Wynajem samochodów. Dobry, ale średni

Tomasz Siwiński, www.fleet.com.pl
fot. Newspress
fot. Newspress
Konotacja słowa średni nie jest zbyt pozytywna. Tymczasem w sektorze wynajmu samochodów średni rozwija się bardzo dynamicznie. Mowa o wynajmie średnioterminowym, do 12 miesięcy.

FlexPlan. Tak nazywa się usługa wynajmu średnioterminowego oferowana od niedawna przez lidera rynku firmę LeasePlan. Na tym przykładzie zobaczmy, co oferują firmy dotychczas kojarzone z wynajmem długoterminowym. W dużym skrócie idea oferty LeasePlanu zawiera się w słowie elastyczny. Dlatego, że klient posiada wszystkie zalety, jakie miałby, korzystając z wynajmu długoterminowego, jak pakiet ubezpieczeń czy pełen serwis, ale nie musi deklarować już na początku, że z samochodu będzie korzystał pełne 12 miesięcy. Nie obowiązują także limity kilometrów. Kto zatem może skorzystać z takiej bądź podobnej oferty?

Sezon na pracownika
Wynajem do 12 miesięcy jest korzystny w wielu opcjach. Na przykład wtedy, kiedy branżę, w której działamy, cechuje duża sezonowość. Pracujemy w okresie letnim lub zimowym, w pozostałej części roku nie, skorzystajmy z takiego rozwiązania. Nie płacimy w martwym okresie za samochód, którego nie potrzebujemy, a jednocześnie okres, kiedy użytkujemy auto, jest na tyle długi, że nie opłaca się wynajmować auta w wynajmie krótkoterminowym. Poza tym, załóżmy, że przyjmujemy nowego pracownika na okres próbny. Nie mamy samochodu na placu, aby mu go przekazać. Nie mamy także pewności, czy pracownik się sprawdzi, a samochód jest mu potrzebny do wykonywania obowiązków.

Inny przykład. Firma, obojętnie mniejsza czy większa, potrzebuje samochodów. Decyduje się na leasing. Jednak okres oczekiwania to kilka miesięcy, a auta potrzebne są już. Wtedy nie ma prostszego rozwiązania, jak skorzystać z wynajmu średnioterminowego właśnie. Są też, wydawałoby się, mniej racjonalne przesłanki do korzystania z tej formy wynajmu. Może to być też doskonała okazja do nagrodzenia jakiegoś pracownika. Często spotyka się firmy, które w polityce samochodowej mają zapisy premiujące najlepszych pracowników. Przez najlepszy można rozumieć wiele. Najlepszych handlowców czy też tych, którzy jeżdżą bezpiecznie. Wtedy nagrodą dla takiej osoby może być wyjątkowy samochód na miesiąc, dwa czy dłużej.

Wyobraźmy sobie także sytuację, że do firmy chcemy kupić samochody, ale nie wiemy, na jaki model się zdecydować. Oczywiście, pomocna może się okazać lektura, np. magazynu „Fleet”, czy jazda testowa danym modelem. Jednak czasami to nie wystarczy i danym modelem trzeba się przejechać dłużej. Z pomocą znowu przychodzi usługa wynajmu średnioterminowego. Decydujemy się na kilka modeli wynajętych na kilka miesięcy. Ten okres pozwoli nam na podjęcie najbardziej odpowiedniej decyzji. Tak samo możemy postąpić, jeżeli w polityce samochodowej mamy zapis, że pracownicy szczebli managerskich mogą wybrać sobie samochód.

Usługi o charakterze wynajmu średnioterminowego oferują też koncerny motoryzacyjne w połączeniu z firmami CFM. ‒ Żyjemy w czasach, w których konsumenci poszukują wygodnych i nowoczesnych rozwiązań. Hyundai Abonament to produkt, który od razu podbił serca kierowców, gdyż jest to innowacyjny sposób na zapewnienie mobilności bez konieczności zakupu samochodu. Klienci szybko docenili unikatowość tej oferty i chętnie korzystają z 13-miesięcznej umowy z ostatnim miesiącem gratisowym. W nowej odsłonie produkt został wzbogacony o możliwość zawarcia umowy także na 24 miesiące – podkreśla zalety takiego rozwiązania Dorota Sutor, dyrektor Działu Marketingu firmy Masterlease. ‒ Przewagą programu Abonament nad leasingiem oraz kredytem jest brak opłaty wstępnej (lub niska wpłata) i dodatkowe świadczenia wliczone w abonament. Klient otrzymuje zatem nie tylko nowy samochód na 13 lub 24 miesiące, ale także kompleksową obsługę serwisową w całej sieci ASO Hyundai, komplet opon zimowych wraz z wymianą, pełen pakiet ubezpieczenia OC+AC+NNW, całodobową opiekę Assistance, samochód zastępczy oraz wsparcie opiekuna klienta. A wszystko to bez ponoszenia kosztów wstępnych.

