Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wybieramy opony zimowe - ich rozmiar ma kluczowe znaczenie

DKO
Wybierając opony zimowe, zawsze należy kupować ogumienie w rozmiarze zalecanym przez producenta
Wybierając opony zimowe, zawsze należy kupować ogumienie w rozmiarze zalecanym przez producenta
Prawidłowy dobór opon do konkretnego samochodu jest bardzo istotny i nie możemy sobie pozwolić na odstępstwa od dokładnych wytycznych producenta samochodu. Konsekwencje złego dopasowania mogą objawiać się nieprawidłowym działaniem auta i wpływać na bezpieczeństwo jazdy.

Jednym z podstawowych kryteriów doboru ogumienia jest ich ściśle zdefiniowany rozmiar. Nieprawidłowo dopasowany może skutkować wysyłaniem błędnych informacji do elektronicznych systemów bezpieczeństwa ABS, ESP, ASR, TCS, zmianą geometrii zawieszenia, układu kierowniczego lub uszkodzeniem nadwozia.

- Znalezienie informacji o prawidłowym rozmiarze jest proste i możliwe do sprawdzenia przez każdego kierowcę. Najprostszym sposobem jest weryfikacja rozmiaru na oponach na których aktualnie jeździmy. Umiejscowiony on jest na boku opony i zawsze ma ten sam format np. 195/65R15; gdzie 195 oznacza szerokość, 65 profil a 15 średnicę felgi – mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl. - Metoda ta jest dobra tylko wówczas, gdy mamy stuprocentową pewność, że na takich oponach nasz samochód wyjechał z fabryki bądź z autoryzowanego serwisu – dodaje Jan Frączak. Szerokość opony podawana jest w milimetrach, profil to odsetek szerokości, a średnica felgi jest podawana w calach.

Jeśli nie jesteśmy pierwszym właścicielem auta powinniśmy kierować się zasadą ograniczonego zaufania i samemu sprawdzić, w jakim rozmiarze kupić opony. Również w tym przypadku jest to proste. Informacje te zawarte są w książce obsługowej i instrukcji obsługi oraz często na naklejce fabrycznej umieszczonej we wnęce drzwi kierowcy, na klapce wlewu paliwa lub wnęce bagażnika.

Większość producentów samochodów do jednego modelu auta homologuje kilka rozmiarów felg, a co za tym idzie także opon. Dlatego, jeżeli wciąż mamy wątpliwości, jaki rozmiar opon pasuje do samochodu możemy zwrócić się z takim zapytaniem do autoryzowanego dealera.

Oprócz rozmiaru opony bardzo ważne są jeszcze dwa inne parametry: indeksy prędkości i nośności. Niedopuszczalne jest, ze względu bezpieczeństwa na przekraczanie tych wartości, ponieważ może mieć to bezpośredni wpływ na zmianę parametrów technicznych opon, a w niektórych przypadkach również ich mechanicznego uszkodzenia. Przy okazji wymiany kompletu opon trzeba również sprawdzić poziom ciśnienia i odpowiednie wyważenie kół, aby optymalnie spełniały one swoją rolę pod kątem bezpieczeństwa i kontroli nad pojazdem w trudnych warunkach.

Jak sprawdzić wiek opony?

"Wiek" opony można odczytać z jej numeru DOT. Na boku każdej opony wygrawerowane są litery DOT potwierdzające, że opona spełnia warunki normy amerykańskiej, zaś po nich następuje ciąg znaków literowych i cyfrowych (11 lub 12 znaków), z których ostatnie 3 znaki (do 2000 r.) lub ostatnie 4 znaki (po 2000 r.) oznaczają tydzień i rok produkcji opony. Przykładowo 2409 oznacza, iż oponę wyprodukowano w 24 tygodniu 2009 roku.

Wielu kierowców kupując nowe opony zwraca uwagę na datę ich produkcji. Jeśli nie są one z bieżącego roku, to zazwyczaj proszą o wymianę, ponieważ wydaje im się, że opona z nowszą datą produkcji będzie lepsza. Stan techniczny opony zależy od wielu czynników, między innymi od warunków, w jakich jest przechowywana oraz sposobu transportu. Według wytycznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, opony przeznaczone na sprzedaż mogą być magazynowane w ściśle określonych warunkach do 3 lat od daty produkcji. Dokumentem regulującym tę kwestię jest Polska Norma PN-C94300-7. Według polskiego prawa, konsumentom przysługuje dwuletnia gwarancja na zakupione opony, która jest liczona od daty ich zakupu a nie daty produkcji.

Ponadto w internecie można znaleźć testy, w których porównaniu poddaje się identyczne opony pod względem marki, modelu i rozmiaru, lecz różniące się właśnie datą produkcji nawet do pięciu lat. Po próbach torowych w kilku kategoriach zanotowano minimalne różnice w wynikach dla poszczególnych opon, praktycznie niezauważalne w codziennej eksploatacji. Tu oczywiście trzeba wziąć pod uwagę stopień rzetelności konkretnych testów.

Hałaśliwość opon

Zimowy bieżnik z lamelami generuje większy hałas i opory toczenia. Od kilku lat opony otrzymują etykiety z informacją o głośności. Badanie przeprowadza się przy pomocy dwóch mikrofonów ustawionych przy drodze. Specjaliści mierzą przy ich pomocy hałas wytwarzany przez przejeżdżający samochód. Mikrofony stoją w odległości 7,5 m od środka jezdni, na wysokości 1,2 m. Aby wyniki badania były miarodajne, w zasadach ich wykonania określono m.in. rodzaj nawierzchni jezdni.

Na podstawie wyników opony są klasyfikowane w trzech kategoriach. Zmierzony poziom hałasu jest podawany w decybelach. Aby ułatwić odróżnienie opon cichych od głośnych, najcichsze dostają jedną czarną falę przy ikonie głośnika. Dwiema falami oznacza się ogumienie z wynikiem wyższym o ok. 3 dB. Opony, które hałasują mocniej, dostają trzy fale. Warto dodać, że zmianę 3 dB ludzkie ucho odbiera jako dwukrotny wzrost lub spadek hałasu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty