Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Zatankowałeś złe paliwo? Sprawdź, co dalej

Data publikacji: Autor: ip

Pomylenie paliwa przy tankowaniu nie jest łatwe, ale się zdarza Zdarza się, że kierowca omyłkowo zatankuje niewłaściwe paliwo. Wiąże się to z poważnymi konsekwencjami, często uniemożliwiającymi dalszą podroż. Co zrobić, aby zminimalizować skutki wlania nieodpowiedniego paliwa?

Jedną z najczęstszych pomyłek popełnianych przez kierowców podczas tankowania jest nalanie do baku samochodu jeżdżącego na olej napędowy benzyny. Aby zmniejszyć ryzyko takich sytuacji, producenci aut projektują wlewy paliwa o różnej średnicy. W wielu przypadkach wlew diesla jest szerszy niż auta benzynowego.

Niestety zasada ta dotyczy tylko nowszych modeli samochodów. Stacje benzynowe również przychodzą z pomocą kierowcom i na wielu z nich końcówki węża dystrybutora mają różną średnicę (średnica pistoletu do oleju napędowego jest szersza niż wlew samochodu na benzynę). Z reguły także pistolety do oleju napędowego i benzyny różnią się od siebie kolorem plastikowej osłony - w pierwszym przypadku jest ona czarna, natomiast w drugim zielona.

Pomyliłeś benzynę z olejem napędowym i na odwrót? Nie odpalaj
Gdy dojdzie do pomyłki, wszystko zależy od ilości nieprawidłowego paliwa oraz tego czy wlaliśmy benzynę do diesla czy odwrotnie. W pierwszym przypadku silnik powinien poradzić sobie z niewielką ilością benzyny, zwłaszcza jeśli mówimy o starszych modelach. Niewielka ilość paliwa to najwyżej 5 proc. pojemności baku. Sytuacja wygląda nieco inaczej w samochodach nowej generacji, które posiadają układy typu Common Rail lub pompowtryskiwacze – tutaj konieczne będzie wezwanie profesjonalnej pomocy, gdyż jazda na złym paliwie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń np. zatarcia pompy wtryskowej.

– W takiej sytuacji, jeśli silnik popracuje przez dłuższy czas, może to skutkować koniecznością kosztownej naprawy instalacji wtryskowej – mówi Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych firmy Starter. – Pamiętajmy, że jeśli zatankujemy większą ilość nieprawidłowego paliwa, nie należy uruchamiać silnika. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym wyjściem będzie wypompowanie całej zawartości baku. Należy też przepłukać zbiornik paliwa i wymienić filtr paliwowy.

Ale to już zadanie dla fachowca. Każda próba opróżnienia baku na własną rękę jest ryzykowna i może okazać się bardziej kosztowna, niż oddanie auta w ręce profesjonalisty. Nieumiejętne wypompowywanie paliwa może uszkodzić np. czujnik poziomu paliwa lub nawet samą pompę paliwa.

– Jeśli nie jesteśmy pewni czy uruchomienie samochodu spowoduje większe szkody, warto sięgnąć po pomoc fachowca. I tu z pomocą przychodzi kierowcom assistance – jeśli silnik nie został uruchomiony i jest prawdopodobne, że niewłaściwe paliwo da się od razu usunąć, na miejsce zgłoszenia wysyłany jest mobilny warsztat samochodowy. Dzięki temu możliwa jest natychmiastowa diagnostyka i pomoc. Jeśli nie ma innego wyjścia to wtedy auto jest odholowywane i dopiero w warsztacie złe paliwo jest odpompowywane – mówi Jacek Pobłocki dyrektor działu marketingu i rozwoju firmy Starter.

Benzyna vs diesel
Co w sytuacji kiedy wlejemy olej napędowy do auta na benzynę? Tutaj sposób postępowania również zależy od ilości nieprawidłowego paliwa. Jeśli kierowca zatankował niewiele oleju napędowego i nie uruchomił silnika najprawdopodobniej obejdzie się bez większych szkód, zwłaszcza jeśli auto wyposażone jest w gaźnik, co jest już rzadko spotykanym rozwiązaniem.

Wówczas powinno wystarczyć płukanie układu paliwowego i wymiana filtra. Sytuacja zmienia się jeśli kierowca uruchomi silnik. W tym przypadku konieczne jest holowanie do warsztatu, gdzie układ będzie gruntownie oczyszczony z niewłaściwego paliwa. 

Pomylenie paliwa przy tankowaniu nie jest łatwe, ale się zdarza

Pomylenie paliwa przy tankowaniu nie jest łatwe, ale się zdarza

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.