Wygodne i bezpieczne przewożenie dzieci

Michał Głombiowski
W foteliku czy bez? Niezapięte dziecko o wadze 10 kg przy zderzeniu z innym samochodem przy prędkości 50 km na godz. będzie napierało na oparcie przedniego siedzenia siłą 100 kg.

W foteliku czy bez?  Niezapięte dziecko o wadze 10 kg przy zderzeniu z innym samochodem  przy prędkości 50 km na godz. będzie napierało na oparcie przedniego siedzenia siłą 100 kg.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Przepisy mówią jasno: dzieci muszą podróżować samochodem w foteliku. I warto o tym pamiętać, nie tylko, by uniknąć mandatu podczas ewentualnej kontroli, ale przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo naszych pociech. Dotyczy to dzieci do 12. roku życia, mających poniżej 150 cm.

Fotelik możemy zamontować zarówno z tyłu, jak i przodu samochodu. W drugim przypadku pamiętajmy jednak o zdeaktywowaniu poduszki powietrznej (zwykle kluczykiem w schowku lub z boku deski rozdzielczej po otwarciu drzwi pasażera).

Przepisy określają też, co robić, gdy nie ma takiej możliwości: "kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera".

Foteliki-nosidełka dla najmłodszych pociech najlepiej montować głową w kierunku jazdy. W ten sposób zmniejsza się ryzyko urazów kręgosłupa i główki podczas niewielkiej stłuczki, czy nawet ostrego hamowania, powodującego duże przeciążenia.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Dla maluchów o wadze od 10 i do 13 kg producenci proponują foteliki w kształcie kołyski. Łatwo je wyjąć z auta i przenosić wraz z dzieckiem. Foteliki dla dzieci w przedziale kilogramowych 9-18 mają własne pasy bezpieczeństwa, a samochodowych używamy tylko do przymocowania fotelika do kanapy.

Gdy dziecko skończy dwanaście lat, obowiązek używania fotelika wygasa. Jeżeli jednak maluch, mimo osiągniętego wieku, ma poniżej 150 cm wzrostu, rozsądniej będzie stosować specjalne podstawki. Dzięki nim dziecko siedzi trochę wyżej i można przypiąć je pasami, które nie spełniają dobrze swojej roli przy osobach o wzroście poniżej półtora metra.

Kupując fotelik zwróćmy uwagę na to, czy posiada on certyfikat gwarantujący bezpieczeństwo. Według przepisów Unii Europejskiej każdy model musi zostać poddany próbie zderzeniowej, zgodnej z normą ECE R44/04. Foteliki, które nie mają takiego oznaczenia nie powinny być sprzedawane, co nie oznacza, że się to nie zdarza. Dlatego lepiej unikać zakupów na giełdach, aukcjach i z innych niepewnych źródeł. Co roku niemiecki ADAC publikuje wyniki testów fotelików, przyznając im gwiazdki. Przed dokonaniem zakupu, warto prześledzić ten ranking.

Fot. Volvo
Fot. Volvo

Aby fotelik spełniał swoją rolę, musi być odpowiednio dobrany do rozmiarów dziecka. Większość produktów wyposażonych jest w system regulacji wysokości zagłówków oraz osłon bocznych, jeżeli jednak dziecko wyrosło z danego fotelika, trzeba koniecznie wymienić go na nowy.

Gdy nasze auto wyposażone jest w system Isofix, szukajmy fotelików do niego dostosowanych. Mianem tym określa się specjalne mocowanie, które pozwala szybko i bezpiecznie zamontować fotelik w samochodzie bez użycia pasów bezpieczeństwa. W skład Isofixu wchodzą dwa zaczepy mocujące zintegrowane z fotelikiem oraz zamocowane na stałe w aucie odpowiadające im uchwyty, a także specjalne prowadnice ułatwiające montaż.

Kategorie fotelików

1. 0-13 kg

2. 0-18 kg

3. 15-36 kg

4. 9-18 kg

5. 9-36 kg

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty