Dobry początek, ale kiepska końcówka
Sprzedaż ogumienia na rynkach europejskich do wszystkich najpopularniejszych typów pojazdów jest wyższa niż w 2013 roku - opony osobowe zanotowały wzrost o 2%, ciężarowe o 4%, a motocyklowe aż o 6%. Bez podziału na kategorię, łączna sprzedaż opon w 2014 roku wzrosła o 2% w porównaniu do roku poprzedniego. Potwierdziło to prognozy m.in. sekretarz generalnej Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Wyrobów Gumowych (ERTMA) Fazilet Cinaralp.
Z raportu wspomnianego stowarzyszenia wynika, że znacznie lepsza okazała się pierwsza połowa roku. W tym okresie wzrost sprzedaży opon osobowych wyniósł 8%, ciężarowych 10%, a motocyklowych 9%. Kluczowym momentem był pierwszy kwartał, kiedy to wzrosty dla wszystkich typów opon przekroczyły 10% (dla opon ciężarowych było to nawet 16%). Niestety nie da się tego samego powiedzieć o drugiej połowie roku. Łączny spadek w stosunku do roku poprzedniego osiągnął poziom 3%. Najgorzej wypadł czwarty kwartał, kiedy to opony osobowe zanotowały aż 9% regres. Bez podziału na typy pojazdu sprzedaż opon spadła o 8%. Najprawdopodobniej wynika to z łagodnej zimy i braku konieczności, w wielu miejscach Europy, wymiany opon na zimowe. Warto zaznaczyć, że sprzedaż opon motocyklowych, jako jedynych, była wyższa we wszystkich kwartałach 2014 roku w stosunku do roku 2013.
Ciekawą tendencję można również zaobserwować, jeżeli chodzi o sprzedaż opon z różnych klas jakościowych. Nie zanotowano wyraźnego wzrostu udziału jakiejkolwiek z klas. W każdym przypadku wzrost był podobny, jednak największy opon z klasy średniej - 55%, a najmniejszy klasy premium – 45%. W ilości sprzedawanego ogumienia w Europie nadal przoduje klasa ekonomiczna.
Chińszczyzna a opony najwyższych klas
Co łączy opony azjatyckie i opony klasy premium? Wzrosty sprzedaży w 2014 roku. Serwisy ogumienia zaobserwowały, iż właściciele małych i średnich firm w minionym roku poszukiwali najtańszych opon, nawet pomimo ich niekorzystnych wyników TCO, czyli całkowitych kosztów użytkowania. W firmach dużych, o lepszej płynności finansowej, wzrosły udziały opon premium. - Mimo wysokich cen zakupu opony z najwyższych półek jakościowych pozwalają na uzyskanie znacznych oszczędności paliwa - mówi Sylwia Widacka z sieci serwisów Euromaster. W sumie na polskim rynku zyskały opony chińskie i premium, a segment opon budżetowych stracił aż 17,6% - podsumowuje.
Sklepy internetowe rosną w siłę
Systematycznie wzrasta sprzedaż kanałem online, stąd znacznie większe wzrosty widoczne są w sprzedaży opon przez internet. Na polskim, głównym rynku zbytu dla firmy, ilość sprzedanych opon wzrosła o 15%. To dobry wynik biorąc pod uwagę niekorzystne dla branży warunki pogodowe. Wciąż najbardziej popularne w Polsce są opony klasy ekonomicznej, których sprzedaż wzrosła o 16%, jednak zaledwie o 8 p.p. mniej mają w podziale na klasy opony High performance, których sprzedało się w ubiegłym roku o 11% więcej niż w 2013 roku. O 19% wzrosła sprzedaż opon klasy średniej, które w 2014 roku były najrzadziej wybierane przez klientów Oponeo.pl
Podsumowując ubiegły rok, wartym podkreślenia jest fakt, że kierowcy chętniej wydają na opony coraz więcej wybierając opony lepsze jakościowo tj. klasy średniej lub premium.
Należy też pozytywnie ocenić wpływ sprzedaży internetowej ogumienia w sprzedaży opon ogółem. Nawet ostatni kwartał, choć najsłabszy, przyniósł wzrosty. Zgodnie z prognozami dotyczącymi rozwoju e-commerce należy się spodziewać, że wartość sprzedaży opon przez internet będzie wzrastać z roku na rok.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?