Z amerykańskich na europejskie

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 45006

Przed sprowadzeniem auta z USA należy dokładnie sprawdzić ile będzie kosztowała przeróbka dostosowująca pojazd do naszych przepisów.

Samochody z rynku amerykańskiego są dla wielu osób bardzo interesującą ofertą. Jednak przed sprowadzeniem takiego auta należy dokładnie sprawdzić ile będzie kosztowała przeróbka dostosowująca pojazd do naszych przepisów.

 

Różnice w przepisach amerykańskich i europejskich są niewielkie, ale jednocześnie dość kosztowne, ponieważ gruntowną przeróbkę musi przejść oświetlenie.

W samochodach amerykańskich reflektory główne są symetryczne, kierunkowskaz miga wraz ze światłem postojowym, które na dodatek jest pomarańczowe. Fot. Grzegorz Burda: W tylnych lampach można w miejsce świateł cofania włożyć pomarańczową żarówkę lub wyciąć czerwoną część klosza i wstawić pomarańczową. Jednak nie zawsze jest to możliwe.

Natomiast z tyłu, w niektórych autach, kierunkowskaz jest czerwony a dodatkowo brakuje światła przeciwmgielnego.

 

Zdarza się również, że rura wydechowa jest skierowana w prawą stronę, więc i to trzeba przerobić.

 

Amerykańskie światła mijania mają zarys symetryczny, czyli świecą tak samo z lewej i prawej strony drogi. Natomiast europejskie muszą mieć zarys asymetryczny. Strumień światła po prawej stronie jest odchylony do góry aby pobocze drogi było lepiej oświetlone. Przeróbkę świateł można wykonać na dwa sposoby. Pierwszy to wklejenie do oryginalnego reflektora soczewki z europejskim atestem. Z zewnątrz wygląd reflektora się nie zmienia, a taka przeróbka kosztuje od 1400 zł. Droższa jest wersja z ksenonami, gdyż trzeba dołożyć spryskiwacze reflektorów i układ automatycznej regulacji zasięgu. Jest to obowiązkowe wyposażenie, bez którego auto nie przejdzie badania technicznego. Montaż ksenonów to koszt około 2500 zł.

 

Innym bardzo wygodnym, ale drogim rozwiązaniem jest wymiana całych lamp na europejskie. Koszty są różne, od kilkuset zł. do kilku tys. zł. Jednak nie zawsze wymiana lamp jest łatwa, ponieważ zdarza się, że kształty elementów mocujących nieco się różnią i aby wszystko dobrze pasowało trzeba wymienić jeszcze inne elementy (np. atrapę), co dodatkowo podnosi i tak już wysokie koszty.

Fot. Grzegorz Burda: Światła symetryczne należy zmienić na asymetryczne. Można to zrobić poprzez założenie specjalnej soczewki z odpowiednim zarysem lub wymianę całego reflektora.  

Kolejną czynnością z przodu jest rozdzielenie świateł pozycyjnych od kierunkowskazów. W większości aut jest to w miarę prosta operacja.

 

Również z tyłu jest sporo pracy. Większość modeli z USA ma czerwone kierunkowskazy, co jest niezgodne z naszymi przepisami. Przeróbkę można wykonać na trzy sposoby. Pierwszy i najdroższy to wymiana lamp. Drugi, znacznie tańszy, to włożenie pomarańczowych żarówek w miejsce świateł cofania i oczywiście zamiana obwodów. Światło cofania jest również obowiązkowe, więc należy dołożyć nową lampę np. pod zderzakiem. Trzecia możliwość to wycięcie części klosza i wstawienie pomarańczowego szkła. Jednak nie we wszystkich lampach można taką operację wykonać.

 

Na koniec pozostaje jeszcze dołożenie światła przeciwmgielnego. Najczęściej jest to dodatkowa lampa pod zderzakiem.

 

To jednak nie wszystko. Jeśli wylot rury wydechowej jest skierowany w prawą stronę trzeba i to przerobić. Na szczęście nie jest to droga operacja (ok. 30 zł).

W niektórych autach mogą również wystąpić problemy z zamontowaniem tablicy rejestracyjnej. Jeśli z tyłu nie mieści się ona w miejscu do tego przeznaczonym, to trzeba zamontować dodatkowe oświetlenie tablicy.

 

Kompleksowa przeróbka świateł zajmuje najczęściej cały dzień i w sumie kosztuje co najmniej 2 tys. zł. Końcowym etapem jest wizyta na stacji diagnostycznej i jeśli wszystkie przeróbki są prawidłowo wykonane diagnosta wystawia pozytywną opinię.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • volsmagel
    • Wszystkie marki i modele,ktore sa exportowane na Rynek Azji i jewropki maja takie same swiatla jak jewropiczne!A sam japcowe- tym bardziej bo one i w USA ( jesli sa nawet tutaj produkowane- takze maja standardy Swiatowe a nie SAE!Natomiast koreanskie maja SAE. Natomiast jesli jezdzisz w jewropce- komuszej =UE sam na rejestracji amer- niczego nie musisz zmieniac! ja przez lat 15 mialem rozne sam ( w tym TYLKO 1-N AMER. =FORD Taurus)i oczywiscie niczego nie przerabialem i nigdy nie przerejestrowywalem.A te :"tysiace"?? to dla jAdasiowych spejow- ja bym pojechal na Shrut i kupil uzywane
    • Onufry Zagloba
    • Przeróbka swiateł i owszem ma sens. Ale z tą rurą wydechową, to są przecierz jawne kpiny!!!
    • moto
    • Zgodnie z naszymi przepisami samochód nie może mieć rury wydechowej skierowanej na chodnik, czyli z prawej strony auta. Można się z tym przepisem sprzeczać, ale taki jest i jeśli rura jest z prawej strony to policjant odbierze dowód rejestracyjny.
    • guca
    • a ja widziałem auta zarejestrowane w polsce, które z tył€ miały migacz razem z pozycyjnym i nie był on kooru czerwonego - w ogóle nie było to przrobione a auto było zarejestrowane...
    • Behemon
    • Dla mojej żony przydałby się Chrysler Voyager, z automatem, ale jak to mawiał mój tata, "automat to źródło defektów" a jeżeli nie źródło to jego awaria w aucie za 5 tys. kosztować mnie będzie tyle samo. Ech życie..
    • anonim (gość)
    • Pytanie po co automat ? Przecież manualna skrzynia daje więcej radości z jazdy, więcej możliwości i większość ludzi ma manuale i sobie świetnie radzi.
    • GMOzabija (gość)
    • biegowki sa popularne w kamerunie a wszedzie tam gdzie sa korki automat jest niezbedny juz nie mowiac ze automatem mozna jesc i jechac a wajha nie bardzo automaty sie rzadko psuja a przeciwienstwie do sprzegiel ktore sie szybko wycieraja
    • Komentarz usunięty
    • tmc-mc (gość)
    • Pierwsze zdanie wydaje się najcenniejsze - "Przed sprowadzeniem auta z USA należy dokładnie sprawdzić ile będzie kosztowała przeróbka dostosowująca pojazd do naszych przepisów". "w sumie kosztuje co najmniej 2 tys. zł" U nas taniej ;) => tmcmc.pl

Dodaj komentarz