrastruktury.

Redakcja poleca:

Najpopularniejsze używane auta za 10-20 tys. zł
Prawo jazdy. Jakie zmiany w 2018 roku?
Przegląd samochodu przed zimą

Skąd limit 50 km/h? To właśnie po przekroczeniu tej prędkości znacznie rośnie prawdopodobieństwo, że przy zderzeniu z pieszym zostanie on zabity. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że biorąc pod uwagę tolerancję pomiarową wynoszącą 10 km/h, realna prędkość pojazdów w nocy to blisko 70 km/h.

Od 18 maja 2015 roku kierowca po przekroczeniu dozwolonej prędkości w obszarze zabudowanym o minimum 50 km/h, traci prawo jazdy na okres trzech miesięcy. Zostaje ono odebrane bezpośrednio przez kontrolującego policjanta na drodze. Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, 3 miesięczny okres będzie przedłużony do 6 miesięcy. W przypadku ponownego prowadzenia pojazdu w przedłużonym okresie, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem. Po cofnięciu uprawnień kierowca będzie musiał ponownie zdać egzamin.

Zobacz także: Ford Ka+ w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Prędkość? (gość)

    O bezpieczeństwie nie świadczy tylko prędkość ale: - stan techniczny pojazdu - generacja pojazdu - stan techniczny nawierzchni - brak chodników - brak obwodnic i dróg szybkiego ruchu

  • L.M (gość)

    W Niemczech w mieście nie tylko jeździ się 50/h.czesto są ograniczenia do 30/h.za przekroczenie o 20 km/h są większe kary niż o przekroczenie prędkości o 100 na autostradzie.jednak tam jest inna kultura jazdy.tam użytkownik drogi szanuje innych. Przestrzega przepisów i zwalnia gdy tak stanowią znaki. ...w Polsce natomiast kultury jazdy jest brak.kazdy każdemu utrudnia. I jeżeli nie nauczymy się być życzliwości dla innych użytkowników dróg i nie nauczymy się przestrzegać przepisów to jakie by nie były ograniczenia prędkości my Polacy i tak ich nie będziemy przestrzegać. Zatem trzeba najpierw zmienić ludzka mentalność. Oczywiście trzeba też włączyć myślenie a tego nam Polakom na drodze brakuje

  • Janusz (gość)

    @ L.M. W Niemczech są darmowe autostrady w dużej ilości i to jest coś, co znacząco różni ten kraj od Polski. Jeżeli w godzinę pokonam 100 km to potem po pipidówie mogę sobie pyrkać. W polsce jadąc 100km jadę przez same pipidówy. Autostrady płatne niestosownie do sytuacji materialnej wielu. Ograniczenie do 50 niekiedy jest niewystarczające, ale w wielu przypadkach (jak Klecińska we Wrocławiu gdzie jest 60 i droga 2 pasmowa z rozdzielonymi pasami ruchu) jest baaardzo przesadzone. Korki powodują, że realna średnia prędkość na przykład we Wrocławiu spada do hmm.. 20km/h? Tego nie da się już obniżyć. O 2:00 am jest tylu pieszych, że naprawdę warto bić pianę o te 10km/h. Gdyby każdy w tych godzinach jeździł nawet góra 80/h to by problemu nie było. Tylko że się ktoś wyłamie, i to nie o + 20km/h tylko dużo bardziej. I tem mały procent kierowców robi statystyki.

  • roman (gość)

    podniescie dozwolona zawartosc alkoholu worganizmie tak ja w niemczech do 0.5 promila i wtedy rozmawiajmy o ograniczeniu predkosci w miescie

  • Seb (gość)

    prosze nie pisac ze autostrady sa za darmo tu w niemczech ,jest wliczony w paliwo ktore kupujemy ,tylk nie placa ci co przejezdzaja przez niemcy chyba ze kupuje paliwo czesciowo w Polsce jest wliczone w paliwo i na bramkach pobierane podwojnie i to nie malo jak mialbym korzystac codziennie z autostrad w Polsce to zabraklo by pensji ,

  • ck' emeryt (gość)

    ??????

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.