Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Zakaz wjazdu dla aut z silnikami Diesla. Także w Polsce?

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot. Pixabay Władze dużych miast Europy oraz Ameryki Północnej zapowiedziały, że do 2025 roku wprowadzą zakaz wjazdu do centrów miast dla pojazdów z silnikami Diesla. Czy Polska będzie kolejnym krajem, który w ten sposób będzie walczył z problemem smogu?

Decyzja o wprowadzeniu zakazu poruszania się pojazdów napędzanych dieslem po centrach Paryża, Madrytu, Aten i Meksyku związana jest z wysokim stężeniem zanieczyszczeń w powietrzu. Podobna sytuacja ma miejsce w Polsce, gdzie w ostatnich miesiącach regularnie ogłaszane są alarmy smogowe. Problem ten dotyczy m.in. największego polskiego miasta, czyli Warszawy, w której zanieczyszczenie powietrza przekracza przyjęte normy nawet trzykrotnie.

Skąd ten smog?

Zdaniem Krystyny Barańskiej z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie, zjawisko wysokich stężeń pyłu występuje głównie zimą i ma związek z pyłem uwalnianym do atmosfery z domów ogrzewanych indywidualnie, które opalane są niskiej jakości paliwami stałymi (węglem lub drewnem) i nierzadko śmieciami. Jednak, ze względu na bardzo duże natężenie ruchu w stolicy, również komunikacja samochodowa ma swój znaczący wkład w stężeniu pyłu i tlenków azotu.

– Według szacunków WIOŚ w Warszawie, średnio 80 proc. pyłu powodowanego przez komunikację samochodową w stolicy stanowi tzw. pylenie wtórne, czyli pył podrywany z nawierzchni dróg przez ruch samochodowy. Pozostałe kilkanaście procent to pył ,,z rury'' związany ze spalaniem paliwa oraz, kilka procent, pył powstający w wyniku ścierania opon i klocków hamulcowych. Jak się okazuje, rodzaj paliwa zasilającego pojazd może przyczynić się do zmniejszenia stężeń pyłu powodowanego przez komunikację samochodową. – Każdy pojazd, niezależnie od paliwa i silnika, będzie powodował pylenie wtórne oraz ścieranie opon i klocków hamulcowych, jednak wyeliminowanie silników diesla na rzecz gazu w pewnym stopniu może przyczynić się do zmniejszenia stężeń pyłu powodowanego przez komunikację samochodową – dodaje Krystyna Barańska z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie.

Redakcja poleca:

W których województwach kradzionych jest najwięcej aut?
Drogi wewnętrzne. Co wolno kierowcy?
Będą nowe limity prędkości?

Warto wspomnieć także, że zgodnie z publikacją „Autogas in Europe, the Sustainable Alternative” wydaną przez Europejską Organizację Gazu Płynnego (AEGPL), jeden pojazd zasilany olejem napędowym emituje taką samą ilość NOx co ponad 20 pojazdów na gaz. Co więcej, emisja cząstek stałych przez samochody na LPG w cyklu miejskim jest poniżej minimalnego, mierzalnego poziomu. – LPG stanowi mieszankę propanu i butanu, czyli czystych chemicznie gazów o prostej molekularnie budowie, które nie zawierają żadnych domieszek. W przeciwieństwie do benzyny czy diesla, autogaz nie emituje cząstek stałych do atmosfery, będących w istocie głównym składnikiem smogu. Co więcej, LPG w znacznie mniejszym stopniu wydziela inne toksyczne substancje, takie jak np. CO czy NOx – mówi Tomasz Cybulko, dyrektor Centrum Badawczo - Rozwojowego firmy AC S.A., producenta systemów autogaz marki STAG.

Nie tylko smog jest problemem

W ostatnich latach pojawił się w Polsce problem, jeszcze nie tak bardzo medialnie nagłośniony, związany z wysokim stężeniem ozonu w okresie letnim, przy dużym nasłonecznieniu i wysokich temperaturach powietrza. – Ozon przy powierzchni ziemi uważany jest za substancję szkodliwą, kancerogenną, która powstaje w wyniku przemian fotochemicznych (przy dużym nasłonecznieniu) i w środowisku o wysokich stężeniach tlenków azotu i węglowodorów – mówi Krystyna Barańska z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie. Co ważne, Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego niedawno opracował tzw. Plan Działań Krótkoterminowych w przypadku wystąpienia wysokich stężeń ozonu. – Jeśli WIOŚ w Warszawie stwierdzi przekroczenia norm ozonu w 2016 r., wówczas Urząd Marszałkowski będzie musiał opracować Program Ochrony Powietrza, w którym zostaną opisane długoterminowe działania systemowe, mające na celu ograniczenie emisji prekursorów ozonu z komunikacji samochodowej – informuje Krystyna Barańska z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie.

Polska może zatem dołączyć do krajów, które wprowadzą zakaz wjazdu do centrów miast dla pojazdów z silnikami diesla. Działanie to jednak uzależnione jest od poziomu zanieczyszczeń powietrza w polskich miastach – jeżeli alarmy smogowe będą nadal tak częstym zjawiskiem, to polski rząd będzie musiał podjąć odpowiednie kroki, aby zapobiec tej sytuacji.

Warto wiedzieć: Używane diesle tracą na popularności. Są awaryjne i drogie w naprawach!

Źródło: TVN Turbo/x-news

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Wrocławianin (gość)

    We Wrocławiu smog , brak synchronizacji świateł głównych ulic , celowe spowolnienie ruchu , nieprzemyślane bus pasy , oto jak ekolodzy się martwią o społeczeństwo

  • Jezus Marian (gość)

    Zakazać wjazdu dizlom - a jak! Szroty bez dpf-ów, sztrucle puszczające czarne bąki, syf na kołach! Ropa jest do traktorów i tyle !

  • Dwumasowe :)))) (gość)

    Pan Krzysztof Róg występujący w materiale zasłużył sobie na wielkie brawa. Według niego, dwumasowe koło zamachowe jest elementem skrzyni biegów. Do tej pory sądziłem, że jest to element silnika, mający na celu między innymi eliminację drgań pochodzących właśnie od niego i z tego powodu najczęściej występujący przy silnikach diesla. Panie Krzysztofie, sugeruję przed publicznym opowiadaniem pierdół powrót do szkoły albo chociaż jakiś kurs doszkalający. Żenada.

  • unknown (gość)

    Oczywiście zakaz ten będzie dotyczył autobusów miejskich, służb komunalnych, straży pożarnej i policji.

  • Czak (gość)

    Dajcie lepiej kolejne 20 mln zl na msze to moze siła wyższa zlikwiduje smog

  • coraz gorsze silniki (gość)

    mam 30 letniego Mercedesa z przebiegiem 500 tys km bez remontu pali na "dotyk" przy 10 stopniowym mrozie i nie kopci nawet mgiełki nie widać.Czym nowsze pojazdy tym gorsze silnik

  • janek (gość)

    jak zwieksza akcyze to juz wogole bedziemy jezdzic takimi trupami ze glowa mala po to wymyslili i pchaja rozne dpfy i inne ustrojstwa zeby auto bylo ekologiczne to moze wogole wymyslec silnik zasilany tylko gzem bez benzyny gaz i tylko gaz chcialem w tym roku zmienic auto a nowsze ale nie na kosiarke z silnikiem 1,2 tylko minimum 2,0 bo chce jechac a nie sie toczyc no ale jak mam zaplacic 7000 akcyzy to wole te pienazki ulokowac w moim autku i jeszcze z 5-7 lat pojezdze wiec gdzie tu bedzie ekologia bo napewno nie na ulicach.

  • Moszewinetu (gość)

    dymy zadymy i inne trutki dla narodu produkują kto niewidzialni a toksyczni ubecy esbecy i te pochodne nacje tak że bajki o smogu to kierować do wożnego z instytutu spraw przekrętów na wielką skale anie zajmować się jak dołożyć bidnym

  • alex (gość)

    smogi dobra bajka na dobranoc jestem ciekaw czy w samolotach są katalizatory i wszelkiej maści filtra dpf tam jest najwięcej smogu bo samolotowe paliwo pochodne ON a nie benzyna w górze nad nami gdzies 8500 samolotów i ile tysięcy ton paliwa jest spalane i to smogi głównie gdy są lotniska na południu lwow kraków katowice wrocław łódz praga i to na wysokości 20 kilometrów jest tworzony a tylko się trzepiata sie samochodów ikominów bo to najłatwiej bajerować

  • Dawid (gość)

    Dlaczego ci światowi mocarze którzy najbardziej wrzeszczą o ochronie środowiska walczą i o pola naftowe? Dlaczego ci sami mają zmowę milczenia o wynalazkach które byłyby czyste dla środowiska? Podejrzewam, że gdyby 70% ludności świata postanowiło wywalić na złom swoje autka i korzystać z rowerów, cena ropy spadłaby do 2 zł a smog okazałby się niegroźny.

  • Jarek (gość)

    A może by tak na alkoholu jezdzić jak w Brazylii?! Ale się nie przyjmie , bo Polacy sami by pędzili etanol i Polmos by pie...lnął!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.