Zatkany katalizator

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 59439

Spadek mocy silnika, gorsze przyspieszenie, drgania na biegu jałowym i nierówna praca silnika mogą pojawić się, jeśli zatkany jest katalizator.

Spadek mocy silnika, gorsze przyspieszenie, drgania na biegu jałowym i nierówna praca silnika są jasnymi sygnałami, że trwałość silnika dobiega końca i zbliża się moment kosztownego remontu. Ale takie objawy mogą pojawić się także w sprawnym silniku, a przyczyną może być zatkany katalizator.

 

Zdarza się, że kierowca skarży się na znaczne pogorszenie osiągów silnika i jeśli jest to kilkuletnie auto ze sporym przebiegiem, to mechanik trochę na wyrost stawia diagnozę, że konieczny jest remont silnika, układu wtryskowego lub turbosprężarki. Niestety, nie zawsze jest to trafna diagnoza. Problemy zaczynają się, gdy remont silnika nie przywraca wigoru silnikowi. Wówczas trochę po omacku metodą prób i błędów próbuje się znaleźć przyczynę i w końcu Fot. Grzegorz Burda: Często przyczyną nieprawidłowej pracy silnika może być zatkany katalizator. podejrzenia padają na zatkany układ wydechowy. Najczęściej jest to zatkany katalizator, chociaż zdarza się również, że zatkaniu może ulec tłumik.

 

Prawidłowa diagnoza

 

Zatkany katalizator skutecznie hamuje wylot spalin i działa jak hamulec silnikowy. Gdy jest w niewielkiej części niedrożny, to kierowca najczęściej tego nie odczuwa, natomiast jeśli większa część jest zatkana, to osłabienie jest już wyraźnie odczuwalne. W skrajnym przypadku może być całkiem zablokowany przepływ spalin i silnika nie uda się uruchomić. Wówczas przyczyny poszukuje się w układzie zapłonowym lub zasilania. Podejrzenia padają na pompę paliwa, wtryskiwacze, filtr paliwa.

Gdy jest to diesel małą moc przypisuje się uszkodzonej sprężarce lub zaworowi spustowemu. Części te nie są tanie, a wymiana nic nie pomaga. Wówczas pada podejrzenie na pompę wtryskową i wtryskiwacze. Kolejne niepotrzebne koszty, które nie przyniosą poprawy. A tymczasem za wszystkie kłopoty odpowiada zatkany katalizator.

 

W silnikach benzynowych wkład może ulec stopieniu w wyniku awarii układu zasilania lub zbyt ubogiej mieszanki (często zdarza się to przy instalacjach LPG). Od kilkunastu lat również w dieslach są stosowane katalizatory i jeśli auto ma około 200 tys. km przebiegu to jest duże prawdopodobieństwo, że to właśnie on jest przyczyną problemów. W starych konstrukcjach nie ma elektroniki, więc nie następuje wypalanie nagromadzonych cząstek i w efekcie zostaje zmniejszony przepływ spalin. W nowych silnikach najeżonych elektroniką komputer dba o drożność katalizatora i jeśli jest on zatkany, to kierowca otrzymuje informację o konieczności wizyty w serwisie.

 

Warto wymienić

 

Kiedy już się okaże, że usterką jest uszkodzony katalizator, to niestety w większości przypadków naprawa polega na usunięciu wkładu katalizatora. Dzieje się to ze szkodą dla środowiska naturalnego. Starsze modele samochodów będą wtedy nadal poprawnie pracować, ponieważ ich układ sterowania nie monitoruje składu spalin za katalizatorem. W nowych konstrukcjach jazda bez katalizatora jest niemożliwa, ponieważ skład spalin jest sprawdzany także za katalizatorem i gdy nie odpowiada normom, to komputer sygnalizuje usterkę.

Zakup nowego katalizatora nie musi oznaczać zrujnowania domowego budżetu. Fabryczne katalizatory są faktycznie bardzo drogie - ceny dochodzą do kilku tys. zł, ale z powodzeniem można skorzystać z uniwersalnego, którego koszt wynosi od 300 do 600 zł plus około 100 zł za wymianę.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • prezes84
    • na pych odpalilem auto ale katalizator zagrzal sie do czerwonosci, co to moze byc prosze odpowiedzcie damian.semklo@vp.pl
    • darry dooman
    • dobrze ze sie nie zapalil;) prawdopodobnie paliwo dostalo sie do katalizatora i pozniej po rozgrzaniu zapalilo sie paliwo...katalizator do wymiany, gdyz pewnie juz jest lekko przytopiony i nie ma odpowiedniego przeplywu spalin...
    • Nygasek (gość)
    • Dzięki za informację jest to przydatne
    • mumins (gość)
    • W nowszych konstrukcjach jazda bez katów jest mozliwa, bez DPF i innych, żaden problem dla elektromechanika / elektronika

Dodaj komentarz