Wymiana klocków hamulcowych

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 221125

Wymiana klocków hamulcowych jest dość prostą czynnością i może ją wykonać nawet niezbyt wprawny majsterkowicz. Aby naprawa była wykonana prawidłowo trzeba przestrzegać kilku zasad.

Wymiana klocków hamulcowych jest dość prostą czynnością i może ją wykonać nawet niezbyt wprawny majsterkowicz. Ale aby naprawa była wykonana prawidłowo trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad.

 

W większości samochodów osobowych do wymiany przednich klocków hamulcowych wystarczy komplet podstawowych narzędzi. Naprawę najlepiej rozpocząć rano, aby w przypadku Fot. Grzegorz Burda: Aby wyjąć klocki wystarczy zdjąć koło i odkręcić tylko jedną śrubę zacisku. niespodziewanych trudności lub konieczności wymiany części, był jeszcze czas na zakupy lub na pomoc innej osoby. Jeśli na bieżąco kontrolujemy stan techniczny samochodu, to o zbliżającej się wymianie klocków będziemy wiedzieć dużo wcześniej. Wówczas można spokojnie zaplanować wymianę i kupić potrzebne części, gdyż oprócz klocków mogą być potrzebne również tarcze hamulcowe, śruby, uszczelki, smar, podkładki itp.

CZYTAJ TAKŻE

Różne hamulce, różne kłopoty

Gdzie najlepiej naprawiać hamulce?

 

Nie warto oszczędzać

 

Nie warto nadmiernie oszczędzać na klockach i tarczach i zużywać je do tzw. zera. Zużyte klocki i tarcze mają znacznie mniejszą grubość, więc zdolność do odprowadzania ciepła spada, a to powoduje niebezpieczeństwo znacznie szybszego przegrzania układu. Ponadto mała grubość okładziny powoduje znacznie szybsze nagrzewanie się płynu hamulcowego, więc pojawia się niebezpieczeństwo jego zagotowania.

Tarcze hamulcowe w większości samochodów mają trwałość dwa razy większą niż klocki.

Są jednak auta, w których tarcze trzeba wymieniać tak samo często jak klocki.

Najlepiej przed wymianą klocków sprawdzić ich stan oraz grubość. Jeśli mają pęknięcia lub grubość poniżej dopuszczalnej wartości, trzeba wymienić je na nowe.

Fot. Grzegorz Burda: Przy wymianie klocków trzeba sprawdzić stan prowadnic i gumowych osłon. Założenie nowych klocków do zbyt cienkiej tarczy nie ma sensu, gdyż w najbliższym czasie będziemy zmuszeni wymienić tarczę, a wówczas trzeba będzie założyć jeszcze raz nowe klocki.

 

Na klockach nie należy oszczędzać. Na rynku jest mnóstwo części w różnych cenach i niestety różnej jakości. Przy wyborze warto kierować się marką producenta, gdyż najczęściej jest ona gwarancją jakości. Różnica w cenie nie jest zbyt duża, więc warto założyć droższe, ale i lepsze klocki.

Wymiana klocków jest stosunkowo prostą czynnością. Wystarczy ściągnąć koło, odkręcić jedną śrubę od zacisku hamulcowego i unieść do góry zacisk. Stare klocki wyjmujemy, a w to miejsce wkładamy nowe. Trzeba również wcisnąć tłoczek w zacisku, aby zacisk można było założyć na grubsze klocki. Do wciskania tłoczka można używać specjalnego przyrządu lub po prostu dwóch większych kluczy. Jednak aby wymiana klocków była prawidłowo wykonana należy sprawdzić kilka elementów. Pierwszy, to stan „prochownika”, czyli Fot. Grzegorz Burda: Tłoczek powinien wciskać się w miarę lekko. Koniecznie trzeba sprawdzić stan osłony gumowej tłoczka. osłony tłoczka. Jeśli jest ona uszkodzona trzeba ją jak najszybciej wymienić, gdyż pozostawienie uszkodzonej spowoduje bardzo szybkie zanieczyszczenie, korozję tłoczka i w efekcie “zapieczenie” hamulca.

 

Uwaga na prowadnice

 

Również jeśli do wciśnięcia tłoczka trzeba użyć dużej siły, jest to sygnał, że coś jest nie w porządku i trzeba zacisk “rozebrać”.

Kolejnym elementem do sprawdzenia są prowadnice po których przesuwa się zacisk. Jeśli będą np. zabrudzone, hamulce nie będą prawidłowo działać. Może nastąpić blokowanie klocków, lub nadmierne zużywanie jednego z nich. Zacisk powinien się swobodnie przesuwać.

Należy także sprawdzić stan osłon prowadnic, po których przesuwa się zacisk. Jeśli będą uszkodzone - bardzo szybko dojdzie do zablokowania zacisku.

Przy każdej wymianie klocków trzeba smarować prowadnice, nawet gdy poruszają się bez zacięć.

