Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wpadki producentów podczas testów Euro NCAP

Wojciech Frelichowski
W tym roku mija 20 lat od powstania Euro NCAP. W tym czasie organizacja ta w testach zderzeniowych sprawdziła kilka tysięcy samochodów. Część z nich zaliczyły sporą wpadkę.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme - Europejski program oceny nowych samochodów) powołano do życia w 1997 roku. To niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów sponsorowana przez niezależne organizacje, a wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Jej głównym celem było i jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Co ważne, Euro NCAP do swoich testów zderzeniowych kupuje auta za własne pieniądze z losowo wybranych punktów sprzedaży danej marki. Są to zatem zwykłe, seryjne auta trafiające do masowej sprzedaży.

Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacjizderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. W zderzeniu ze słupemauto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.

fot. EuroNCAP
fot. EuroNCAP

W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP. Piątą gwiazdkę wprowadzono w 1999 roku i początkowo uważano, że jej zdobycie w teście zderzenia czołowego jest niemożliwe. Dziś wynik 5-gwiazdkowy nikogo nie dziwi, zdobywa je coraz więcej samochodów także z niższych klas. Ciekawostką jest przekreślona gwiazdka. Oznacza ona wykryte w trakcie testu poważne wady konstrukcyjne auta pogarszające poziom bezpieczeństwa, tworząc realne zagrożenie dla życia kierowcy bądź pasażerów.

Na przestrzeni lat zmieniały się przepisy oraz standardy dotyczące bezpieczeństwa. Były one oczywiście uwzględnianie w testach Euro NCAP. Dlatego też nie można porównywać wyników testów sprzed 20, czy 15 lat z obecnymi. Tym niemniej w swoim czasie stanowiły one wyznacznik poziomu bezpieczeństwa samochodów. Sprawdziliśmy, jakie modele w ciągu 20 lat zaliczyły nieoczekiwane potknięcia skutkujące małą liczbą gwizdek Euro NCAP.

Warto zauważyć, że najwięcej aut miało problem z zaliczeniem testów zderzeniowych tuż po ich wprowadzeniu. Na przestrzeni lat producenci zadbali o solidność pojazdów, których sztywne struktury wokół przedziałów pasażerskich przestały odkształcać się pod wpływem uderzeń, tworząc swoistą "strefę życia". Wzbogaceniu uległo też wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Niegdyś opcjonalne w wielu autach poduszki powietrzne czy napinacze pasów są już standardem. Nie jest też tajemnicą, że auta zaczęły też być projektowane pod kątem wymagań, przed jakimi stawiają je testy zderzeniowe. Pokłosiem zmian w ostatnich latach jest popularyzacja programowanych przez kierowcę ograniczników prędkości, systemów rozpoznawania znaków czy procedur awaryjnego hamowania po wykryciu pieszego lub innego pojazdu na kursie kolizyjnym.

Zobacz także: Citroën C3 w naszym teście

Video: materiał informacyjny marki Citroën

Polecamy. Co oferuje Kia Picanto?

1997


fot. EuroNCAP
fot. EuroNCAP

Rover 100 - jedna gwiazdka

wyposażenie: poduszka kierowcy

Test wykazał ogólną niestabilność przedziału pasażerskiego i jego podatność na odkształcenia. Przy zderzeniu czołowym na poważne obrażenia narażona została głowa i kolana kierowcy. Natomiast podczas zderzenia bocznego obrażenia klatki piersiowej i brzucha były większe niż te, które dopuszczały ówczesne normy. Generalnie - nadwozie uległo poważnemu zniszczeniu.

Saab 900 - jedna gwiazdka i jedna gwiazdka skreślona
wyposażenie: dwa airbragi

Zdawałoby się, że masywny Saab 900 przejdzie test z dobrym wynikiem. Tymczasem w zderzeniu czołowym kabina została poważnie naruszona, także z niebezpiecznym przemieszczeniem przegrody silnikowej. Oznaczałoby to poważne obrażenia osób siedzących z przodu. W komentarzu po teście napisano, że sztywne struktury karoserii prawdopodobnie uderzyłyby w kolana kierowcy, powodując znaczne ryzyko urazu kolan, ud i miednicy. Z kolei w zderzeniu bocznym negatywnie oceniono ochronę klatki piersiowej pasażerów.

Rover 600 - jedna gwiazdka i jedna gwiazdka skreślona
wyposażenie: poduszka kierowcy

Test zderzeniowy pokazał, że kabina Rover 600 tylko w nikłym stopniu zabezpiecza pasażerów. Podczas uderzenia czołowego kierowca został narażony na zagrażające życiu urazy klatki piersiowej oraz brzucha. Poza słabymi strukturami przedziału pasażerskiego zagrożeniem dla kierowcy była kierownica, która została przesunięta do tyłu. Mówiąc prościej - wpadła do kabiny. To wtargnięcie skutkowało dodatkowymi obrażeniami kierowcy w postaci urazów twarzy, a także kolan i miednicy.


fot. Newspress
fot. Newspress

Citroen Xantia - jedna gwiazdka i jedna gwiazdka skreślona

wyposażenie: poduszka kierowcy

W raporcie pozderzeniowym zwrócono uwagę na słabą ochronę głowy i klatki piersiowej kierowcy podczas zderzenia bocznego. Te same części ciała były zagrożone w przypadku zderzenia czołowego, a dodatkowo jeszcze słabo chronione były kolana, uda i miednica. Ponadto do kabiny wpadły pedały. W teście uderzenia bocznego kierowca uderzył głową w słupek między przednimi i tylnymi drzwiami. Jednym słowem - kierowca odniósł obrażenia zagrażające życiu.


fot. BMW
fot. BMW

BMW 3 E36 - jedna gwiazdka, jedna gwiazdka skreślona

wyposażenie: poduszka kierowcy, napinacze pasów

Podczas zderzenia czołowego poważnemu naruszeniu uległa kabina, a kierowca odniósł zagrażający życiu uraz klatki piersiowej. Ponadto kierownica została przesunięta do tyłu, stwarzając dalsze ryzyko obrażeń. Dodatkowo sztywne elementy w dolnej części nadwozia stwarzały ryzyko poważnego urazu kolan, ud i miednicy kierowcy. Także test zderzenia bocznego wykazał, że kierowca odniósłby poważne obrażenia.

1998

Mitsubishi Lancer - jedna gwiazdka, jedna gwiazdka skreślona
wyposażenie: poduszka kierowcy

Samochód zapewnia słabą ochronę klatki piersiowej kierowcy w teście uderzenia bocznego. Także w zderzeniu czołowym struktura nadwozia tego modelu okazała się niestabilna (m.in. pękła podłoga). Specjaliści Euro NCAP podkreślili za to, że ochrona pieszych była nieco powyżej średniej.


fot. Newspress
fot. Newspress

Suzuki Baleno - jedna gwiazdka, jedna gwiazdka skreślona

wyposażenie: brak

W zderzeniu czołowym kierowca prawdopodobnie poniósłby poważne obrażenia głowy. Z kolei w zderzeniu bocznym ryzykowałby ciężkie obrażenia klatki piersiowej, dlatego druga gwiazdka w ocenie końcowej została skreślona. Specjaliści Euro NCAP napisali w raporcie końcowym, że Baleno nie sprostałby wymaganiom stawianym pojazdom w przypadku zderzeń bocznych.

Hyundai Accent - jedna gwiazdka, jedna gwiazdka skreślona
wyposażenie: poduszka kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa

19 lat temu Akcent zarobił dwie gwiazdki, ale ostatnia gwiazdka została skreślona za niedopuszczalnie wysokie ryzyko urazu klatki piersiowej w przypadku zderzenia bocznego. Ale jednocześnie Accent wypadł zaskakująco dobrze za ochronę pieszych. Była to m.in. zasługa elastycznego zderzaka przedniego

1999

Nissan Almera - jedna gwiazdka, jedna gwiazdka skreślona
wyposażenie: poduszka kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa

Auto otrzymało dwie gwiazdki, ale jedną przekreślono, bo test zderzenia bocznego wykazał niedopuszczalnie wysokie ryzyko urazu klatki piersiowej kierowcy. Z kolei podczas zderzenia czołowego deformacje kabiny narażały kierowcę, a także pasażerów na duże ryzyko obrażeń. Co gorsza, w trakcie testu nastąpiła poważna awaria pasów bezpieczeństwa.[page_break]

2000


fot. Fiat
fot. Fiat

Fiat Seicento - jedna gwiazdka, jedna gwiazdka skreślona

wyposażenie: brak

Seicento źle wypadło zarówno w teście zderzenia czołowego, jak i bocznego. W tym drugim wykazano, że kierowca mógł odnieść poważne obrażenia brzucha zagrażające życiu. Co ciekawe, roczne dziecko foteliku miało odpowiednie zabezpieczenia, ale dziecko w wieku 3 lat, także siedzące w foteliku, było już narażone na obrażenia.

2003

Kia Carnival - dwie gwiazdki
wyposażenie: dwie poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa.

W przypadku zderzenia czołowego kierowca ryzykował urazy głowy, klatki piersiowej i nóg, zaś pasażer siedzący z przodu urazy klatki piersiowej. W teście głowa kierowcy i klatka piersiowa uderzyły w kierownicę. Z kolei obrażenia nóg mogły spowodować pedały, które w w wyniku uderzenia wpadły do kabiny. Podkreślono jednak, że odpowiednio zabezpieczone dziecko siedzące w foteliku z tyłu miało duże szanse wyjść z kolizji bez szwanku.

2005


fot. Newspress
fot. Newspress

Chevrolet Matiz - dwie gwiazdki, jedna gwiazdka skreślona

wyposażenie: dwa airbragi, napinacze pasów bezpieczeństwa, Isofix z tyłu.

W teście zderzenia czołowego wykazano, iż kierowca, jak i siedzący obok pasażer, mogli odnieść poważne urazy nóg (kolana i uda). Z kolei w teście zderzenia bocznego obrażenia klatki piersiowej kierowcy mogły zagrażać jego życiu. Choć auto było wyposażone w system mocowania fotelika dziecięcego Isofix na tylnym siedzeniu, to jednak oceniono, że nie był on dostatecznie dobrze oznakowany, aby spełnić wymagania Euro NCAP.

2006


fot. Chevrolet
fot. Chevrolet

Chevrolet Aveo - jedna gwiazdka, jedna gwiazdka skreślona

wyposażenie: cztery airbagi, napinacze pasów bezpieczeństwa, Isofix z tyłu.

Lista uszkodzeń po zderzeniu czołowym: nadwozie uległo odkształceniu na spawach, przesunięcie słupków A, kierownica wpadła do kabiny. Dlatego kierowca odniósłby poważne urazy klatki piersiowej. Natomiast potencjalne zagrożenie dla kolan i kości udowych stanowiły elementy deski rozdzielczej. Jako złe oceniono oznaczenie przełącznika dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera. Także obecność kotwiczeń Isofix w tylnych siedzeniach nie była wyraźnie wskazana.

2007

Chrysler Voyager - jedna gwiazdka, jedna gwiazdka przekreślona
wyposażenie: cztery airbagi, napinacze pasów bezpieczeństwa, Isofix z tyłu.

Ceniony za funkcjonalność minivan nie zyskał przychylnych opinii Euro NCAP. Eksperci tej organizacji zwrócili uwagę, że Voyager w wersji dla ruchu prawostronnego na w opcji poduszkę kolanową dla kierowcy, podczas gdy wersja dla ruchu lewostronnego nie ma jej w ofercie. Ale w obu wersjach w trakcie testu zderzenia czołowego klatka piersiowa kierowcy uderzyła kierownicę, co niosło za sobą poważne urazy wewnętrzne. Zaś elementy deski rozdzielczej stanowią potencjalne zagrożenie dla kolan kierowcy. Ponadto pojazd wypadł słabo przy zderzeniu bocznym. Powód? Kurtyna powietrzna nie rozlokowała się zgodnie z planem.[page_break]2008


fot. Nissan
fot. Nissan

Nissan Navara - jedna gwiazdka przekreślona

wyposażenie: dwa airbagi, napinacze pasów bezpieczeństwa

W komentarzu pozderzeniowym to auto poddano mocnej krytyce. Kabina Navary okazała się niestabilna i nie była w stanie wytrzymać większego obciążenia. Jedna z podłużnic podwozia odpadła po zderzeniu, co mogło się skończyć zmiażdżeniem stóp kierowcy. Ponadto pedał przyspieszenia przemieścił się w głąb kabiny o ponad 20 cm. Elementy deski rozdzielczej stanowiły zagrożenie dla kolan i ud zarówno kierowcy, jak i pasażera. Ochrona klatki piersiowej kierowcy została oceniona jako słaba. Ponadto poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa były wyzwalane z opóźnieniem.


fot. Newspress
fot. Newspress

Isuzu D-Max - jedna gwiazdka i jedna gwiazdka przekreślona

wyposażenie: poduszka powietrzna kierowcy

W przypadku tego auta Euro NCAP miało następujące uwagi: słaba ochrona głowy kierowcy, elementy deski rozdzielczej powodowały ryzyko urazu kolan i ud, zarówno kierowcy, jak i pasażerów, wykazano niebezpieczeństwo nadmiernego przemieszczenia się pedału hamulca. Natomiast głowa dziecka umieszczonego w foteliku w tylnej części kabiny była narażona na potencjalny kontakt z elementami wnętrza samochodu. Ponadto obecność kotwiczeń Isofix na tylnych siedzeniach nie była wyraźnie zaznaczona.

Ford Ranger - dwie gwiazdki
wyposażenie: dwie poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa

Zderzenie czołowe wykazało przeciążenie konstrukcji i przedziału pasażerskiego. Słupek A został całkowicie złamany, a kolumna kierownicy oraz pedały wtargnęły do kabiny zagrażając nogom kierowcy. Wykryto niewystarczające ciśnienie w poduszce powietrznej, aby zapobiec zetknięciu głowy z kierownicą. Ochronę klatki piersiowej kierowcy oceniono jako słabą.

2010


fot. EuroNCAP
fot. EuroNCAP

Landwind CV9 - dwie gwiazdki

wyposażenie: dwie poduszki, napinacze pasów bezpieczeństwa

Wyniki zderzenia czołowego wykazały, iż konstrukcja przedziału pasażerskiego była na granicy jej wytrzymałości. Elementy nadwozia zostały wepchnięte do kabiny powodując poważny uraz stóp kierowcy. Struktura deski rozdzielczej stanowiła zagrożenie dla pasażerów. W teście zderzenia bocznego zagrożona była klatka piersiowa pasażerów. Ponadto otworzyły się trzy drzwi. Eksperci nie wystawili też dobrych ocen dla foteli zamontowanych w tym aucie.

2012


fot. EuroNCAP
fot. EuroNCAP

Jeep Compass - dwie gwiazdki

wyposażenie: cztery poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa

W teście zderzenia czołowego elementy deski rozdzielczej stwarzały zagrożenie uszkodzenia kolan i ud, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Auto testowano z opcjonalną boczną poduszką powietrzną. Jednak w uderzeniu bokiem okazało się, że kierowca może odnieść poważne obrażenia klatki piersiowej, nawet przy rozłożonym airbagu. Eksperci Euro NCAP mieli też zastrzeżenia do aktywnych zagłówków.

2015


fot. EuroNCAP
fot. EuroNCAP

Lancia Ypsylon - dwie gwiazdki

wyposażenie: cztery poduszki powietrzne, ESC, napinacze pasów bezpieczeństwa, Isofix

Ten model otrzymał dość dobrą ocenę jeśli chodzi o mechaniczne skutki zderzenia czołowego. Przedział pasażerski pozostał stabilny, a ochrona kolan i ud, zarówno kierowcy, jak i pasażerów była odpowiednia. Gorzej było jeśli chodzi o ochronę głowy, szyi oraz klatki piersiowej. Ponadto test zderzeniowy wykazał zagrożenie pożarowe. W przedziale silnika powstało zwarcie i nastąpiło zapalenie wyciekającego płynu hamulcowego.

2017


fot. EuroNCAP
fot. EuroNCAP

Ford Mustang - dwie gwiazdki (w 2017 r. trzy gwiazdki)

wyposażenie: cztery poduszki powietrzne, poduszka kolanowa dla kierowcy i pasażera, kurtyny boczne, napinacze pasów bezpieczeństwa, Isofix

To ostatnio jedna z większych wpadek, aczkolwiek Euro NCAP podkreśla, że testowano model sprzedawany od 2015 r. W teście zderzenia czołowego wykazano m.in. niewystarczające ciśnienie w poduszce powietrznej kierowcy oraz pasażera. Słabe okazały się także pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa. Natomiast pasażer siedzenia tylnego wsunął się pod część biodrową pasa bezpieczeństwa. Ponadto ochrona klatki piersiowej była również słabsza, ponieważ tylny pas bezpieczeństwa miał nadmiernie dużą siłę rozciągającą. W 2017 r. test Mustanga został powtórzony. Wzbogacone wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i poprawki techniczne pozwoliły na zdobycie trzech gwiazdek.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty