Głównymi zadaniami tego układu są kontrola stanu naładowania akumulatora, regulacja odbiorników za pośrednictwem magistrali
wymiany danych, zmniejszanie zużycia prądu oraz uzyskanie optymalnego w danej chwili napięcia ładowania. Wszystko po to, aby uniknąć zbyt głębokiego rozładowania akumulatora i zapewnić w każdym momencie zdolność do uruchomienia silnika.
Do realizacji zadań komputera w układzie zarządzania energią służą różne tzw. moduły działania. Pierwszy z nich odpowiada za diagnozę akumulatora i jest zawsze aktywny. Drugi zarządza prądem spoczynkowym wyłączając w razie potrzeby odbiorniki podczas postoju samochody, gdy silnik nie pracuje. Trzeci natomiast , dynamiczny moduł zarządzania, odpowiada za regulację napięcia ładowania i zmniejsza liczbę włączonych odbiorników w czasie pracy silnika.
Podczas ciągłej oceny akumulatora komputer śledzi jego temperaturę, napięcie , prąd oraz czas pracy. Na podstawie tych parametrów określana jest chwilowa zdolność rozruchowa i aktualny stan naładowania. Są to podstawowe wartości do zarządzania energią. Stan naładowania akumulatora może być pokazany w zestawie wskaźników lub na ekranie wielofunkcyjnego wyświetlacza.
W sytuacji gdy samochód jest na postoju, ma wyłączony silnik i jednocześnie włączone różne odbiorniki układ zarządzania energią dba o to, aby prąd spoczynkowy był na tyle mały, żeby silnik można było uruchomić nawet po długim czasie. Jeśli akumulator wykazuje za mały stan naładowania komputer rozpoczyna odłączanie aktywnych odbiorników. Odbywa się to według zaprogramowanego porządku odłączania , podzielonego zwykle na kilka stopni, uzależnionych od stanu naładowania akumulatora.
W chwili uruchomienia silnika rozpoczyna działanie dynamiczny układ zarządzania energią, którego zadaniem jest rozdzielenie wytwarzanej energii elektrycznej w miarę potrzeb na poszczególne systemy oraz uzyskanie odpowiedniego dla akumulatora prądu ładowania. Odbywa się to m.in. poprzez regulację odbiorników o dużej mocy i dynamiczną regulację alternatora. Na przykład podczas przyspieszania komputer sterujący silnikiem zażąda od układu sterującego energią zmniejszenia obciążenia. Wtedy układ zarządzający energią najpierw ograniczy aktywność odbiorników dużej mocy, a potem moc, którą wytwarza w tym czasie alternator. Natomiast w sytuacji, gdy kierowca włącza odbiorniki dużej mocy, napięcie alternatora nie jest natychmiast wyregulowane do wymaganego poziomu, lecz odbywa się to płynnie w ciągu określonego przez program sterujący czasu, aby w ten sposób uzyskać równomierne obciążenie silnika.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?