Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek. Co sądzą eksperci?

Data publikacji: Autor: (mm) TVN24/x-news

Fot. Karolina Misztal Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa wprowadzenie zakazu wzajemnego wyprzedzania się pojazdów ciężarowych. Co o takim pomyśle sądzą eksperci?

Zdaniem ekspertów z ministerstwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, manewr ten zmusza w wielu przypadkach kierowców aut osobowych, jadących za ciężarówkami, do nagłego hamowania. Samo wyprzedzanie zaś bywa czasochłonne, co prowadzi do utrudnień w płynności ruchu.

- W polskim prawodawstwie na razie nie ma takiego przepisu, który zabraniałby wyprzedzania kierującemu samochodem ciężarowym innej ciężarówki na autostradzie bądź drodze ekspresowej dwujezdniowej, natomiast ta propozycja z punktu widzenia interesów kierowców samochodów osobowych jest godna rozważenia. Często w takich przypadkach mamy do czynienia z klasycznym tamowaniem ruchu. Ekonomia - ekonomią, rozumiem przewoźników, ale przede wszystkim liczy się bezpieczeństwo. A takie "wyprzedzanie słoni", gdy odbywa się na autostradzie w godzinach szczytu, bądź w nocy lub podczas opadów atmosferycznych, jest naprawdę bardzo niebezpieczne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego - wyjaśnia  Marek Konkolewski z warszawskiego WORD-u.

Redakcja poleca:

Volkswagen wstrzymuje produkcję popularnego auta
Kierowców czeka rewolucja na drogach?
Dziesiąta generacja Civica już w Polsce

Wzorem dla Polski mają być przepisy w Niemczech. Niemiecki sąd apelacyjny z Nadrenii-Westfalii zadecydował, że manewr wyprzedzania pomiędzy ciężarówkami nie może trwać dłużej niż 45 sekund, a różnica prędkości pojazdów musi być większa niż 10 km/h. Wyprzedzenia dłuższe niż 45 sekund grozi mandatem w wysokości 100 euro.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • oPiSywanie PiSu (gość)

    Bajadur znowu zabłysnąłeś yntelygencją.

  • Kierowca (gość)

    Najwyzsze standardy drog? 2 pasmowa autostrada to droga o najwyzszych standardach? Zamiast zabraniac wyprzedzania ciezarowek przez ciezarowki, budujcie autostrady 3 pasmowe. Wtedy tir bedzie wyprzedzac tira a lewym pasem poleca wszystkie osobowki.

  • Limo (gość)

    Na tory i po problemie!

  • paww (gość)

    0:48 "Drogi o najwyższym standardzie" to są u Nas takowe ?? Może pseudo-A4 odcinek Wrocław-Legnica lub dalej ? Kto się zgodził na odbiór tego jako "autostrady" ?? zostają chyba tylko 3pasmowe odcinki obwodnic :P A sam przepis-katastrofa.Zamiast szukać dziury w całym niech pilnują tych co jadą na "A" 200km/h a potem zamiast odpuszczenia gazu,jest gwałtowne hamowanie.

  • Gość (gość)

    Wystarczyło by ,noga z gazu przez pojazd wyprzedzany I podobny przepis do niemieckich aby to wyezekwować .

  • st (gość)

    Problemem nie jest powolne wyprzedzanie się samochodów, ale różnica prędkości. I to ona ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo. Obniżcie dozwoloną prędkość na autostradzie do 120 km/h to różnice prędkości nie będą zmuszały fanów jazdy na pełnym gazie do nagłego hamowania. A autorowi polecam zgłębić trochę wiedzy, a nie publikować udawany tekst na podstawie jednej opinii.

  • Rafał (gość)

    A jak osobówka będzie wyprzedzać drugą osobówkę która jedzie 100km/h i róznica prędkości będzie 5 lub 10k/h to jadący z tyłu z predkością 140 km/h nie bedzie musiał nagle hamować? A jak na zwykłych drogach nie będą mogły się wyprzedzać cięzarówki to będą sie ciągnać w pięcio kilometrowych sznurkach, ze ten z tyłu będzie chciał wyprzedzić będzie musiał co chwilę się wciskać pomiedzy te cięzarówki. Postawcie się na miejscu kierowców cięzarówek. jeden będzie jechał 80m/h bo ma duzo czasu do celu a drugiemu będzie sie spieszyć i będzie chciał 85km/h jechac. I czemu jeden nie moze wyprzedzić drugiego? Wystarczy trochę pomysleś. Ten pomysł jest utrudnieniem dla zwykłych kierowców jak i dla zawodowych.

  • Szpila (gość)

    Dlaczego wypowiadają sie takie osoby które nigdy nawet jednego kilometra autem ciężarowym nie zrobiły? Mi przeszkadzają samochody osobowe, może tez wyslijmy je na tory. W tej chwili brakuje kierowców do pracy, a będzie jeszcze gorzej bo ta praca staje sie coraz bardziej mniej atrakcyjna, tylko presja cały czas, terminy, na każdym kroku można dostać mandat za polowe pensji miesięcznej to jeszcze przyjdzie ze przez nasza piękna kochana Polskę będziemy jechać 70km/h naszymi nowoczesnymi platnymi autostradami. Brawo dla was krawaciarze nie mający pojęcia o ciężkiej pracy.

  • GOSC (gość)

    WYPOWIADAJA sie laicy i teoretcy,niech dzienikarze zapytaja kierowcow ciezarowek.najwiecej wypadkow jest w wekend jak wiekszosc kierowcow robi pauze dluga .To osobowki sie rozbijaja . po drugie duzo kierowcow osobuwek nie umie sie wlanczac do ruchu na autostradzie i poniej sie poruszac .po trzecie budowa autostrad trzy pasmowe ,a nie dwa pasy jak Wroclaw-Olszyna -To nie powinno sie nazywac autostrada. Azakaz wyprzedzania nie wplynie na bezpieczenstwo jazdy bo gdy bedzie mgla to beda wypadki na autostradzie bo zamiast noga z gazu, kierowcy beda chamowac dozera bo jest niski poziom nauki jazdy na katB.

  • exkierowca bmw (gość)

    Drodzy Janusze transportu drogowego. Lusterka w swoich bazach macie solidne, więc lewy pas dupnie widzicie. więc mowy nie ma byście auta jadącego czy to 200 czy 120 nie widzieli. Więc cały ten przepis bierze się stąd, że tak życiem sfrustrowani jesteście, albo "dalej niż kabina świata nie widzicie". Choć pamiętajcie, że to jest Wasza praca, Wasz wybór miejsca w którym sie znajdujecie.

  • micro (gość)

    Czyli, jak jeden bedzie jechał 70km/h to reszta musi za nim? i tak kilkaset km od granicy do granicy? SUPER! Konwoje po kilkaset ciężarówek.

  • Janusz (gość)

    Reszta Europy ma też po 2 pasy i jakoś wszyscy sobie radzą z wyprzedzeniem ciężarówek.Nikt tam się nie denerwuje i nie strzela długimi....A jak się z@pierdala 200 km /h to nic dziwnego że jest problem z nagłym hamowaniem. A na konkola to patrzeć się nie da a słuchać tym bardziej... Wszystko wie najlepiej a łamaniem przepisów to się brzydzi... aniolek-specjalista

  • Niemiec (gość)

    Przeciez na A4 sa elektroniczne tablice, na ktorych mozna wyswietlac znaki drogowe. Wystarczy w czasie duzego natezenia ruchu wlaczyc "B-26 Zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe".

  • Tw. (gość)

    W Polsce wszystkie drogi budowane są na niby i bez możliwości rozwojowej, bo należało przy budowie autostrad i expresów od razu robić trzy pasy ruchu w jednym kierunku. Nikt nie pomyślał, że aut będzie coraz wiecej bo są coraz tańsze ale i z powodu rozwoju gospodarki kraju transport towarów się zwięsza dośc dynamicznie. A Panowi Gajadhur i Kąkolewski to tylko pianę bić potrafią.

  • PAMO (gość)

    WSZYSTKO WSZYSTKIM PRZESZKADZA TO NAJLEPIEJ LECCIE NA KSIĘŻYC

  • Kierowca autobusu (gość)

    Dla mnie to jest bez sensu bo pierwszy z konwoju będzie jechał z jaką prędkością mu pasuje, a reszta musi się dostosować. Może w końcu byście "mądrzy" tego świata ułatwili kierowcom i pracodawcom życie, a nie ciągle kłody pod nogi, a budżet najlepiej niech kierowcy reperują. Jeżeli to wprowadzą to w solidarności z ciężarówkami nie pozwolę aby osobówki wjeżdżały pomiędzy nas wtedy osobowe też będą jechać gęsiego.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.