Z Abonament najczęściej korzystają osoby, które nie chcą podejmować długofalowych zobowiązań finansowych, a chcą zapewnić sobie i rodzinie mobilność oraz komfort i bezpieczeństwo wynikające z jazdy nowym autem. Z kolei przedstawiciele firmy Avis podkreślają, że jedną z zalet jest brak skomplikowanych formalności i możliwość zmiany samochodu w trakcie trwania umowy. Nazwa programu, reklamowanego jako alternatywa dla leasingu, to Avis Flex. Podobnie jak LeasePlan przedstawiciele firmy podkreślają właśnie elastyczność. Jak widać, opcji na wykorzystanie samochodów w wynajmie średnioterminowym jest wiele, podobnie jak interpretacji. Np. firma 99rent jako wynajem średnioterminowy traktuje usługę wynajmu do 23 miesięcy.

Krzysztof Fiesiak, prezes LOGISTYKA PODLASIE ‒ podwykonawca UPS Polska
Na Podlasiu, w odróżnieniu od innych regionów Polski, dopiero w ostatnim roku odnotowujemy większą liczbę zapytań o najem średnioterminowy. Firmy zaczynają dostrzegać korzyści wynikające z elastycznego zarządzania swoją flotą. Zdecydowanie największą popularnością wśród firm cieszą się samochody segmentu C, które wydają się najbardziej uniwersalnym wyborem. W czasie wakacji odczuwamy zmniejszoną liczbę zapytań ze strony firm. Rekompensowane jest to wakacyjnym szczytem wynajmu dla osób prywatnych. Należy zauważyć, że w naszym przypadku klienci powracający stanowią ok. 60% wszystkich klientów, co wydaje się dobrze świadczyć o jakości świadczonych przez nas usług.

Grzegorz Czarnecki, dyrektor ds. sprzedaży korporacyjnej, prokurent Masterlease
Grupa Masterlease od kilkunastu lat oferuje swym klientom umowy najmu krótkoterminowego (NK), dedykując do tego celu park samochodów o zmiennej wielkości, od kilkudziesięciu do prawie dwustu pojazdów, stosownie do potrzeb. Do 2014 roku umowy tego typu były jednak swoistym produktem dodanym do umów wynajmu długoterminowego – były zawierane niemal wyłącznie w celu podstawienia tzw. samochodów przedkontraktowych. Gdy klient zawierał z nami umowę i zamawialiśmy docelowe pojazdy, na czas oczekiwania (od 1 do 4 miesięcy) zapewnialiśmy auta z naszego parku NK.

Obecnie widzimy, że potrzeby w tym zakresie rosną. Część firm nie jest pewna, czy po okresie np. roku, samochody nadal będą potrzebne (gdy zamknięty będzie kontrakt budowlany lub zakończy się umowa o dystrybucję produktów, zawarta z ich producentem itp.). Rośnie też liczba samochodów wynajmowanych na potrzeby zatrudnianych na czas określony specjalistów, menedżerów.

Zareagowaliśmy na to, zarówno zwiększając liczbę samochodów dostępnych w ramach NK (wcześniej były to auta, które wróciły z umów przed terminem, z relatywnie małymi przebiegami, obecnie kupujemy także pojazdy fabrycznie nowe), jak i rozbudowując gamę produktów. Było to konieczne, gdyż krótkoterminowe kontrakty NK nie spełniały wymogów koniecznych przy dłuższych okresach eksploatacji samochodów.

Pierwszym nowym produktem był wynajem elastyczny. To umowa na okres do dwóch lat, którą klient może rozwiązać w ustalonych okresach, np. na koniec każdego kwartału, począwszy od ustalonej daty, nie ponosząc opłat o charakterze kar. Spotkał się on z dużym zainteresowaniem, zarówno mniejszych firm, jak i dużych klientów korporacyjnych, jako ciekawa alternatywa dla ofert wypożyczalni krótkoterminowych. Powody są minimum dwa:

  • ƒ przy eksploatacji przez 3 czy 6 miesięcy nasza oferta jest porównywalna, ale jeśli umowa potrwa dłużej – średni czynsz i łączny koszt są często znacząco tańsze, niż w typowych short term rentach,
  • ƒ wypożyczalnie zazwyczaj dysponują konkretną listą samochodów i można wybierać tylko spośród posiadanych przez nie modeli i marek, my jesteśmy w stanie opracować ofertę na dowolny pojazd.

Hubert Laszczyk, prezes zarządu w firmie Express
Wynajem samochodów w polskich warunkach cechuje się pewną sezonowością, aczkolwiek jest ona z roku na rok coraz bardziej spłaszczona. W segmencie klientów instytucjonalnych sezonowość związana jest przede wszystkim z cyklem gospodarczym i nie odzwierciedla rytmu typowego dla wypożyczalni turystycznych. W tym obszarze niskim sezonem jest okres od połowy grudnia do końca stycznia, związany z bardzo długą przerwą świąteczną, oraz często zmianą roku budżetowego. Spowolnienie występuje też często w warunkach ostrej zimy oraz w czasie letnich wakacji, choć tutaj z kolei występuje antycykliczność w branżach, dla których lato jest wzmożonym okresem aktywności biznesowej. Okresy wysokiego sezonu to z kolei wiosna i jesień.

Express od samego początku działalności nastawiał się w dużej mierze na obsługę klientów biznesowych, czego efektem jest możliwość zaoferowania wynajmu samochodów na okresy dzienne, ale też miesięczne. Ten drugi model stale zyskuje na popularności i angażuje coraz większą liczbę samochodów. Jeśli chodzi o klasy samochodów, w segmencie klientów instytucjonalnych dominują klasy B i C, czyli tak jak w przypadku osób prywatnych. Charakterystyczną cechą jest natomiast znaczny popyt na wynajem samochodów dostawczych, który w segmencie klientów nieprowadzących działalności gospodarczej właściwie nie występuje. Okresy wynajmu wahają się bardzo – od kilku dni do wielu miesięcy ‒ i mówienie w tym kontekście o średniej nie ma większego sensu.

Express zasadniczo umożliwia rezerwację samochodów określonych klas, ale nie modeli. Jakiś czas temu prowadziliśmy odpowiednie kalkulacje, z których czarno na białym wyszło, że koszt opcji rezerwacji konkretnego modelu jest znacznie większy niż wartość tej usługi dla klienta. Da się to zrealizować w małych firmach, ale nie w Expressie, mającym obecnie ponad 30 oddziałów i składającą się z dziesiątków modeli flotę przeszło 5600 aut w wynajmie krótkoterminowym. Oczywiście, zdarza się, że w przypadku szczególnych klientów lub dużych zamówień na kilka miesięcy zasady ogólne ustępują względom handlowym i życzenia co do modeli są spełniane bez względu na koszty. To jest jednak sytuacja niezbyt częsta i dominuje gwarancja dostępności klasy.

Klienci wykorzystują samochody z wypożyczalni z wielu powodów. Podstawowe, to realizacja projektów ograniczonych w czasie (np. kampanie promocyjne leków lub żywności, realizacja kontraktów budowlanych), oczekiwanie na samochody docelowe (tzw. przedkontrakty), samochody zastępcze w ramach usługi assistance, ale również dynamiczny rozwój firmy, która nie chce lub nie może odpowiednio elastycznie regulować rozmiaru floty własnej. Coraz częściej osoby zarządzające firmami dochodzą do wniosku, że nie ma sensu obciążać swojej zdolności kredytowej finansowaniem zakupu kosztownych środków trwałych, niezwiązanych z istotą prowadzonej działalności. Samochód można przecież wynająć, a uzyskany kredyt czy odblokowaną gotówkę przeznaczyć na rozwój podstawowej działalności. Leasing nie zawsze jest wyjściem, bo jest usługą mało elastyczną. W razie utraty klientów, samochód wynajęty można zwrócić bez kosztów, tym samym z dnia na dzień ucinając narastanie kosztów. Ta fantastyczna cecha wynajmu, w powiązaniu z bardzo przystępnymi stawkami umów miesięcznych, powoduje, że floty wypożyczalni samochodów rosną po 30% rok do roku, w czym klienci instytucjonalni mają swój niebagatelny udział.

Agnieszka Drzymała-Feć, dyrektor sprzedaży Rentis
Wynajem średnioterminowy, czyli wynajmy od 3 do 12 miesięcy, jest bardzo popularny wśród firm, a jego udział w naszych obrotach systematycznie rośnie. W przypadku dużych flot, są to najczęściej auta przedkontraktowe, kiedy klienci w oczekiwaniu na swoje docelowe pojazdy służbowe użytkują samochody z wypożyczalni. W przypadku, gdy firma nie ma swojej floty, również sprawdza się wynajem średnioterminowy. Pracownicy mają możliwość wypożyczenia auta na potrzeby wyjazdów służbowych lub kilkumiesięcznych kontraktów, gdzie kredyt lub leasing jest nieopłacalny.

W momencie, gdy zauważamy dość poważny spadek cen za wynajem w stosunku do utrzymujących na stałym poziomie wartości aut lub kosztów leasingowych, wynajem średnioterminowy staje się bardzo popularny, zarówno wśród małych firm nieposiadających swojej floty, jak i w dużych korporacjach, gdzie koszty utrzymania floty są skrzętnie liczone.

Katarzyna Dobrzyńska, PR & marketing manager Avis Polska
Firmy, które wykorzystują wynajem średnioterminowy do organizowania floty pojazdów w swoich przedsiębiorstwach, wskazują konkretne korzyści i oszczędności. Na tego typu wynajem decydują się przede wszystkim ci przedsiębiorcy, którzy potrzebują auta jedynie przez kilka miesięcy w roku oraz firmy opierające swoją działalność głównie na kontraktach okresowych. W takich przypadkach prezentowana forma korzystania z pojazdu jest najbardziej opłacalna. Wynajem średnioterminowy jest także wykorzystywany w momencie, gdy pracownik jest na okresie próbnym lub umowa z nim nie została przedłużona na czas nieokreślony i decyzja o zakupie/leasingu dodatkowego samochodu nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Usługa jest również wykorzystywana przez klientów, którzy rozpoczynają działalność w Polsce i są na etapie opracowywanie polityki flotowej lub oczekują na dostawę nowych zamówionych już samochodów. Powyższe procesy trwają w firmach nieprzerwanie przez większość roku, co przekłada się na stałe zainteresowanie usługą wynajmu średnioterminowego.

Średni okres wynajmu
Wynajem średnioterminowy ma miejsce w przypadku udostępnienia auta na minimum miesiąc. Taki czas użytkowania pojazdu wybierają najczęściej klienci, którzy oczekują na nowy samochód zamówiony u dealera (średni okres oczekiwania 2‒4 miesiące). Kolejny próg wypożyczeń średnioterminowych mieści się w przedziale od 3 do 6 miesięcy, jest on związany z zatrudnieniem nowych pracowników, również na okres próbny. Ponadto, istnieje znacząca liczba klientów indywidualnych korzystających z usługi przez ponad rok i dłużej, np. podczas realizacji dodatkowych, ograniczonych w czasie projektów.

Najczęściej wybierane modele samochodów
Największą popularnością wśród klientów zainteresowanych wynajmem średnioterminowym cieszą się typowo flotowe modele klasy ekonomicznej lub kompaktowej (A, B, C), które są przeważnie użytkowane przez pracowników lub przedstawicieli handlowych. Wśród kadry zarządzającej średniego szczebla największą popularnością cieszą się samochody klasy średniej (segment D). W ostatnim czasie obserwujemy coraz większe zainteresowanie pojazdami segmentu premium – reprezentacyjne limuzyny oraz wszechstronne SUV-y.

Kryteria wyboru marki
Każdy najemca (każdy z nas!) ma upodobania i preferencje w zakresie marki, modelu, wyposażenia, rodzaju silnika oraz skrzyni biegów. Przecież wynajem to nie tylko kompleksowa usługa, ale przede wszystkim radość z jazdy wybranym samochodem. Z uwagi na fakt wiązania się z samochodem na dłuższy, kilkumiesięczny okres, istotne jest spełnienie tych wymagań, co oczywiście czynimy. Inną kwestią jest konieczność wypełnienia ww. kryteriów, w celu sprostania wymogom polityki flotowej najemcy.

Dla klientów indywidualnych wynajem średnioterminowy może być ciekawą i wygodną alternatywą dla posiadania samochodu na własność. Avis zapewnia swoim klientom pełną obsługę door to door w zakresie zmiany opon, dokonania przeglądów samochodu, niezbędnych serwisów, czy 24-godzinnego Assistance na terenie całego kraju i poza jego granicami. W cenie usługi jest także zawarty pakiet podstawowych ubezpieczeń.

Mateusz Modzelewski, sales team leader 99rent
99rent specjalizuje się wyłącznie w dwóch rodzajach wynajmu: krótko- i średnioterminowym od 1 dnia do 23 miesięcy. Wynajem średnioterminowy proponowany przez 99rent to nic innego jak połączenie usługi RaC z klasycznym leasingiem operacyjnym. Naszym klientom dajemy do dyspozycji ponad 1000 aut wszystkich klas, począwszy od aut miejskich po auta klasy premium. Wynajem średnioterminowy jest usługą uwzględniającą pełną opiekę serwisową, wymianę opon sezonowych, najwyższy dostępny pakiet usług ubezpieczeniowych wraz z rozliczeniem szkód komunikacyjnych oraz samochodem zastępczym. To, co odróżnia usługę proponowaną przez 99rent od coraz powszechniej dostępnych wynajmów średnioterminowych oferowanych przez CFM, to bardzo uproszczone procedury niewymagające pogłębionej weryfikacji oraz większa dostępność aut na terenie całej Polski. Dzięki temu nasi klienci mogą w dowolnej chwili wynająć auto, zamienić na większe lub mniejsze w zależności od potrzeb lub z niego zrezygnować bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów dodatkowych. Wynajem auta może odbyć się nawet tego samego dnia, w którym zostanie złożone zapytanie. Warto również pamiętać, że nie pobieramy żadnej opłaty wstępnej czy przygotowawczej.

Zauważamy, że w przypadku wynajmów średnioterminowych największym powodzeniem cieszą się wynajmy do 3 miesięcy. Dla najbardziej wymagających klientów wprowadziliśmy możliwość wynajmu auta o wyznaczonej przez klienta specyfikacji. Tego typu wynajmy trwają zwykle od 4 do 6 miesięcy. Nasze doświadczenie pokazuje, że wynajem średnioterminowy wykorzystywany jest przez przedsiębiorców najczęściej w momencie oczekiwania na zamówione samochody, realizacji projektów, do których przeprowadzenia niezbędnym narzędziem jest samochód lub w przypadku braku możliwości lub chęci wiązania się umową długoterminowego finansowania.

W przypadku wynajmu średnioterminowego trudno mówić o występowaniu corocznej sezonowości. To, co nas niezmiernie cieszy, to stale rosnący popyt na tego typu usługi wśród coraz bardziej świadomych i wyedukowanych przedsiębiorców.

Wynajem średnioterminowy jest dobrym rozwiązaniem, gdy:

  • ƒ redukuje się koszty związane z utrzymaniem floty (rezygnacja z samochodów poolowych),
  • ƒ potrzebne są samochody przedkontraktowe,
  • ƒ zwiększa się zatrudnienie w przedsiębiorstwie,
  • ƒ zatrudnia się pracowników sezonowych,
  • ƒ wykonuje się czasowy kontrakt, zlecenie z dala od siedziby firmy,
  • ƒ zwiększa się zakres działania firmy,
  • ƒ redukuje lub zwiększa się stan floty,
  • ƒ nie chce się w danym momencie wiązać umową długoterminowego finansowania,
  • ƒ redukuje lub zwiększa się stan floty,
  • ƒ nie chce się w danym momencie wiązać się umową długoterminowego finansowania.

Korzyści z wynajmu średnioterminowego:

  •     brak początkowego wkładu własnego,
  • ƒ uproszczona i skrócona procedura oceny finansowej przedsiębiorstwa,
  • ƒ brak konieczności wieloletniego zobowiązania finansowego,
  • ƒ możliwość długotrwałego użytkowania pojazdu bez konieczności zakupu,
  • ƒ możliwość wymiany samochodu w trakcie trwania wynajmu,
  • ƒ możliwość szybkiego zwiększenia lub zmniejszenia stanu floty firmy,
  • ƒ możliwość szybkiego przemodelowania floty firmy,
  • ƒ bardzo szybki termin realizacji zamówionych samochodów (odbiór nawet w dniu zlecenia),
  • ƒ możliwość wyboru pojazdów z całego parku samochodowego 99rent,
  • ƒ gwarancja nowych, bardzo dobrze wyposażonych samochodów (nie starsze niż 2 lata),
  • ƒ pełny pakiet ubezpieczeń, likwidacji szkód komunikacyjnych,
  • ƒ gwarancja samochodu zastępczego w przypadku awarii,
  • ƒ 24-godzinny assistance,
  • ƒ stawki za wynajem indywidualnie przygotowane dla każdego klienta,
  • ƒ brak kosztów związanych z obsługą techniczną i serwisowaniem pojazdów,
  • ƒ bezgotówkowe rozliczenie umowy,
  • ƒ możliwość wliczenia kosztu wynajmu w koszty uzyskania przychodu firmy,
  • ƒ osobisty doradca dostępny przez cały okres trwania umowy.

Źródło: Magazyn „Fleet” Nr 7-8/2016; www.fleet.com.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty