Z rajdowych tras na ulice

Janusz Steinbarth
Choć nad napędem 4x4 pracowano znacznie wcześniej, niemiecka legenda narodziła się dopiero w roku 1980 na rajdowych trasach. Dziś z dobrodziejstw systemu quattro korzystać może dowolny model firmy Audi.
Fot. Audi
Fot. Audi

Niespełna 34 lata temu miało miejsce wydarzenie, które na zawsze odmieniło oblicze rajdów samochodowych. Na trasie Algarve Rally '80 wystartowało Audi z napędem na cztery koła (quattro) stając się szybko legendą. Doskonała trakcja i niesamowita dynamika, jakie wyczynowy samochód osiągnął dzięki temu napędowi, wywołały zdumienie i entuzjazm w motoryzacyjnym świecie.

Wprowadzenie napędu 4x4 do seryjnych aut to efekt zmiany sposobu myślenia szefostwa niemieckiego producenta. W połowie lat 70. nowy członek zarządu Audi, Ferdinand Piech szukał czegoś, co wyniosłoby firmę na szczyt. Pomysł wykorzystania napędu quattro w motosporcie, a potem wdrożenie go do produkcji seryjnej okazał się „strzałem w dziesiątkę”. Piech zdawał sobie sprawę, że bez promocji w rajdach napęd ten mógłby przejść bez większego „echa”, pozostając techniczną ciekawostką. O wypromowanie quattro poproszono słynnego rajdowca Hannu Mikkola. Można powiedzieć, że Fin stanął na wysokości zadania i wręcz zdeklasował rywali, zdobywając Mistrzostwo Świata w roku 1983. Tak rozpoczęło się pasmo zwycięstw Audi w motosporcie, jeszcze przez kilka kolejnych lat firma królowała na rajdowych trasach.

Dziś z wiedzy, jaką wyniesiono ze sportu, może korzystać każdy, kto wybierze auto z czterema pierścieniami. Napęd quattro znajdziemy we wszystkich modelach niemieckiego producenta, choć oczywiście nie w każdej wersji silnikowej. W zależności od usytuowania silnika, za przeniesienie napędu na cztery koła odpowiedzialny jest mechanizm Torsen bądź sprzęgło elektrohydrauliczne Haldex (w modelu A1, A3, Q3, TT i R8).

Fot. Audi
Fot. Audi

Od 1980 roku powstało już sześć generacji systemu poprawiającego trakcję i dynamikę pojazdu. Quattro dostępne jest z reguły w połączeniu z jednostkami o większym momencie obrotowym. Modele o wysokich osiągach, takie jak R8, serie S i RS, sportowo-rekreacyjne Q7 oraz uterenowione kombi Allroad wyposażone są seryjnie w ten efektywny napęd.

Sukcesy Audi z napędem na cztery koła
Historia napędu quattro sięga lat 60., gdy Volkswagen na potrzeby wojska zbudował terenowy pojazd Iltis. To właśnie ten napęd zastosowano później w Audi 80. Uzyskanie dużo lepszych właściwości jezdnych skłoniło do opracowania sportowego modelu z napędem 4x4. Legendarne i będące rarytasem wśród kolekcjonerów Audi Quattro pokazano 3 marca 1980 roku w Genewie, ale oczywiście ważniejsza była decyzja o jego starcie w raajdach. Tym posunięciem firma Audi zdeklasowała pojazdy z napędem na jedną oś. W 1983 Hannu Mikola zostaje rajdowym mistrzem świata w Audi Quattro. Rok później przychodzi zwycięstwo w klasyfikacji indywidualnej i producentów w Rajdowyc

Fot. Audi
Fot. Audi

h Mistrzostwach Świata. Stig Blomqvist zostaje rajdowym mistrzem świata prowadząc samochód z napędem na obie osie. W 1985 roku Audi szturmuje szczyt Pike's Peak (4302 m). Michele Mouton wygrywa w słynnym „wyścigu do chmur”, a w kolejnych dwóch latach Bobby Unser Sr i Walter Rohrl powtarzają ten sukces również w Audi z napędem quattro.

Symbolem systemu quattro jest Gekon Malajski. Jaszczurka ta żyje w tropikalnym lesie poruszając się zwykle po wilgotnych i śliskich gałęziach. Dobrą przyczepność zawdzięcza przylgom (coś na wzór przyssawek) i korzystnemu rozłożeniu masy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty