Wspomaganie na prąd

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Opel: Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego zdobywa coraz więcej zwolenników. Polega na tym, że silnik elektryczny połączony jest w sposób mechaniczny z wałem kierownicy wspomaga jego obrót.
Fot. Opel: Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego zdobywa coraz więcej zwolenników. Polega na tym, że silnik elektryczny połączony jest w sposób mechaniczny z wałem kierownicy wspomaga jego obrót.
Jeszcze nie tak dawno samochody popularne pozbawione były wspomagania układu kierowniczego. Teraz to wyposażenie standardowe.

 

Każdy, kto jeździł pojazdami bez wspomagania układu kierowniczego pamięta, że obracanie kołami na postoju wymagało użycia dużej siły, a w czasie jazdy było znacznie lżej. Aby zmniejszyć wysiłek kierowcy i podwyższyć komfort jazdy w samochodach stosowano wspomaganie układu kierowniczego realizowane przez układ hydrauliczny. Wybrano hydraulikę,

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

ponieważ istniały odpowiednie elementy, a technologia napędów hydraulicznych była opanowana. Układy hydrauliczne miały kilka wad: układ działał tylko wówczas, gdy pracował silnik, stale pobierał moc potrzebną do napędu pompy, składał się z wielu elementów, zajmował miejsce w komorze silnikowej i był drogi. Układ hydrauliczny nie nadawał się do współpracy z silnikami o małej mocy, w których każdy kilowat obciążenia jest ważny.

 

Obecnie hydrauliczne układy wspomagania są zastępowane układami elektrycznymi ze sterowaniem elektronicznym lub układy mieszane - elektrohydrauliczne. W układzie mieszanym pompa hydrauliczna napędzana jest silnikiem elektrycznym. Największą popularność zdobywa sobie jednak układ elektryczny, który jest prosty, lżejszy od hydraulicznego, tańszy, bezawaryjny i precyzyjny. Składa się z

Fot. Opel: Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego zdobywa coraz więcej zwolenników. Polega na tym, że silnik elektryczny połączony jest w sposób
Fot. Opel: Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego zdobywa coraz więcej zwolenników. Polega na tym, że silnik elektryczny połączony jest w sposób mechaniczny z wałem kierownicy wspomaga jego obrót.

silnika elektrycznego połączonego poprzez sprzęgło z przekładnią redukcyjną i wałem kierownicy. Drugą częścią są czujniki określające siłę przyłożoną do kierownicy oraz kąt skrętu.

 

Całym układem steruje komputer zbierający i analizujący sygnały płynące z czujników siły, prędkości jazdy i obciążenia silnika. Działanie układu polega na włączeniu wspomagania po wykryciu przez komputer wychylenia kierownicy z położenia neutralnego. Silnik poprzez przekładnię pomaga obracać wał kierownicy zmniejszając wysiłek kierowcy. Na postoju i podczas poruszania się z małą prędkością układ działa z pełną mocą, przy większych prędkościach wspomaganie jest wyłączane, co umożliwia utrzymanie stabilności ruchu. Co niezwykle istotne, układ przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa przez silnik o około 0,3 - 0,5 litra na 100 km, ponieważ czerpie energię elektryczną tylko wtedy, gdy jest używany. Elektroniczne sterowniki układów wspomagania umożliwiają dostosowanie siły wspomagania do prędkości jazdy samochodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty