Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za słabe sprzęgło

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Planując tuning silnika, warto zastanowić się nad wymianą sprzęgła na mocniejsze
Fot. Grzegorz Burda: Planując tuning silnika, warto zastanowić się nad wymianą sprzęgła na mocniejsze
Jeśli przesadzimy z tuningiem silnika, może pojawić się problem z przeniesieniem mocy na układ napędowy.

Silnik sterowany elektronicznie bardzo łatwo poddaje się tuningowi, zwłaszcza jeśli jest wyposażony w turbosprężarkę. Jeśli jednak przesadzimy, może pojawić się problem z przeniesieniem mocy na układ napędowy.

 

Firmy tuningowe prześcigają się w coraz to nowszych chipach i boxach i zapewniają, że moc wzrośnie o 10, 20, a nawet 50 proc. O podobną wartość może wzrosnąć moment obrotowy. Problem ze ślizgającym sprzęgłem może pojawiać się szczególnie w dieslach, w których przyrost

Fot. Grzegorz Burda: Planując tuning silnika, warto zastanowić się nad wymianą sprzęgła na mocniejsze
Fot. Grzegorz Burda: Planując tuning silnika, warto zastanowić się nad wymianą sprzęgła na mocniejsze

momentu jest dość spory. Podobnie w autach z napędem na wszystkie koła, gdzie duża przyczepność powoduje ogromny wzrost obciążenia sprzęgła.

 

Zbyt dużej mocy sprzęgło może nie wytrzymać, ponieważ jest obliczone do przenoszenia określonego momentu obrotowego. Jeśli wartość graniczna zostanie przekroczona, pojawi się poślizg. A to spowoduje bardzo szybkie zniszczenie tego zespołu. Wymiana jest kosztowna, a na dodatek nowe sprzęgło również może być bardzo szybko zniszczone.

 

Nie ma określonej granicy, do której można by bezpiecznie podnieść moc. Każdy układ napędowy jest indywidualnie zaprojektowany i konstruktor zakłada różny margines bezpieczeństwa. Niekiedy do słabszych wersji silników montuje się takie samo sprzęgło jak w mocniejszych, więc nawet po tuningu nie ma obawy o jego trwałość. Ale może się również zdarzyć, że producent podwyższył moc, a sprzęgło pozostawił takie samo.

 

Gdy mamy zwiększoną moc silnika i sprzęgło "nie daje rady", nie pozostaje nam nic innego jak wymiana na inne, z mocniejszej wersji (jeśli jest to możliwe) albo założenie specjalnego,

Fot. Grzegorz Burda: Ślizgające się sprzęgło może zniszczyć koło zamachowe.
Fot. Grzegorz Burda: Ślizgające się sprzęgło może zniszczyć koło zamachowe.

sportowego sprzęgła, które jest w stanie przenieść znacznie większy moment. Oczywiście oprócz tarczy trzeba wymienić również docisk.

 

Zaletą sportowego sprzęgła jest mniejszy poślizg oraz możliwość przeniesienia większego momentu obrotowego - nawet do 500 Nm. Wadą tych sprzęgieł jest jednak pogorszenie komfortu jazdy oraz wysoka cena. Za komplet trzeba zapłacić od 1500 do 2500 zł, czyli około dwa razy więcej niż za zwykłe sprzęgło. Zestawy takie produkują m.in. firmy Sachs, Valeo, OMP, Exedy.

 

Należy jednak pamiętać, że byt "twarde" sprzęgło utrudni nam codzienną jazdę. Zdecydowanie nie powinno się montować sprzęgieł bez tłumików drgań skrętnych, gdyż oznacza to bardzo małą kulturą pracy. Będzie się pojawiało szarpanie podczas ruszania, a seryjny układ napędowy może nie wytrzymać gwałtownych zmian mocy. Na uszkodzenia są narażone przeguby napędowe, mechanizm różnicowy i cała skrzynia biegów.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty