Wymiana płynu chłodzącego

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Liczba odwiedzin: 83528

W trosce o trwałość silnika trzeba co około trzy lata wymieniać płyn i odpowietrzać układ chłodzenia.

Chociaż potocznie uważa się, że płyny chłodzące są mieszaninami glikolu z wodą destylowaną, sporządzonymi w odpowiedniej proporcji, to oprócz wymienionych składników znajdują się tam jeszcze bardzo ważne dodatki. Fot. Tomasz Jodłowski: Co trzy lata eksploatacji pojazdu należy wymieniać płyn chłodzący.

 

Należą do nich m.in. substancje przeciwdziałające korozji, związki zapobiegające pienieniu się płynu, składniki zapobiegające zjawisku kawitacji, które niszczy pompy wodne.

 

Ponieważ w czasie pracy układu chłodzenia wymienione substancje są stale aktywne, po pewnym czasie tracą swe właściwości. Dlatego

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Max (gość)
    • a to ciekawe, mnie powiedziano że płynu wogóle się nie wymienia a tylko uzupełnia-pytałem w wasztacie co zrobić ze swoim świerzo sprowadzonym 12-letnim PASSKIEM.
    • lew1958 (gość)
    • Podobną informację uzyskałem w serwisie Opla - nie wymieniać, tylko uzupełnić. W innych warsztatach poradzono mi sprawdzenie krzepliwości płynu i ewentualną dolewkę. W swoim Fiacie 125p nie wymieniałem płynu przez 10 lat, tylko dolewałem i nic się nie działo. Z tego co wiem samochód jeździ nadal, a ma już ponad 30 lat. O odpowietrzani układu chłodzenia nikt nie wspomina. Proszę autora artykułu o bliższe szczegóły: jak to się robi i po co?
    • siczej_trabka (gość)
    • gość max niech się najpierw nauczy pisać po polsku bo jest chyba tłok niezły pozdrawiam
    • Krzysztof (gość)
    • ja również zasiegałem porady w serwisie Renaulta i dowiedziałem się ze lepiej go nie wymieniac bo w nastepstwie skonczy sie to najprawdopodobnie wymiana pompy wodnej. lepiej uzupełnić płyn nowym a na zime sprawdzic krzepliwość i nie bedzie na pewno problemów, chyba ze te problemy zaczynaja sie pojawia c w lecie tzn jest słabe chłodzenie bo cześciej właącza sie wentylator bo silnik sie grzeje bardziej jak wczesniej wówczws jednak nie bedzie wyjscia i nalezałoby miedzyinnymi wymienic ten płynbo mógł stracić swojej właściwości chłodzące.
    • Jarecki (gość)
    • Lepiej płyn wymieniać (zgodnie z zaleceniami producenta auta), co do odpowietrzania - są auta, które trzeba odpowietrzać specjalnym odpowietrznikiem - np. SKODA 105/120 (chłodnica z przodu silnik z tyłu), ale tu (w tym artykule) chyba chodzi o to, żeby po wymianie płynu rozgrzać silnk do temperatury ok. 80-90 st.C - wtedy termostat otworzy (i połączy) mały i duży obieg układu chłodzenia i zostanie "wypchnięte" powietrze z małego obiegu - następny krok to konieczność uzupełnienia płynu w zbiorniku wyrównawczym (po otwarciu termostatu i połączeniu małego i dużego obiegu pozim płunu się obniży).
    • jack (gość)
    • Zgadzam się z Jareckim i dodam że płyn w chłodnicy należy zmieniać co TRZY LATA !!! poniewasz traci on swoje właściwości.Jest to tak samo regółą jak wymiana płynu hamulcowego co DWA LATA!!! Jak będziemy tylko dolewać to w krótkim czasie nasz samochód znajdzie się u mechanika. Tak na marginesie dodam że spalanie paliwa w dużym stopniu zależy od właściwego chłodzenia .Wybór należy do PAŃSTWA!
    • burus (gość)
    • [quote="jack"]Zgadzam się z Jareckim i dodam że płyn w chłodnicy należy zmieniać co TRZY LATA !!! poniewasz traci on swoje właściwości.Jest to tak samo regółą jak wymiana płynu hamulcowego co DWA LATA!!! Jak będziemy tylko dolewać to w krótkim czasie nasz samochód znajdzie się u mechanika. Tak na marginesie dodam że spalanie paliwa w dużym stopniu zależy od właściwego chłodzenia .Wybór należy do PAŃSTWA![/quote] ====================bur====> Niewymienianie plynu- spowoduje zapchanie sie wiekszosci malenkich kanalikow w chlodnicach i nagrzewnicy! Wtedy bedziesz wymienial nie plyn- tylko wszystko! Plyn antifreeze- jaki by nie byl- koroduje metale ( za wyjatkiem plynu do marine)rozowy!Plyn nigdy nie jest koncetratem bo zawiera takze wode destylowana!Ale moze nim byc po dolewaniu przez pare lat- a wtedy jest b gesty i brudny! Wiekszosc uzytkownikow wymienia plyn gdy lozysko w pompie wodnej wysiadzie! albo z termostatem!Wtedy jest juz zapozno- bo srednio pompy lozysko ( Siemering) wytrzymuje okolo 100 tys km!