 

Kolejną czynnością jest oczyszczenie powierzchni, na której opiera się klocek. W niektórych zestawach wraz z klockami otrzymamy nowe blaszki, więc należy jest wymienić. Gdy ich nie ma, stare trzeba oczyścić, a najlepiej osobno dokupić nowe.

Po tych czynnościach, jeśli mamy dobrą tarczę hamulcową, możemy przystąpić do przykręcenia zacisku i koła.

Trzeba również pamiętać, aby przed jazdą nacisnąć kilka razy na pedał hamulca, aby klocki “doszły” do tarczy. W ciągu pierwszych kilkudziesięciu kilometrów skuteczność hamulców będzie nieco mniejsza, a będzie to wynikać z docierania się nowych elementów.

 

Przykładowe ceny klocków hamulcowych (zł) za kpl.

 

 

 

Fiat Bravo 1.6 16V

148 (ATE)

122 (Bosch)

104 (Delphi)

125 (Ferodo)

284 (Ferodo DS)

126 (Lucas)

121 (Textar)

 

 

Seat Leon 1.6

199 (ATE)

159 (Bosch)

137 (Delphi)

105 (Lucas)

90 (Valeo)

 
Poniższy film prezentuje zasadę działania klocków hamulcowych:

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • diablo5
    • Właśnie wczoraj wymieniłem cały zestaw w mojej asterce, klocki 45 zł/kpl, tarcze 72/kpl, wszystko działa bez zarzutu, poprzednio miałem klocki Delphi i nie widzę różnicy. Tanie auto to i tanie części :)
    • eMeM
    • akurat nie masz sie czym chwalic, bo na czym jak na czym ale na hamulcach sie oszczedzac nie powinno ....
    • xrob
    • yellow, "Tarcze hamulcowe w większości samochodów mają trwałość dwa razy większą niż klocki." ... hehe, a w Skodzie mam odwrotnie, na jednych klockach juz mam drugie tarcze do wymiany... bo sie pogięły... :)) ot, czeska technika :)
    • volsmagel
    • Niekoniecznie- winna jest "czeska technika"- bo to jest przeciez Volkwagen -chopelku!Czyli technika jest szwanzowiecka! Tarcze sie wygna-pogna-pokrzywia,jesli sie je przegrzeje a do tego "zahartuje' w kaluzy!!he!he! w kazdym :"Mercu i innych "cudach" Szwanzkich"!!he!he! Zwlaszcza nowe tarcze - sa narazone na pogiecia( nowy sam albo nowe tarcze)Kultura jazdy- to takze hamowanie - tylko w razie koniecznosci i to lagodnie- spokojnie ect! Volksmagel
    • diablo5
    • Jakbym chciał oszczędzać, kupiłbym graty z internetu za połowę tej ceny, cudowne, wspaniałe, najlepsze! A ceny, które podałem są normalne dla sklepów z częściami do Opli; nie ma tu mowy o oszczędzaniu na bezpieczeństwie.
    • Wioleta
    • Pamiętam czasy,gdy się zaczęły pojawiać hamulce tarczowe w PL.Och co to nie było!Tarcze miały być nie do zdarcia,dożywotnie!Nóż tokarski ponoć się ich miał nie imać!A teraz co?Kicha!Z gwożdzia robią!O obróce termicznej nie wspomnę,mało tego,nformuje się uprzejmie,że tarcze trzeba wymieniać i to nawet z jaką częstotliwością.Motoryzacja schodzi na psy.Ze łzą w oku wspominam jak za komuny kupowałem w państwowym sklepie części.Nigdy się nie zawiodłem.Od prywaciarza zawsze były ponizej krytyki!
    • traktorzysta
    • Do Wiolety - jeszcze nic straconego ,możesz wyjechać na Białoruś ,na Kubę ,do Chin i kupić sobie chiński samochodzik . Taaaaak kiedyś było cudownie państowe Polonezy ,Syrenki ,maluchy buahahahaha . Przecież możesz sobie kupić za 200 zł malucha i nadal kupować części buehehehe .
    • marcel
    • Co to za pierdoły: wymieniać tarcze za każdą wymianą klocków?!? To nawet w sportowych wozach takich rzeczy się nie robi. Ludzie: zastanówcie się co wy piszecie: jeśli tarcza kosztuje 100 zł to ok. ale jak masz bulnąć do wyższej klasy 600-2000 zł za komplet na przód i drugie tyle na tył? A może warto wspomnieć o miękkich klockach? Wtedy częściej zmieniasz ale tarcze wytrzymują znacznie większe przebiegi.
    • heonek
    • witamj mam taki problem nie moge cofnąc tloka w zacisku na tylnym kole w fordzie focusie mam tam tarcze czy ktos mi moze pomuc jak to zrobic???? prosze o odp na e maila heonek@wp.pl
    • grom87
    • Wymieniał ktoś z was klocki hamulcowe w zakładzie feu vert ? Czy w ogóle jakiekolwiek wymiany tam robiliście ? Czy ten zakład jest ok ? Na internecie znalazłem pozytywne opinie że mają tani olej etc. ale wole spytać na moim ulubionym forum fachowców.

Dodaj komentarz