Wymiana amortyzatorów

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 111960

Zakup amortyzatorów jest zawsze dużym wydatkiem i do tych kosztów musimy jeszcze doliczyć tzw. robociznę. Ale nie zawsze.

W wielu samochodach tylne amortyzatory można wymienić samemu, gdyż nie są do tego celu potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia.

 

Wymiana przednich amortyzatorów w większości przypadków wymaga wizyty w serwisie, ponieważ do demontażu sprężyny potrzebny jest specjalny ścisk, a po naprawie trzeba Fot. Grzegorz Burda: Wymiana tylnych amortyzatorów jest bardzo prosta. Jedyną trudnością mogą być problemy z odkręceniem skorodowanych śrub. wyregulować geometrię.

 

Natomiast przy tylnym zawieszeniu wymiana jest zdecydowanie prostsza, a w niektórych modelach nawet bardzo łatwa, więc nawet nie mając dużej wprawy można wymianę wykonać we własnym zakresie. Sami możemy wymienić amortyzatory tylne np. w Seicento, Cinquecento, Golfach III i IV, niektórych Seatach, Audi, Skodach, Oplach Omega i Corsa.

 

Wymiana amortyzatorów nie sprawia także problemów w przypadku niektórych aut terenowych, jeśli oś zawieszona jest na resorach piórowych.

 

W wielu samochodach tylne amortyzatory są poprowadzone obok sprężyn, więc do wymiany nie trzeba żadnych ścisków. Wystarczy tylko odkręcić dwie śruby i amortyzator mamy już na wierzchu. Tak jest np. w Fiatach Cinquecento/Seicento.

 

Jednak do tej pracy konieczny jest kanał lub najazd, gdyż wszystkie czynności wykonuje się pod samochodem. Jedyną trudnością jaka może się pojawić, są skorodowane śruby. Aby nie mieć takich problemów przy następnej wymianie, trzeba nowe śruby pokryć smarem.

Fot. Grzegorz Burda: W samochodach terenowych dostęp do amortyzatorów jest bardzo dobry i wymiana nie powinna sprawiać żadnych problemów. Duży prześwit sprawia, że można je wymienić nawet bez dostępu do kanału.  

W niektórych samochodach nieco kłopotu może sprawić dostanie się do górnego mocowania amortyzatora, ponieważ nie zawsze jest ono widoczne. Zdarza się, że w tapicerce bagażnika są specjalne zaślepki, po zdjęciu których mamy dostęp do tego mocowania.

 

Niestety w większości samochodów musimy zdemontować wykładzinę w bagażniku, ale nie powinno sprawić to większych problemów, gdyż najczęściej jest ona mocowana na zatrzaski.

Jednak w niektórych sedanach może się okazać, że po demontażu wykładziny nie ma dostępu do amortyzatorów. Znajdziemy je dopiero po wyjęciu tylnych siedzeń. Ale i te czynności nie są trudne, więc nie powinny stanowić zbyt trudnej przeszkody.

 

Również jeśli w tylnym zawieszeniu zamontowana jest kolumna McPherson, to nie musimy od razu kapitulować. Może się okazać, że i w tym przypadku nie są konieczne żadne specjalne przyrządy. Tylne sprężyny są w niektórych modelach na tyle miękkie, a skok amortyzatora na tyle duży, że bez trudu można ścisnąć sprężynę, wykorzystując ciężar swojego ciała.

 

Przy montażu trzeba zwrócić uwagę, na sposób położenia amortyzatora względem sprężyny i kielicha górnego mocowania. Pomyłka spowoduje tylko dodatkową pracę, gdyż źle złożonego amortyzatora nie uda się założyć.

 

Przed naprawą warto również sprawdzić stan gumowych lub plastikowych osłon amortyzatora oraz odbojników. Jeśli części te wykazują ślady zużycia to trzeba wymienić je razem z amortyzatorem.

 

Przykładowe ceny tylnych amortyzatorów  

 

Model samochodu

Cena amortyzatora/marka (zł)

Fiat Seicento 1.1

95 / Delphi

113 / KYB

Seat Leon 1.6

173 / Sachs

125 / Delphi

154 / KYB

Opel Omega B 2.0

143 / Delphi

202 / Sachs

VW Golf III 1.6

80 / 4MAX

125 / Delphi

105 / KYB

137 / Sachs

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • mauser
    • Ostatnio wymienilem w swoim aucie tylne amortyzatory. Dostep jest bardzo latwy. Wymienilem na Corven-y. Gazowo-olejowe i jezdzi sie super.
    • Roger
    • ostatnio nie wymieniłem amortyzatorów bo nie mam auta. jeździ się super.
    • inic
    • A ja mam samochód a nie auto.
    • bl4d3
    • A ja chce za jakiś czas zamienić przednie amory z miekkich na twarde.. :) By moje autko smigalo jak nalezy :)
    • Roger
    • jeden rumun Zorba z sąsiedniego osiedla mówi 'amorały'
    • serek (gość)
    • @bla4d3 (blade) wymień na nowe to będą twarde ;-) a tak na poważnie to sprężyny powinieneś wymienić na sztywniejsze jak chcesz mieć twarde zawieszenie
    • amel (gość)
    • ja trafiłem ostatnio na cos takiego nie wiem na ile to moze być przydatne http://vwnaprawa.blogspot.com/2012/10/wymiana-amortyzatorow-vw-passat-b4.html

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!