- na czyztym zdrowym plynie! Odpowietrzanie? Np w systemie hondy jest odpowietrzacz obok termostatu ale to dotyczny momentu zalewania systemu nowym plynem!bez tego system sie tez sam odpowietrzy ( jesli korek wlewu w chlodnicy nie jest zablokowany ! W systemie chlodzenia wytwarza sie pewne male cisnienie- dlatego po nagrzaniu nadmiar przelewa sie do zbiorniczka wyrownawczego! a gdy za malo -sam sie stamtad uzupelnia- dlatego by nie zassal powietrza w zb. musi byc zawsze plyn! Niewymienianie plynu-przez wiele lat a tylko dolewanie spowoduje takie zanieczysczenie ukladu,ze praktycznie nie jest mozliwym juz go niczym oczyscic- mimo cudownych plynow i wielu godzin roboty! Wymieniaj wiec plyn co 2-3 lata -uprzednio przeplukawszy caly system z odpowiednim ihibitorem a pozniej woda! BUrus Ps. na szczescie przewody gumowe niszczeja jeszcze szybciej a przy ich wymianie i tak trzeba wymieniac plyn- wiec flejtuchostwo jest ograniczone! Pps. plyn hamulcowy zwykly jest higroskopijny- wiec powoduje rdzewienie systemu- dlatego trzeba tak czesto wymieniac- ale stosujac syntetyczny - mozna wymieniac rzadziej!
    • burus (gość)
    • [quote="Max"]a to ciekawe, mnie powiedziano że płynu wogóle się nie wymienia a tylko uzupełnia-pytałem w wasztacie co zrobić ze swoim świerzo sprowadzonym 12-letnim PASSKIEM.[/quote]=bur=> Musisz byc b.mlody albo naiwny- niedoswiadcziony,ze myslisz,ze tylko plyn chlodzacy trzeba wymieniac!! he!he! Po 10 latach W KAZDYM SAMOCHODZIE TRZEBA WYMIENIAC PRAKTYCZNIE WSZYSTKIE GUMY I USZCZELKI- jesli chcesz miec nadal pelnosprawny!Nie mowiac o plynach i olejach! naqwet gumy w zawieszeniu sie starzeja- utleniaja- twardnieja i kruszeja- wiec i tam! Nie zazdroszcze zwlaszcza roboty! Ratunkiem da gumy szyb,okien itp jest stale intensywne konserwowanie ich siliconem! Ale po 10 latach moze byc juz zapozno! Burus
    • jk (gość)
    • po 10 latach mozesz i jezdyzic nastepne 10 lat zalezy co masz i jak dbasz
    • mariusz (gość)
    • po wymianie płynu chłodzącego należy odpowietrzyć układ chłodzenia ponieważ płyn będzie się momentalnie gotował,bynaimniej tak się robi w francuzach,na chłodnicy po prawej stronie jest jeden korek trzeba go odkręcic i dolewac płynu do zbiorniczka wyrównującego jak przez ten korek będzie leciał już płyn zamiast powietrza trzeba zakręcić korek,następnie zapalić auto na wolne obroty,znaleźć drugi korek jest przy nagrzewnicy bądź na przewodach w najwyższym punkcie,to jest małe pokrętło,należy je odkręcić i dolewać płynu przy zapalonym,przeztać dolewać jak płyn wypchnie powietrze i zacznie tym otworem lecieć płyn.Tak robiłem dziś w Reno espace.
    • Marynarz@poczta.fm (gość)
    • Sebek. Wymieniłem płyn w chłodnicy, ale... musze co jakiś czas ją odpowietrzać... DLACZEGO?? Pomóżcie
    • DominikWarszawa23
    • my w warszawie mamy ford galaxy 2.0(1998)od nowosci i po 10 latach z tego co wiem nie wymienialismy w ogole plynu chlodzacego. Dopiero dzis 5 listopada 2008 roku wylali mi w serwisie forda 4 litry z 11 litrow objetosci zbiornika, i wlali 4 litry koncentratu i przeczyscili układ, po czym sprawdzili tempetature zamarzania plynu urzadzeniem laserowym. Po wymianie temperatura zamrazania powinna wynosic -33 oC, a wrzenia okolo 120 oC. Ogolnie silnik juz sie nie grzeje jak poprzednio. I jakos tak lepiej jedzie. pozdrawiam
    • DominikWarszawa23
    • a i jeszcze jedno-nie dolewajcie wody destylowanej do płynu chlodzacego, poniewaz temp.wrzenia wody wynosi ok 100 oC, wode mozna dolewac tylko do koncentratu w 50 %(mieszanina glikolu i wody). Zielony koncentrat to k.na 3 lata, zaś czerwony-na 5 lat. Raz po dolaniu wody do 10 letniego galaxy temp wrzenia wyniosla juz mniej(bo ok.stu paru stopni), a silnik sie troche grzal. Teraz po wymienionej wyżej dolewce kocentratu, silnik jest sprawniejszy i sie nie grzeje. galaxy na www.youtube.com/dominikwys raz jeszcze cieple
    • zbyniu (gość)
    • witam mam problem galaxy ubywa płyn aniemorzna zlokalizować usterki choć serwis sie dwoi wcionż musze dolewac płynu chłodniczego
    • skoda na gaz BECIA. (gość)
    • witam wymiana była chłodnicy na nową,teraz płyn chłodzący gdziec paruje pod smochodem sprawdzam niema plam co sie dzieje na 100km.wlewam litr.prosze o pomoc mechanior wymysla mi ze to głowicy winna???/moje gg,124-116-02.becia.
    • Jules (gość)
    • przy wymianie chłodnicy pewnie równiez wymienili całkowicie płyn (ale radziłbym sie dowiedzić czy na taki odpowiedniej normy - jeśli tak) ... radziłbym poszukać rady wśród fanklubów danego modelu lub danego producenta,

Dodaj komentarz